Zondagmiddag, bladermiddag. M'n oog viel zojuist op een interview met Adrian van Hooydonk, hoofd van het designteam van BMW:
"Energieverbruik wordt een hot item. Niet eens omdat de voorraden slinken maar omdat de publieke opinie sneller verandert dan de voorraden opraken. Daarnaast denk ik dat mensen in reactie op alle 'versnelling' in de wereld, steeds meer behoefte krijgen aan stabiliteit, aan producten met duurzaamheid en dus kwaliteit. Niet alleen technisch, maar ook vormtechnisch."
Let wel, dit is geen uitspraak van Ford, Volkswagen, Toyota of Fiat, maar van BMW!
Zou dit - mutatis mutandis - ook in food spelen? Ik denk zelfs nog sterker.
Bron: Residence in Design - december 2006, p. 70
Dit artikel afdrukken
"Energieverbruik wordt een hot item. Niet eens omdat de voorraden slinken maar omdat de publieke opinie sneller verandert dan de voorraden opraken. Daarnaast denk ik dat mensen in reactie op alle 'versnelling' in de wereld, steeds meer behoefte krijgen aan stabiliteit, aan producten met duurzaamheid en dus kwaliteit. Niet alleen technisch, maar ook vormtechnisch."
Let wel, dit is geen uitspraak van Ford, Volkswagen, Toyota of Fiat, maar van BMW!
Zou dit - mutatis mutandis - ook in food spelen? Ik denk zelfs nog sterker.
Bron: Residence in Design - december 2006, p. 70
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Daarnaast denk ik dat mensen in reactie op alle 'versnelling' in de wereld, steeds meer behoefte krijgen aan stabiliteit, aan producten met duurzaamheid en dus kwaliteit. Niet alleen technisch, maar ook vormtechnisch."
Wat is vormtechnische duurzaamheid? Hij bedoelt waarschijnlijk een soort robuust, veilig, klassiek design, precies waar BMW het van moet hebben. Maar hoe vertaalt dat zich in voedsel? De potten Hak met stukjes vergeten groente?
Wat dacht je van minder aandacht voor de verpakking en meer voor de inhoud? Zoiets als Jonnie Boer al eens deed met de woorden 'puur, puurder'.
Dat moeten de verpakkingsjongens maar eens zien te vertalen in een vormentaal ;-)
@ Wouter,
Wouter, ik denk dat Adrian doelt op een veranderende basishouding, meer gericht op zingeving. Momenteel overheerst de oppervlakkigheid en het consumentisme.
Op verschillende terreinen van het leven zal zingeving de kleur van alledag veranderen. Van voeding en financiën tot aan de politiek. Het is niet voor niets dat de SP zo'n groeispurt aan het maken is.
Wat bedoel ik met zingeving? Zingeving betekent onder andere iets willen opbouwen. Geloven dat wat je doet belangrijk is. Maar ook verbondenheid met de natuur, religie of met elkaar.
Tegenwoordig breken we alleen maar af. Dat is volgens mij ook de essentie van het betoog van Adrian.
Wat heeft dat met voedsel te maken? We kunnen weer leren om te proeven hoe lekker iets is. Onze smaakpupillen weer ontwikkelen. Bovendien kunnen we weer gezamenlijk gaan eten. En dan zonder die TV die op de achtergrond loopt te blèren.
Groet,
Arnoud
Je moet onderscheid maken tussen hoofdtrends en tegentrends. Toen computerspelletjes populair werden, maakten vanuit het niets als tegentrend ook bordspelletjes een renaissance door. Iets vergelijkbaars is denk ik ook met de slowfoodtrend, het weer samen aandachtig ontbijten en de terugkeer naar vers en smakelijk e.d. het geval. Noch Jan Publiek, noch de grote voedselproducenten zijn echter bezig met subtielere smaken en zingeving van de maaltijd. Nu de politieke partijen het verder willen aanmoedigen om zoveel mogelijk te werken, zal de gezamelijke maaltijd + quality time verder onder druk komen te staan. De hoofdtrend van convenience zal dus voorlopig heersen.
Ben bang dat ik het eens ben met Wouter. Arnoud's quality time is weggegelegd voor specifieke doelgroepen, met specfieke spending power en alleen voor hun rustmomenten (die zorgvuldig gepland worden).
Voor de rest wordt die idylle in blik, folie en plastic gepakt. Een aardig voorbeeld zijn de genietchips (met mosterd, zeezout, roquefort e.d.) voor van die momenten om jezelf helemaal te verwennen. Tsja, dat is voor die 'andere' doelgroep vast wel waar, terwijl wij (?) denken dat er dan toch iets mis moet zijn met je referentiekader.
Er ontstaat een steeds groter verschil in 'foodattitude' tussen mensen, zelfs tussen de leefmomenten van 1 en dezelfde persoon.