In de Achterhoek draait een vergelijkbaar systeem al een jaar of 10. Een groep biologische producenten (groentetelers, kaasmakers, veehouders, fruittelers) heeft de handen in elkaar geslagen met een ervaren logisticus om een deel van hun produkt lokaal af te zetten. Dit samenwerkingsverband is enigszins uit nood geboren. Voor deze vaak kleine bedrijfjes in de Achterhoek is het moeilijk is om hun spullen te verkopen. Groothandels passen ervoor om even langs Vorden of Ruurlo te rijden.
Het samenwerkingsverband heet Biologisch Produkt Achterhoek, de distributeur Distreko uit Winterswijk. Dit laatste bedrijf is de spil in het web. Hier wordt wekelijks het aanbod van alle producenten gebundeld, en doorgestuurd naar een twintigtal afnemers in de driehoek Winterswijk, Deventer, Wageningen. Deze afnemers plaatsen hun bestelling bij Distreko, die de bestelling van alle afnemers bundelt en doorstuurt naar de telers die een bepaald product leveren.
Op zich niet vreemd, maar spectaculair is:
1. de snelheid van het systeem
Zaterdag bestellen de afnemers, maandagochtend 8.30 wordt bij de eerste teler (dat zijn wij helaas) het verse produkt opgehaald. In de loop van de dag wordt alles verzameld, in de middag wordt het eerste product uitgeleverd. Zo zit er dus meestal minder dan 12 uur tussen inladen en lossen, bij versprodukt zelfs minder dan 12 uur tussen oogst en moment van aflevering bij de winkel. De tweede ronde van de week is nog sneller: woensdag voor 18.00 uur bestellen door de winkels, gebundelde bestelling om 20.00 binnen bij de teler, volgende ochtend 8.30 ophalen
Voor het aanbieden van het produkt, het bundelen van de bestellingen, fysieke distributie én facturatie rekent Distreko 25 %. Een bloemkool die bij de teler € 1,00 kost wordt bij de winkel afgeleverd voor € 1,25. Waarmee de teler meer krijgt vergeleken bij de gewone groothandels en de winkelier minder betaalt. Fair trade in het oosten.
3. er is nooit voorraad
Alleen produkten die al verkocht zijn komen in de wagen, dus nooit oud produkt en geen voorraadverliezen.
In 10 jaar is het bedrijf gegroeid van een één mens-bedrijf naar een bedrijf waar 4 mensen werken en sinds januari twee koelwagens rondrijden. Er is een samenwerkingsverband gekomen met een groothandel (Odin) om het aanbod het hele jaar door compleet te houden (er zijn vrijwel geen kassen in de Achterhoek). De omzet per week ligt op dit moment rond € 12.000 per week, en voor de betrokken telers neemt Distreko 10 tot 30 % van de productie af.
Natuurlijk zijn er nodige strubbelingen geweest. Het valt niet mee om twee agrariërs op één lijn te krijgen, laat staan 15. Je moet elkaar allemaal het licht in de ogen gunnen. Als telers maken we jaarlijks afspraken wie welk product teelt, om te voorkomen dat iedereen 's zomers met courgettes zit, terwijl er geen bosui is. Maar het grootste probleem zit bij de winkels. Die zijn vaak met handen en voeten gebonden aan groothandels. Maar als een stel bio-boeren en een enthousiast logisticus dit in de Achterhoek voor elkaar krijgen, dan kan dit toch op andere plekken ook?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sympathiek? Deze mensen doen. Ik ga er vanuit dat ze het leuk en belangrijk vinden, de financiële winst is niet het belangrijkste. Morele winst des te meer.
@Antoinette, bij ons kost biologische bloemkool deze week € 1,61 per stuk. Rodijksweg 5, Deventer.
Wij gaan altijd uit van de inkoopsprijs met een voor een boerderijwinkel redelijke marge en dan kun je biologisch goedkoper uit zijn dan gangbaar bij een AH.
Antoinette, Jopie's bloemkool die je hierboven vindt is ook biologisch. Het punt dat je mist, zit niet in biologisch maar in de multiplier. Dat is een moeilijk woord voor 'belazederij' oftewel meeëters die je wel geld kosten maar waar je niks meer voor krijgt.
Nou dit is er in de randstad ook hoor.
http://biologischgoed.nl bijv, maar de bloemkool is er niet echt goedkoper op geworden als ik de prijzen hierboven zie. Op het moment van typen Eur 3,18. Het zal in het biologische zitten.
En als ik google op boerderijwinkel, groenteabonnement ed kom ik zat tegen waar de consument rechtstreeks bij de boer kan halen of bij webwinkels kan bestellen. Maar misschien mis ik het punt.
Boerensupers?j
En de Landwinkel formule dan?
Natuurlijk gaat het niet overal vanzelf, maar ik ken toch een aantal super landwinkels. Die naast produkten van eigen erf, ook boerenprodukten van andere deelnemers vermarkten.
Ondernemerschap en markt- en klantgerichtheid, maar vooral ook stug volhouden zijn ook hier natuurlijk van groot belang.
Dus een internetboerenwinkel die het al tien jaar volhoud; petje af! Wat een geweldige vorm van samenwerken; en wat een kracht om door al die tegenslagen heen te werken!
Een Boerensuper ' midden in de stad' blijkt vaak toch moeilijk te realiseren. Terwijl Plaats van vestiging toch een van de doorslaggevende marketing P's is. Te vaak zie ik nog boerenwinkels te ver van de klant. Dan wordt het moeilijk met al die snelle, luie consumenten.
Misschien wordt het tijd dat de boeren tot nieuwe samenwerkingsverbanden komen; en in hun dorp op stad een leegstaand winkelpand opkopen en succesvol omvormen tot een boerensuper. Meer dan 100 jaar na Pater vd Elzen wordt het tijd voor een revival van de cooperatie!
Erwin