In de prijzenoorlog sneuvelen niet alleen de vriendelijke varkensboer en de gepassioneerde tuinder, maar ook die gezellige slager en de ijverige groenteman op de hoek. Ze verdwijnen als sneeuw voor de zon. Onderwijl hebben de supers alweer een prijzenoorlog aangekondigd.
Verschillen en overeenkomsten. Daar hielden een glastuinbouwvoorzitter en een varkenshouderijvoorzitter zich mee bezig. Een boerenblad tekende hun verslag op. Een varkensman bezocht met zijn collega’s glastuinbouwbedrijven in Zeeland en was onder de indruk van het managementniveau op die bedrijven en de symbiose met omgeving en industrie. Een komkommeraar vond de grote slachter Vion veel beter dan al die versnipperde telersverenigingen die zijn sector kenmerkt.
Beide bestuurders kunnen hun broekzakken binnenstebuiten keren zonder dat er ook maar één rooie Euro uit valt. Eén grote speler, die tot de Europese top behoort, of twintig verschillende grote en kleine telersverenigingen, de boer of tuinder schiet er geen stap mee op. Samenwerking alleen is niet voldoende om een hen geld te laten verdienen, concluderen ze. Kennelijk is er heel wat anders mis.
Wat? Ze hebben nog niet het begin van een 'kloe'.
Misschien was het toeval. Volkskrant kopte zaterdag ‘Groenteman en slager zijn snel aan het verdwijnen’. De kaalslag van de middenstand gaat onvermoeibaar door. Na de val van Lehman Brothers heeft zelfs 22% van de groente- en fruitwinkels en 19% van de slagers zijn deuren gesloten en dagelijks komen daar nieuwe bij. Ondanks werkweken van zestig tot tachtig uur leggen de middenstanders het massaal af tegen de supermarkten. Alleen Turkse en Marokkaanse families deinzen er niet voor terug om een winkel te beginnen en houden de financiering van hun toko netjes binnen eigen familiekring.
Aan twee uiteinden van de productieketen worden de schakels steeds zwakker, terwijl die nu juist door hun diversiteit en drive garant kunnen staan voor kwaliteit en variatie van wat we eten.
Wat houdt die twee beroepsgroepen tegen om samen hun sterke kanten uit te buiten in de vorm van bedrijven die inspelen op de nieuwe wensen van consumenten? Samen optrekken en lijnen kort houden. Nieuwe ideeën ontwikkelen en uitproberen. Maar tuinders en varkensboeren zijn murw, slagers en groentemannen zijn opgebrand.
De supers lieten het vorige week alweer weten: er komt weer een nieuwe prijsoorlog aan.
Kennelijk moeten sexy en heupwiegende ideeën van buitenaf worden aangewakkerd. Het moet anders kunnen
Come on baby, light my fire.
fotocredits: The Doors
Dit artikel afdrukken
Beide bestuurders kunnen hun broekzakken binnenstebuiten keren zonder dat er ook maar één rooie Euro uit valt. Eén grote speler, die tot de Europese top behoort, of twintig verschillende grote en kleine telersverenigingen, de boer of tuinder schiet er geen stap mee op. Samenwerking alleen is niet voldoende om een hen geld te laten verdienen, concluderen ze. Kennelijk is er heel wat anders mis.
Wat? Ze hebben nog niet het begin van een 'kloe'.
Misschien was het toeval. Volkskrant kopte zaterdag ‘Groenteman en slager zijn snel aan het verdwijnen’. De kaalslag van de middenstand gaat onvermoeibaar door. Na de val van Lehman Brothers heeft zelfs 22% van de groente- en fruitwinkels en 19% van de slagers zijn deuren gesloten en dagelijks komen daar nieuwe bij. Ondanks werkweken van zestig tot tachtig uur leggen de middenstanders het massaal af tegen de supermarkten. Alleen Turkse en Marokkaanse families deinzen er niet voor terug om een winkel te beginnen en houden de financiering van hun toko netjes binnen eigen familiekring.
Aan twee uiteinden van de productieketen worden de schakels steeds zwakker, terwijl die nu juist door hun diversiteit en drive garant kunnen staan voor kwaliteit en variatie van wat we eten.
Wat houdt die twee beroepsgroepen tegen om samen hun sterke kanten uit te buiten in de vorm van bedrijven die inspelen op de nieuwe wensen van consumenten? Samen optrekken en lijnen kort houden. Nieuwe ideeën ontwikkelen en uitproberen. Maar tuinders en varkensboeren zijn murw, slagers en groentemannen zijn opgebrand.
De supers lieten het vorige week alweer weten: er komt weer een nieuwe prijsoorlog aan.
Kennelijk moeten sexy en heupwiegende ideeën van buitenaf worden aangewakkerd. Het moet anders kunnen
Come on baby, light my fire.
fotocredits: The Doors
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik verwacht van de foodloggers wel wat ideeën en inspiratie. Niemand?
Er zijn/waren twee redenen waarom ik vrijwel niet bij de kleine winkels koop: 1) One stop shopping is nou eenmaal makkelijker en 2) de supermarkt is goedkoper en voor mijn dagelijkse dingen ga ik toch geen topproducten gebruiken. Oplossing voor 1: kleine ondernemers samen in een pand zetten (zeg maar het overdekte markt idee) en 2) of prijsvergelijkingen publiceren (dat ze werkelijk niet duurder zijn) of ook B-segment producten aanbieden tegen supermarktprijzen. En misschien een gezamelijke campagne bedenken waarin we worden overtuigd van hun 'nut', zelfs als je maar kleine beetjes bij ze koopt (ooit zei ik tegen een groenteboer aan de overkant van de straat:'Ach van die paar appels die ik bij je koop, kan je nog geen boterham eten'. Nadat hij iets zei als 'vele graankorrels maken een brood', heb ik altijd mijn appels bij hem gekocht
'Wat houdt die twee beroepsgroepen tegen om samen hun sterke kanten uit te buiten in de vorm van bedrijven die inspelen op de nieuwe wensen van consumenten?'
voor een groot deel dit: innovatiekillers
Pieternel, bijna een dooddoener: het kan met wat geld voor ideetjes die hier door welwillende mensen al in vele formaten aangedragen zijn.
Misschien is ook Foodlog wel moe van het praten. De spanning zit in het doen van een paar dingetjes. Cruijff is dezer dagen niet de beste om te citeren, maar de uitspraak die ongeveer gaat 'je snapt het pas, als je het ziet' is er niet minder waardevol om.
Er wordt veel te veel geluld en veel te weinig praktische energie aan experimenten besteed. Experimenten zijn overigens geweldige content om hier te verslaan.
Deze pluk ik zo van twitter:
@markversdirect
Wow! Inmiddels al meer dan 12500 dames op de #Margriet #Winterfair laten proeven van #SoepGoed. Motiverend al die positieve reacties. 1/2
2/2 Wie gaat nu #SoepGoed in de winkels zetten zodat al deze dames zelf ermee aan de slag gaan? Zij willen het kopen.
Zie het verhaaltje dat ik eerder schreef: http://www.foodlog.nl/artikel/soepgoed-kant-en-klaar-kun-je-zelf