In de Achterhoek draait een vergelijkbaar systeem al een jaar of 10. Een groep biologische producenten (groentetelers, kaasmakers, veehouders, fruittelers) heeft de handen in elkaar geslagen met een ervaren logisticus om een deel van hun produkt lokaal af te zetten. Dit samenwerkingsverband is enigszins uit nood geboren. Voor deze vaak kleine bedrijfjes in de Achterhoek is het moeilijk is om hun spullen te verkopen. Groothandels passen ervoor om even langs Vorden of Ruurlo te rijden.
Het samenwerkingsverband heet Biologisch Produkt Achterhoek, de distributeur Distreko uit Winterswijk. Dit laatste bedrijf is de spil in het web. Hier wordt wekelijks het aanbod van alle producenten gebundeld, en doorgestuurd naar een twintigtal afnemers in de driehoek Winterswijk, Deventer, Wageningen. Deze afnemers plaatsen hun bestelling bij Distreko, die de bestelling van alle afnemers bundelt en doorstuurt naar de telers die een bepaald product leveren.
Op zich niet vreemd, maar spectaculair is:
1. de snelheid van het systeem
Zaterdag bestellen de afnemers, maandagochtend 8.30 wordt bij de eerste teler (dat zijn wij helaas) het verse produkt opgehaald. In de loop van de dag wordt alles verzameld, in de middag wordt het eerste product uitgeleverd. Zo zit er dus meestal minder dan 12 uur tussen inladen en lossen, bij versprodukt zelfs minder dan 12 uur tussen oogst en moment van aflevering bij de winkel. De tweede ronde van de week is nog sneller: woensdag voor 18.00 uur bestellen door de winkels, gebundelde bestelling om 20.00 binnen bij de teler, volgende ochtend 8.30 ophalen
Voor het aanbieden van het produkt, het bundelen van de bestellingen, fysieke distributie én facturatie rekent Distreko 25 %. Een bloemkool die bij de teler € 1,00 kost wordt bij de winkel afgeleverd voor € 1,25. Waarmee de teler meer krijgt vergeleken bij de gewone groothandels en de winkelier minder betaalt. Fair trade in het oosten.
3. er is nooit voorraad
Alleen produkten die al verkocht zijn komen in de wagen, dus nooit oud produkt en geen voorraadverliezen.
In 10 jaar is het bedrijf gegroeid van een één mens-bedrijf naar een bedrijf waar 4 mensen werken en sinds januari twee koelwagens rondrijden. Er is een samenwerkingsverband gekomen met een groothandel (Odin) om het aanbod het hele jaar door compleet te houden (er zijn vrijwel geen kassen in de Achterhoek). De omzet per week ligt op dit moment rond € 12.000 per week, en voor de betrokken telers neemt Distreko 10 tot 30 % van de productie af.
Natuurlijk zijn er nodige strubbelingen geweest. Het valt niet mee om twee agrariërs op één lijn te krijgen, laat staan 15. Je moet elkaar allemaal het licht in de ogen gunnen. Als telers maken we jaarlijks afspraken wie welk product teelt, om te voorkomen dat iedereen 's zomers met courgettes zit, terwijl er geen bosui is. Maar het grootste probleem zit bij de winkels. Die zijn vaak met handen en voeten gebonden aan groothandels. Maar als een stel bio-boeren en een enthousiast logisticus dit in de Achterhoek voor elkaar krijgen, dan kan dit toch op andere plekken ook?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jopie, ik ken het samenwerkingsverband, had er over gelezen, maar mij valt de hoeveelheid product die er in omgaat wel tegen. Waarom maar 10-30% via dat kanaal? Ik neem aan dat dat winkels zijn en geen particulieren. Is de stap naar een eigen groothandel geen optie?
Paul, het blijkt erg moeilijk te zijn om winkels te vinden die de vrijheid hebben om buiten hun eigen kanalen in te kopen, zelfs in de wat vrijere wereld van natuurvoedingswinkels. De groothandels proberen winkels te binden, door ondersteuning bij inrichting of aanschaf van een koelvitrine.
We willen geen groothandel worden, wat zou het voordeel zijn? Dit is veel sneller en slagvaardiger, en de marges kunnen ook lager zijn dan bij een groothandel. Géén distributie centrum, géén voorraadverliezen.
Vlees, o.a. het bekende vlees van 't Helder loopt heel matig via dit systeem, groente en fruit veel beter.
Jopie, het is me nog niet helemaal duidelijk. Leveren jullie via winkels die wel de ruimte nemen of ook via loutere 'afleveradressen'?
Wat kost die bloemkool in de winkel? Bij AH kost'ie op dit moment E 2,49 Wat krijgt de teler op dit moment op de markt?
Jopie ,duidelijk. Ik zat een beetje richting Willem en Drees te denken, groothandel in spe, en als je nog optimistischer wil zijn de Boerensuper.
@Dick, op dit moment zijn er geen bloemkolen, maar reken dat zo'n bloemkool bij een inkoopprijs voor de winkel van €1,25 een verkoopprijs van € 1,99 tot € 2,49 betekent.
Bovenstaande verhaal betreft de levering van product aan winkels, daarnaast heeft Distreko op dit moment óók een pakkettenbedrijf en een webwinkel. Dat heb ik hierboven buiten beschouwing gelaten.
Het is mijn ogen wel een mooi voorbeeld van een echte digitale markt voor landbouwprodukten.