Marketingman Niels Willems schreef een blogpost over een Duitse en Franstalige viral waarin George - Nespresso - Clooney een forse tik oploopt. De Nespresso cups waar God (John Malkovich) nou juist zo dol op is zijn 'oneerlijk' volgens Solidar, de afzender van het filmpje. Inmiddels heeft Nespresso een site geopend waar klanten kunnen reageren.
Willems schrijft: Maatschappelijke belangenorganisaties, ook wel ngo's genoemd, schuwen harde communicatie niet. Die activistische methoden gebruiken ze steeds meer ook tegen elkaar. Arme George Clooney zit nu tussen hamer en aanbeeld van twee strijdende visie op duurzaamheid. [...] Zwitserse NGO, Solidar, nagelt George Clooney persoonlijk aan de schandpaal in een campagne om Nespresso (van Nestlé) te bewegen over te stappen op FairTrade. Op zich niets bijzonders, we beginnen gewend te raken aan dit soort harde campagnes van belangenorganisaties.
Maar wat wil het geval? Nespresso loopt voorop in het verduurzamen van hun keten. Ze hebben samen met Rainforest Alliance een eigen duurzaamheidsprogramma (AAA genaamd) opgezet dat wordt gecertificeerd door derde partijen waaronder Control Union. Bovendien betaalt Nespresso boeren ook nog eens beter dan wie ook. Zo verzekeren ingewijden mij.
Waarom NGO's dat doen? Het zijn doodgewone merken geworden en ze houden er dezelfde keiharde merkpraktijken op na. De keurmerkenmarketing is begonnen. Waarschijnlijk dacht u dat u hen wat meer betaalt om arme zwarte kindertjes en te magere koffiebruine meisjes een wat prettiger leven te geven. Ze voeren in ieder geval óók oorlog van uw aalmoezen.
De viral van Solidar (en hun TV reportage):
Dit artikel afdrukken
Maar wat wil het geval? Nespresso loopt voorop in het verduurzamen van hun keten. Ze hebben samen met Rainforest Alliance een eigen duurzaamheidsprogramma (AAA genaamd) opgezet dat wordt gecertificeerd door derde partijen waaronder Control Union. Bovendien betaalt Nespresso boeren ook nog eens beter dan wie ook. Zo verzekeren ingewijden mij.
Waarom NGO's dat doen? Het zijn doodgewone merken geworden en ze houden er dezelfde keiharde merkpraktijken op na. De keurmerkenmarketing is begonnen. Waarschijnlijk dacht u dat u hen wat meer betaalt om arme zwarte kindertjes en te magere koffiebruine meisjes een wat prettiger leven te geven. Ze voeren in ieder geval óók oorlog van uw aalmoezen.
De viral van Solidar (en hun TV reportage):
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Schreef Peter Jens hier afgelopen jaar ook niet wat over? NGO's vormde die nu niet de op 7 na grootste economische sector? Ik denk dat Willem gelijk heeft, sommige NGO's voeren gewoon een marketingcampagne. En sommige bedrijven lopen geruisloos voorop. Non profit versus profit (de organisatievorm dus): het zegt helemaal niets meer over de goede intenties, duurzaamheid of fairness.
Ik startte op mijn blog een reeks "help, de boeven zijn op".
daaruit: NESTLE:// Nespresso
als het goed is, zeggen we het ook; graag!
" … for all the Nestlé controversies, Fairtrade in the UK is full of praise for Nespresso. Ian Bretman, Fairtrade Foundation deputy director said: “From a UK perspective, Nestlé is the only major coffee brand that’s actually using our label.”
" Nespresso has been at the vanguard of this, instituting its AAA Sustainable Quality Programme to maintain “environmental and social” standards for its growers. It pledges to provide farmers with 75 per cent of the export values of the coffee that it buys. And Nespresso aims to get half its coffee through these means by 2010."
Mooi. Geen duistere zaakjes meer in het donker. Maar kan natuurlijk nog beter.
