Voedselwaakhond Foodwatch neemt het 'Puur & Eerlijk' label van AH onder vuur. Het roept consumenten op bij AH te protesteren tegen de misleidendheid van het label dat op producten prijkt die vol onnodige suikers, zout en smaakversterkers zouden zitten. Het label zit bovendien op producten uit verschillende categorieën: 'biologisch, fairtrade, duurzame vis, scharrel of ecologisch'.
AH noemt in een reactie de claims van Foodwatch "onjuist en onterecht" en stelt juist voor één overkoepelend merk gekozen te hebben "omdat consumenten door het grote aantal keurmerken door de bomen het bos niet meer zagen''. Dat meldt BNR.
Dit artikel afdrukken
AH noemt in een reactie de claims van Foodwatch "onjuist en onterecht" en stelt juist voor één overkoepelend merk gekozen te hebben "omdat consumenten door het grote aantal keurmerken door de bomen het bos niet meer zagen''. Dat meldt BNR.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat vinden Foodloglezers van deze beschuldigingen aan het adres van AH?
Puur en eerlijk zijn natuurlijk niet gedefinieerde marketingtermen... Het is natuurlijk potsierlijk van Foodwatch hier zo tegen tekeer te gaan tegen dit soort kleine kritiekpunten.
Haal de echte rommel van de markt zou ik zeggen. Waarom de consument nog meer verwarren en de in beginsel goed bedoelde acties van supermarkten gaan aanvallen.
Ik dacht dat Foodwatch een goeie club kan worden maar wordt de zoveelste schreeuwer in het debat.
Het verweer van AH tegen de beschuldigingen van Foodwatch is hier te lezen.
Enerzijds is het natuurlijk aantrekkelijk om grote bedrijven als de boeman te zien en te wantrouwen. Maar van een bedrijf dat zo groot is als AH kun je tegelijk ook wel verwachten dat ze juist bepaalde richtlijnen naleven en daadwerkelijk 'puur&eerlijk;' zijn.
Behalve wat men mag verwachten van zulke woorden wegens hun betekenis in de volksmond, is echter nergens gestipuleerd wat de richtlijnen precies zijn voor het verkrijgen van zo'n label. Misschien moet AH daar gewoon openheid over bieden?
Ik weet er te weinig van om echt te kunnen oordelen, maar op meer transparantie ben ik nooit tegen.
Ook hier vraag ik me weer af wat het doel is van deze actie. AH is natuurlijk een aansprekend doel, denk ik. Ik lees in het persbericht dat foodwatch graag zou zien dat het label alleen wordt gebruikt voor producten die echt puur en eerlijk zijn. Kennelijk heeft foodwatch harde criteria voor deze termen, of de waarheid in pacht.
Overigens is AH vrij duidelijk over de criteria om in aanmerking te komen voor het label, dus veel meer transparantie zal niet het doel zijn.