De Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NPV) zet de tegenaanval in op de plofkipcampagne(s) van Wakker Dier. De Nederlandse kip is een Bofkip, en dat zal de consument weten ook.
Diverse media besteden er nu aandacht aan, maar Foodlog bood de schuchtere kippensector al in augustus 2012 een podium: Jan Brok van de NVP meldde toen dat de Nederlandse kip, al wordt hij binnen gehouden en kan er niet altijd gescharreld worden, het eigenlijk wel heel erg goed heeft. De omstandigheden waaronder kippen in het buitenland worden gehouden zijn beduidend minder. Toch voert Wakker Dier actie om de 'plofkip' het land uit te krijgen. Dat lijkt zo goed te lukken dat de Nederlandse kippenhouders het bijltje er bij neer gooien, of, in een grote sprong voorwaarts, sterrenkippen gaan houden in het buitenland.
De NPV zet nu een groots tegenoffensief in. In de PZC zegt Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de NPV: 'Wij hebben de buik vol van de spotjes over de plofkip. Het zijn allemaal pinokkio-verhalen waarmee actiegroepen ons in een kwaad daglicht zetten. Als een kip zou kunnen kiezen, dan zou hij het liefst in Nederland kip willen zijn.'
Vanaf morgen zal de NPV op de Landbouw Efficiënte Veehouderijdagen die in Venray gehouden worden stickers uitdelen met "BOFKIP" erop. Boerderij meldt: 'De bond wil dat deze stickers voor zoveel mogeljik consumenten goed zichtbaar worden. En wil consumenten verwijzen naar websites met eerlijke informatie over kippen en eieren.'
De campagne maakt niet duidelijk waarom de Bofkip in Nederland liever een ploffer dan een wat langzamer groeiende 1-ster kip zou willen zijn.
Fotocredits: 'The new chick on the block', belgianchocolate
Dit artikel afdrukken
De NPV zet nu een groots tegenoffensief in. In de PZC zegt Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de NPV: 'Wij hebben de buik vol van de spotjes over de plofkip. Het zijn allemaal pinokkio-verhalen waarmee actiegroepen ons in een kwaad daglicht zetten. Als een kip zou kunnen kiezen, dan zou hij het liefst in Nederland kip willen zijn.'
Vanaf morgen zal de NPV op de Landbouw Efficiënte Veehouderijdagen die in Venray gehouden worden stickers uitdelen met "BOFKIP" erop. Boerderij meldt: 'De bond wil dat deze stickers voor zoveel mogeljik consumenten goed zichtbaar worden. En wil consumenten verwijzen naar websites met eerlijke informatie over kippen en eieren.'
De campagne maakt niet duidelijk waarom de Bofkip in Nederland liever een ploffer dan een wat langzamer groeiende 1-ster kip zou willen zijn.
Fotocredits: 'The new chick on the block', belgianchocolate
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Typische primaire reactie. Boosheid is geen goede inspirator. Je afzetten tegen nog slechtere omstandigheden is geen goede boodschap. Internationaal je collega's weg zetten is niet solidair. Kortom naast de plofkip heb je strak de flopcampagne. Als je erin slaagt om een positief beeld te laten zien van de ''plofkip'' dan heb je wat. Maar dat is verdomd moeilijk, want het is gewoon een productiemethode die verschrikkelijk ver weg staat van het beeld dat mensen graag zien van een dier. Bij een eerstvolgende negatief geval krijgt de sector de bofkip keihard terug in haar gezicht.
De Vegetarische Slager is boos: de ploffers hebben zijn boffers gepikt, vindt hij.
We ontvingen zojuist dit persbericht:
"Pluimveehouders zullen met iets originelers moeten komen
Vegetarische Slager: term “bofkip” is gekaapt
Op 7 juni 2012 lanceerde de Vegetarische Slager de term “bofkip”. Als omschrijving voor kip die weliswaar geen leven gehad heeft, maar wel 5 sterren verdient. Omdat die kip het hoogste scoort op alle criteria op het gebied van smaak, duurzaamheid, dierenwelzijn, klimaat, biodiversiteit, natuurbehoud en efficiency. Zonder dat er een dier ook maar iets aan tekort hoeft te komen. De bofkip van de Vegetarische Slager werd bejubeld in kranten als The New York Times, The Independent, NRC, Volkskrant en Trouw. Nu probeert de kippensector met de term ‘bofkip’ aan de haal te gaan om de aandacht van plofkippen af te leiden.
De Vegetarische Slager heeft de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders per aangetekende brief verzocht de term “bofkip” niet langer te gebruiken, omdat die term het intellectuele eigendom is van de Vegetarische Slager.
Het zou voor de consument verwarrend kunnen zijn eerst kennis te hebben genomen van de bofkip van de Vegetarische Slager (een 100% plantaardig product dat smaakt en oogt als kip), om die term nu terug te zien in een campagne van plofkipproducenten.
De Vegetarische Slager nam al eerder het voortouw om elke vorm van verwarring weg te nemen, via een naamswijziging van haar gehakt, dat tegenwoordig als “Gehackt” door het leven gaat. Omdat de smaak, de structuur en het uiterlijk van het product gehackt zijn, zonder dat er dieren voor nodig zijn. Vegetarische Slager Jaap Korteweg in een voorlichtingsfilmpje: “we hebben wel de smaak te pakken, maar laten het dier met rust”
De slager reageert zojuist op een tweet van @foodlog_nl: "Flopkip zou de waarheid minder geweld aandoen;-)"
kijk dat gaat nog sneller als ik dacht #!
Hoe je het ook noemt leg uit hoe je produceerd aan de consument en hang daar een label aan.
Als je alleen maar op de rem blijft trappen over wat de ander zegt of schrijft kom je niet verder kijk naar voren en probeer het positief te benaderen en onderscheid je in de markt.