Op mijn facebook schreef Jan Peter Van Doorn vandaag (nav deel 3 in de reeks)
"Share of voice heet dat in vaktermen. Opgeteld denk ik dat Unilever, P&G, Nestle, Danone, Kraft ongeveer 95% van de share of voice hebben. Dan wordt het voor de andere aanbieders lastig om tussen te komen. Maar niet onmogelijk..."
"(het is) de kunst om over alle parochies heen te preken."
Helaas hebben mensen uit de sector van Niels (ik ken hem niet, dus vel geen oordeel over hem) vaak enkel oog voor wat er uit de hoofdkwatieren komt, niet voor wat er aan de basis gebeurt. Wie gelooft er nog in Rutte, de ECB, Kadaffi of Barack? Marketingmensen geloven graag nog steeds in grote leiders. Nochtans is hun tijd voorbij. En neen, China is geen goed voorbeeld van dat centraal gezag nog zou bestaan.
Toch goed gedaan, dus, Solidar. Met dit soort campagnes draait het de rollen nl. om en is het 'radikaler' dan de basis. Fair Trade is immers een beweging van tienduizenden vrijwilligers. En daarmee verschilt het met Rainforest Alliance en andere 'standaarden'. Dat blijft ook de oude aanpak. En onherroepelijk zullen ze kraken en zich achter de fairtrade-idealen moeten stellen. De toenadering tussen de 3 grote MVO-labels is er. Voorzichtig. Traag. En opgaan in mekaar is nog niet voor morgen. Hoeft ook vooral morgen nog niet, want alledrie zitten ze nog steeds in de fase van experiment. Ieder met haar eigen aanpak en visie. 5oo jaar ruw kapitalisme schaaf je niet op enkele decennia bij. Al verwachten we het net zo goed van de fairtraders als van de ECB. Die laatste gaat nu kopje onder. Maar die moet het op 3 jaar zien te klaren.
Wie niet voor eerlijke handel gaat, tekent voor eenzelfde scenario in de bijv. koffie- of cacaohandel. Deze namiddag sprak ik nog met iemand die het in Ghana ziet staan te gebeuren: de cacao wordt vervangen door palmolie. Hij verdiende zijn brood jarenlang voor 'de grootste cacaohandelaar', maar nu voor eigen rekening. Zelfs in het multi-miljardenbedrijf twijfelt men tussen de positie ziende blind te blijven of koning éénoog in het rijk der blinden te zijn. Daar zijn we nu aan aan het werken. Zelfs met behoorlijke kans van slagen.
Tot slot dit nog : klanten van de Oxfam-Wereldwinkels, bijv., weten dat ze ook voor actie betalen en niet enkel voor betere lonen. Hun hoofdkwartier mag ook scherper. Mijn oprechte dank dus voor dit stukje, het zal ook daar haar bijdrage toe hebben.
Die keurmerkenoorlog begon tijden geleden al met Utz Kapeh van Ahold. Geef je veel boeren een beetje beter (Utz) of weinig boeren relatief veel beter (Max Havelaar) was dan de keuze. En ondertussen snapt de consument er niets meer van... Trouwens, Nespresso is maar een klein deeltje van Nestle, ik vraag me af hoe het zit met de andere nestlé-koffies.
Renes, het goeie wat ik van UTZ leerde dat je die arme consument niet met de keuze en dilemma's mag opzadelen. En precies dat be(t)oogt de Solidar-viral: doe het meteen helemaal goed. Vrienden restauranthouders van me beweren dat er klanten zijn die for-the-sake-of-it juist dure Nespresso willen kunnen drinken. Laat ze het dan meteen helemaal goed doen en niet zich laten certificeren door een keurmerk dat zwijgt wanneer haar grootste broodheer een loopje neemt met de internationale wetgeving inzake mensenrechten. Toch gevaarlijk, me dunkt.
Dank voor je reactie. Maar ik ben er te lang uit en (zelfs) ik snap het niet meer.
Is in het bananenverhaal Fair Trade en Max Havelaar hetzelfde? Voor zover ik het me herinner is Fair Trade een commerciele organisatie (dat spint bij de verwarring tussen FT en MH) en Max Havelaar een keurmerk