De omzet in voedselproducten die duurzaam heten groeit tien maal zo hard als de totale markt voor etenswaren.
Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel van het LEI, die vandaag werd gepubliceerd. De Monitor wordt in samenwerking met het Ministerie van EL&I gemaakt.
Het LEI, onderdeel van Wageningen UR, schrijft bij het verschijnen van het rapport:
De Monitor Duurzaam Voedsel 2011 geeft een overzicht van de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland over het jaar 2011. De cijfers hebben betrekking op de in Nederland verkrijgbare producten in de belangrijkste afzetkanalen en zijn gebaseerd op de omzet van producten voorzien van een keurmerk met onafhankelijke controle.
Op basis van de cijfers over 2011 kan geconstateerd worden dat duurzaam voedsel een van de belangrijkste groeimarkten is in retail en foodservice en dat de groei bovendien stabiel is. De omzet aan duurzaam voedsel steeg in 2011 met 30,5 procent. Deze is zelfs nog een fractie hoger dan in 2010, toen de groei 29,4 procent bedroeg. Afgezet tegen de groei van de totale bestedingen aan voedsel, die in 2011 3,1 procent bedroeg, is 30,5 omzetstijging een goede prestatie. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg hiermee van 3,5 naar 4,5 procent.
De categorie duurzaam voedsel biedt een duidelijke stimulans aan de economie. De effecten op de ecologie vermeldt de monitor niet.
De Monitor is hier te downloaden.
Een uitgebreider persbericht is te vinden op verduurzamingvoedsel.nl
Dit artikel afdrukken
De Monitor Duurzaam Voedsel 2011 geeft een overzicht van de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland over het jaar 2011. De cijfers hebben betrekking op de in Nederland verkrijgbare producten in de belangrijkste afzetkanalen en zijn gebaseerd op de omzet van producten voorzien van een keurmerk met onafhankelijke controle.
Op basis van de cijfers over 2011 kan geconstateerd worden dat duurzaam voedsel een van de belangrijkste groeimarkten is in retail en foodservice en dat de groei bovendien stabiel is. De omzet aan duurzaam voedsel steeg in 2011 met 30,5 procent. Deze is zelfs nog een fractie hoger dan in 2010, toen de groei 29,4 procent bedroeg. Afgezet tegen de groei van de totale bestedingen aan voedsel, die in 2011 3,1 procent bedroeg, is 30,5 omzetstijging een goede prestatie. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg hiermee van 3,5 naar 4,5 procent.
De categorie duurzaam voedsel biedt een duidelijke stimulans aan de economie. De effecten op de ecologie vermeldt de monitor niet.
De Monitor is hier te downloaden.
Een uitgebreider persbericht is te vinden op verduurzamingvoedsel.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nee, de markt voor voedsel dat op een wijze geproduceerd is dat de wereld minder schade lijdt dan bij roofbouw, groeit niet. Althans, er wordt niet beter van gegeten dan voorheen. Het aantal keurmerken groeit en het aantal producenten van voeding die zich gedwongen voelen zo een keurmerk tegen forse betaling op hun spullen te stempelen groeit.
Het met name in het Leibericht genoemde keurmerk MSC is een goed voorbeeld (ik heb er iets meer kijk op dan op ander keurmerken). Neem haring. In vrijwel alle reclame voor Hollandse Nieuwe in de supermarkt wordt apart vermeld dat het MSC-haring is.
Maar alle haring is MSC en er is geen andere te koop, je kunt als consumenten niet eens een op verderfelijke wijze geproduceerde haring kiezen.
Er is aan de manier van vissen, noch aan de quotering voor haring iets veranderd om het keur te kunnen krijgen. Zo men het vreselijke meest gelogen woord duurzaam wil gebruiken: de haringvangst was het al voor het MSC-keur bestond.
Aldus kan met haring niet optellen bij de 'groei van consumptie van duurzaam'.
De meeste groei zit in Beter Leven (een beetje diervriendelijker) en in UTZ (koffie, thee cacao) een beetje mensvriendelijker. EKO en fairtraide groeien ook door.
Laten we een beetje positief zijn. Maar hoe kun je iets samenvatten onder een onbruikbaar begrip als duurzaam.
Ja laten we positief zijn en elkaar geen rad voor ogen draaien. Zit de groei in meer koffieplantages waar slavernij is afgeschaft of in meer keurkoffie die fatsoenlijk voor milieu en mens geproduceerd is ? Dus koffie die al keurig was maar nog geen stempeltje had? Ik vraag het, ik weet het niet, ik ben wantrouwig.
En hoogst verwarrend in deze; diervriendelijkheid heeft werkelijk niks te maken met, getver, weer dat woord: duurzaam. Het is een heel ander onderwerp en verdient andere aandacht. Het Lei gooit het op een hoop met milieugedoe.
Biologisch (keur) schurkt tegen 'duurzaam' aan en is het allesbehalve.
Waar maak ik me eigenlijk druk om? Om de leugen van het Lei!
We moeten af van de rare rekensommen.
Geachte Wouter, je hebt letterlijk helemaal gelijk. Want het LEI publiceert een leugen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het LEI bewust liegt. Kan zijn dat het LEI even onnadenkend is als een groot deel van de maatschappij. Het Lei heeft geen belangen bij om bepaalde producten duurzaam te verklaren.
Er was een simpele methode geweest om het beter te verwoorden:
"De markt voor voedselproducten die duurzaam heten groeit hard."
Huib, ik ben trots op de redactie. Check de eerste en de laatste zin van het stukje.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ... het LEI kan er nog wat van leren.