Droomboter mag die naam niet dragen, vinden zowel de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO), de Nederlandse Voedsel- en Waterautoriteit (NVWA) en consument Paul Peeters Weem. Ze spraken er alle drie producent Mister Kitchen op aan. Peeters Weem stapte ook naar de Reclame Code Commissie.
De naam 'Droomboter' is volgens de klagers dubbel misleidend, omdat er zowel 'room' als 'boter' in staat, terwijl het product volledig plantaardig is. Peeters Weem, die niet zomaar een consument blijkt, maar een gepensioneerd NVWA-inspecteur is, is uitgesproken in zijn bezwaar: "Plantaardige boter bestaat niet. Mag al niet sinds 1899!” Ook NZO wijst erop dat Droomboter niet gemaakt is "van producten afkomstig uit melkklieren van dieren."
Dat claimt Droomboter dan ook niet. Op de verpakking staat met koeienletters (pun intended) '100 procent plantbased', 'koevrij', 'zonder zuivel' en, uiteraard, 'met romige cacaoboter'. Droomboter bevat, hou je vast, cacaoboter. Dat is, net als pindakaas, een 'boter' die ook volgens de Warenwet en de Europese regelgeving gewoon boter mag heten.
Mister Kitchen ontwikkelde Droomboter in opdracht van Cargill als oplossing voor de groeiende berg restproduct van de chocolade-industrie. Er is namelijk veel meer vraag naar cacaopoeder dan naar cacaoboter. En cacaoboter heeft als bijkomend voordeel dat het precies de ideale smelttemperatuur heeft, "waardoor Droomboter smelt op de tong," betoogt Mister Kitchen-oprichter Igor Sorko in het Financieele Dagblad.
Volgens Sorko meet de zuivelindustrie met twee maten. Kijk naar FrieslandCampina, het grootste lid van de Nederlandse Zuivelorganisatie. Die gebruikt al 20 jaar namen als Botergoud voor boterachtige substanties. Hoho, zegt NZO-directeur Joep Rats in de NRC, "Botergoud is wat anders, daar zit wel boter in. In Droomboter zit gewoon nul boter." Maar dus wel cacaoboter.
Mister Kitchen heeft nóg een pijl op zijn boog. Eerder dit jaar wees de RCC nog een klacht wegens misleiding af over het product Blue Band Roombeter van producent Upfield. Toen oordeelde de RCC dat uit alles blijkt dat Roombeter geen roomboter is maar een plantaardig product. Niet misleidend dus.
En laat nu net Roombeter door consumentenorganisatie Foodwatch genomineerd zijn voor het Gouden Windei, de 'prijs' voor de meest misleidende marketingtruc van 2023. Volgens Frank Lindner van Foodwatch is Roombeter misleidender dan Droomboter. Over Roombeter kreeg Foodwatch "tientallen en tientallen" klachten binnen, aldus de NRC. Over Droomboter geen.
Binnen vier weken verwacht de Reclame Code Commissie uitspraak te doen.
Dit artikel afdrukken
Dat claimt Droomboter dan ook niet. Op de verpakking staat met koeienletters (pun intended) '100 procent plantbased', 'koevrij', 'zonder zuivel' en, uiteraard, 'met romige cacaoboter'. Droomboter bevat, hou je vast, cacaoboter. Dat is, net als pindakaas, een 'boter' die ook volgens de Warenwet en de Europese regelgeving gewoon boter mag heten.
Mister Kitchen ontwikkelde Droomboter in opdracht van Cargill als oplossing voor de groeiende berg restproduct van de chocolade-industrie. Er is namelijk veel meer vraag naar cacaopoeder dan naar cacaoboter. En cacaoboter heeft als bijkomend voordeel dat het precies de ideale smelttemperatuur heeft, "waardoor Droomboter smelt op de tong," betoogt Mister Kitchen-oprichter Igor Sorko in het Financieele Dagblad.
Volgens Sorko meet de zuivelindustrie met twee maten. Kijk naar FrieslandCampina, het grootste lid van de Nederlandse Zuivelorganisatie. Die gebruikt al 20 jaar namen als Botergoud voor boterachtige substanties. Hoho, zegt NZO-directeur Joep Rats in de NRC, "Botergoud is wat anders, daar zit wel boter in. In Droomboter zit gewoon nul boter." Maar dus wel cacaoboter.
Mister Kitchen heeft nóg een pijl op zijn boog. Eerder dit jaar wees de RCC nog een klacht wegens misleiding af over het product Blue Band Roombeter van producent Upfield. Toen oordeelde de RCC dat uit alles blijkt dat Roombeter geen roomboter is maar een plantaardig product. Niet misleidend dus.
En laat nu net Roombeter door consumentenorganisatie Foodwatch genomineerd zijn voor het Gouden Windei, de 'prijs' voor de meest misleidende marketingtruc van 2023. Volgens Frank Lindner van Foodwatch is Roombeter misleidender dan Droomboter. Over Roombeter kreeg Foodwatch "tientallen en tientallen" klachten binnen, aldus de NRC. Over Droomboter geen.
Binnen vier weken verwacht de Reclame Code Commissie uitspraak te doen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Precies wat ik aleens voorspeld heb dat iets wat echt zo heet ook al niet meer zo mag heten, in dit geval cacaoboter, ik snap werkelijk niet wat ze hier nou fout aan vinden er staat toch duidelijk Droom en niet Room? Als het nou (D)roomboter zou zijn, ja, dan snap ik het. Er wordt werkelijk over elk pietepeuterig dingetje gemuggezift, hebben de mensen nou echt niks beters te doen?
Misleiding.
Je hebt haast of bent je leesbril vergeten, kom je thuis, doe je een klont roombeter in de pan en de hele keuken spettert onder......
Droomboter kan ik zonder leesbril nog wel zien.
Als je thuis roombeter hebt staan dan weet je toch wel wat je pakt? Fabrikanten zorgen er sowieso voor dat de verpakkingen er ook anders uit zien. Ikzelf zal als grasboter gebruiker nooit oftenimmer iets anders kopen om te smeren of in te bakken, anderen gebruiken misschien croma om te bakken en iets anders om te smeren, dat ziet er ook echt heel verschillend van elkaar uit. Tenzij alle verpakkingen allemaal precies dezelfde kleur en uitvoering hebben zal niemand zich daarmee vergissen, tenzij je blind bent en het pakje op de verkeerde plek gezet hebt. Dus wat is er dan problematisch aan de naam?
Mister Kitchen verandert de naam van zijn plantaardige boter van Droombeter naar Droommm
en voorkomt een kort geding. “We zijn een kleine onderneming en kunnen ons geen kort geding en de daaruit volgende boetes riskeren”, aldus de eigenaren van Mister Kitchen in Nieuwsuur.
Nadat de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) zich verzette tegen de naam Droombeter, voelde Mister Kitchen zich genoodzaakt de naam aan te passen. De voedselproducent hoopt dat ze de resterende pakjes plantaardige boter met de oude naam nog mogen verkopen.
“Om verspilling te voorkomen” zegt Daan Faber. Het bedrijf heeft nog 125.000 verpakkingen op voorraad, waarvan 25.000 kuipjes al gevuld zijn. Mister Kitchen is tegelijkertijd een petitie gestart waarmee de ondertekenaars oproepen tot ‘zuivelvrijheid’. Ze hopen de Nederlandse toezichthouders het gebruik van zuivelwoorden voor plantaardige alternatieven te laten accepteren.