Maar ik had nog nooit een levend kind ontmoet dat bewees dat het waar is. Vandaag. Een jongen van zes jaar. Twee hoogopgeleide ouders, vader organisatiedeskundige, moeder accountant. Jongen vraagt of ik wat te drinken heb. In ons dorp verzinnen kinderen redenen om even binnen te mogen. Meiden moeten vaak nodig plassen.
Op tafel liggen grote aardappelen. Voor een experiment straks, het zijn Agria’s, typische frietaardappelen.
Wat een grote aardappelen, zegt de jongen. Zijn ouders zijn geprezen, hij weet tenminste wat aardappelen zijn.
‘Ik ga straks patat maken’, zeg ik.
De jongen: ‘He, patahat? Ik wist niet dat patat van aardappelen wordt gemaakt.’
Schier onoverbrugbare kloof in warenkennis tussen bejaardenhuis en basisschool.
Elders op Foodlog wordt geroepen dat we kinderen ‘smaak’ moeten bijbrengen en liefst op school.
Tegen! Dat moet thuis. En voor de smaak uit gaat warenkennis. Thuis voor het oprapen, als je het er maar neerlegt.
Op de foto een Tefal hete lucht patatbakkerij waarvan het deksel zo heet wordt dat je er een ei op kunt bakken. Had de jongen het gezien dan had hij zijn ouders iets kunnen vertellen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Klootwijk, Mooi verhaal Wouter maar ik ben niet echt geschokt over de onwetendheid van die kleine man. Wel sneu voor hem dat zijn ouders niet vers koken maar voorbewerkte voedingsmiddelen opwarmen uit zakken en pakken. Dus hoe kan hij weten dat patat gemaakt worden van rauwe aardappels.
Om dezelfde reden vind ik de uitslag van de laatste poll questieus. Dat ruim 62% van de foodloggers stemde voor een boerin die hen leert met de seizoenen mee te koken, hen leert hun eigen kant-en-klaar te maken, en leert koken met de zelf geteelde gewassen en gemaakte producten van de boerin - en die van haar buren. Er werd wishfull thinking ingevuld.
Zelf de boerenkoool van de struik afritsen met de blote handen voor een gezin met 2 kinderen, daar wil die 62,2% echt niet van weten. Eerst moet zich nog een revolutionaire beweging voltrekken: terug naar grootmoeders keuken met de kennis van nu.
wouter, zo lust en heb ik er nog een paar. zelfs de foodloggers kleunen soms/vaak mis met hun kennis van voedsel, zie mini enquete hier onder. en als de foodloggers het niet of onvoldoende weten, dan kan je het dus schudden met de gemiddelde consument die zich laat manipuleren door de subliminale advertenties van de nestlés en unilevers.
mini enquete. svp niet googlen en gelijk antwoorden:
1. wat zit er in cervelaat ?
2. hoe herken je een bevrucht ei ?
3. waarom bederft gedroogd en gezouten vlees niet buiten de koelkast ?
4. welke ziekte kan je oplopen als je een biefstuk eet van een met bse besmet rund ?
5. waar komen enterobacterien veel voor ?
Over cervelaat wordt gesteggeld. De naam komt van hert, hertenworst, maar er zijn er die beweren dat het van hersenen komt. Leuk voor de culinaire historicarette van Foodlog.
Enterobacterien komen veel voor in de Kliko van Van Messel.
Het jongetje in mijn dorp weet niet wat een rund is, laat staan dat hij iets weet van BSE, maar de vraag in de quiz van Van Messel is een valse. Je krijgt r niks van, van die biefstuk.
Koken moet je thuis leren. 'Tegen', zegt Wouter dan ook als het gaat om 'smaaklessen' op scholen. Nou wil het toeval dat gisteren weer een nieuwe ronde smaaklessen is aangekondigd. Er wordt niet samen gekookt en niet samen uit de broodtromel van thuis gegeten (zou heel leuk en uiterst leerzaam kunnen zijn!), maar aan een gedekte tafel. In het nieuwsbericht staat een intrigerend zinnetje. Hans Rutten, innovatieambtenaar bij LNV die het allemaal begeleidt, zegt: "Scholen die veel werk maken van eten, rapporteren dat hun kinderen meer alert zijn en dat er betere resultaten zijn."
Zou dat echt onderbouwd zijn met betere schoolrapporten? Hans, wil je het hier eens toelichten?
1. vlees (maar weet niet uit mijn hoofd welk)
2. zou ik niet weten (maar wel hoe je met een sensor dit kan bepalen :-) is belangrijk ivm eitjes sexen)
3. lage wateractiviteit, waardoor groei niet mogelijk is.
5. Entro's : ik moest even denken ... de kliko van van Messel ... ha ha .. (poep).
Enfin, deze vragen zijn nog lastig voor een gemiddelde consument. Maar niet weten dat friet van een aardappel komt is toch wel heel erg bijzonder. Ik ben het trouwens met Klootwijk eens dat warenkennis en smaakles iets voor thuis is en niet voor op school. Voor op school is goed rekenen, taal etc. Daarom ben ook ik geen voorstander van smaaklessen. En zeker niet als deze smaaklessen worden opgezet door een universiteit in mijn omgeving; betaald met dure belastinggeld dat we nu als maatschappij nu niet hebben. LNV zou beter moeten weten.