De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt strenger in haar handhaving op keurmerken. De autoriteit roept bedrijven op te stoppen met individuele bedrijfslogo's die suggereren dat ze voldoen aan een bovenwettelijke norm. Er is sprake van te veel misleiding, vindt de ACM.
Volgens de ACM kan het aantal keurmerken worden beperkt. Bedrijven zouden zich moeten inspannen voor goede uniforme keurmerken. De overheid moet deze aan strengere regels binden, bijvoorbeeld door verplichte accreditatie. Dat laat de Autoriteit weten in het Signaal, de jaarlijkse oproep van de ACM aan de politiek.
De ACM formuleert het zelf als volgt: "Als toezichthouder vindt de ACM het belangrijk dat consumenten en bedrijven in deze transitie kunnen vertrouwen op goedwerkende markten en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken die in het langetermijnbelang zijn van henzelf en dat van toekomstige generaties. Keurmerken spelen daarbij een belangrijke rol.
Daarom zal de ACM zich inspannen om meer voorlichting te geven om het bewustzijn over betrouwbaarheid van keurmerken te vergroten en strenger te handhaven bij misleiding. Daarnaast roept de ACM bedrijven op te stoppen met individuele bedrijfslogo’s die suggereren dat er aan een bovenwettelijke norm wordt voldaan, het aantal keurmerken te beperken en zich steviger in te spannen voor goede uniforme keurmerken. Ten slotte vraagt de ACM de wetgever om strengere regels te introduceren voor keurmerken."
Autoriteit Consument en Markt
Volgens de ACM kan het aantal keurmerken worden beperkt. Bedrijven zouden zich moeten inspannen voor goede uniforme keurmerken. De overheid moet deze aan strengere regels binden, bijvoorbeeld door verplichte accreditatie. Dat laat de Autoriteit weten in het Signaal, de jaarlijkse oproep van de ACM aan de politiek.
De ACM formuleert het zelf als volgt: "Als toezichthouder vindt de ACM het belangrijk dat consumenten en bedrijven in deze transitie kunnen vertrouwen op goedwerkende markten en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken die in het langetermijnbelang zijn van henzelf en dat van toekomstige generaties. Keurmerken spelen daarbij een belangrijke rol.
Daarom zal de ACM zich inspannen om meer voorlichting te geven om het bewustzijn over betrouwbaarheid van keurmerken te vergroten en strenger te handhaven bij misleiding. Daarnaast roept de ACM bedrijven op te stoppen met individuele bedrijfslogo’s die suggereren dat er aan een bovenwettelijke norm wordt voldaan, het aantal keurmerken te beperken en zich steviger in te spannen voor goede uniforme keurmerken. Ten slotte vraagt de ACM de wetgever om strengere regels te introduceren voor keurmerken."
Kanniewaarzijn.
Bio op voer in een blikje, Bio op een ingevlogen plastic doosje pitloze druiven in de winter, Bio haarlak in een spuitbus (geen logo)......terwijl het Bio keurmerk nota bene een topkeurmerk is vanwege hoge score op o.a. duurzaamheid. Het betreft dus alleen de inhoud en niet het eindproduct? Dan geef ik meer voor niet-Bio producten van het seizoen, onverpakt en vers. Wordt alleen steeds moeilijker verkrijgbaar.
#9 Eens. Convenanten e.d. bieden in de praktijk geen of veel te weinig resultaat. Wettelijk afdwingbaar, dat helpt wel.
#6 Jeroen,
Ik ken alleen dat officiële EU logo voor bioproducten.
#2 Dick: Ik zou graag richting een wettelijke basis gaan en stoppen met het magische denken dat bedrijven en consumenten door middel van duurzame keurmerken de wereld verbeteren (weg met verantwoorde keurmerken). Waarom bestaat er nog steeds Fair Trade en is dit niet een voorwaarde zoals een levensmiddelproduct moet voldoen aan ontelbare hygiëne eisen? Ongemerkt hebben al die keurmerken toch ook hun nadelen:
1. De labels leiden niet tot minder consumptie (ook duurzame merken verleiden je tot aankoop), terwijl overconsumptie nu juist een van de grote duurzaamheidsproblemen is die we hebben.
2. Verantwoord eten dreigt een elitaire bezigheid te worden en sociale ongelijkheid in de hand te werken. Rijkere mensen krijgen meer kans om ‘goed’ te doen dan de mensen met een kleiner budget. Het is onterecht dat de groene elite haarzelf op de borst klopt van goedheid terwijl de bijstand ouder, die in een klein appartementje met een beperkt budget met een schuldgevoel 'vieze producten' koopt, hoogstwaarschijnlijk een veel kleinere ecologisch voetafdruk heeft.
3. Verantwoorde labels leiden tot compensatie gedrag: de vleesloze woensdag wordt ruimschoots gecompenseerd met de overdadige BBQ op zaterdagavond.
4. Met de verantwoorde labels wordt de macht van het bedrijfsleven groter en dat van de overheid kleiner. Wanneer we niet uitkijken, laten we ons door de reclames (en dus het bedrijfsleven) die verantwoordelijke logo’s aanprijzen uitleggen wat onze waarden en doelen moeten zijn. Daarnaast krijgen in een consumptie democratie de personen met het meeste geld de meeste stemmen. Politieke verandering hoort door iedereen gevraagd te kunnen worden en niet door de happy few.
Is het niet raar dat er voor elk vervuilend product tegenwoordig een groene variant is en voor een oneerlijke een eerlijke? Moet voedsel aankopen niet alleen gaan over of het lekker en gezond is en moet voedsel niet vanzelfsprekend duurzaam en eerlijk zijn?
Het merendeel dat in Nederland wordt geëxporteerd blijft binnen Europa. Voor de rest van de Europese landen geldt, vermoed ik, hetzelfde. Kan er dan niet begonnen worden op Europees niveau iets vast te leggen?
Carolien hoe meer keurmerken met hun eigen regels hoe meer mogelijkheden van de onduidelijkheid gebruik te maken. Het wordt zo complex dat je rekt de normen op of komt tot de conclusie weg ermee op naar nieuwe hanteerbare systemen, misschien vanuit meer vertrouwen?
Betekend vertrouwen geschonden ongenadig straffen bedenk het maar.