Onlangs werd ik uitgenodigd om mee te denken over de zgn. waardenpas (zie het filmpje). Je gaat naar Albert Heijn en de Aldi. Koopt er je spullen. Betaalt met deze pas en de kassabon vertelt je dan wat je hebt gekocht in termen van allerlei duurzame waarden en het belang dat jij daaraan hecht. Zo'n product als Bocca-koffie zou geen Marqt-bord meer nodig hebben. Het zou vanzelf blijken. Mooie verhalen verliezen hun belang.
Het idee is ontwikkeld door het InnovatieNetwerk. Zou je 'm willen hebben?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'Het idee is ontwikkeld door het InnovatieNetwerk. Zou je 'm willen hebben?'
Nee.
Want dan heb ik er weer iets bij waarvan ik niet weet of het betrouwbaar is.
De machine vindt dat scharrelkippen (legkippen) het beter hebben dan kippen in een kooi. Weet de machine veel..
Het gaat om de gegevens, om wat de machine wordt wijsgemaakt.
Het combineren van heel verschillende kwaliteiten is hachelijk. Kaas is slecht voor het milieu, de laatste tijd, want een koe laat scheten. En kaas is slecht voor je gezondheid, volgens Katan, beter neem je een kroket. Kabeljauw uit IJslandse wateren is ekodepeko. Maar wordt wel per vliegtuig naar Albert Heijn vervoerd. Of diepgevroren. Diepvries vreet energie. Geeft weer niks als die energie uit een windmolen komt.
Als de etiketten (verplicht) nog beter vertellen wat je koopt heb je geen keurmerk en geen rare waardenpas nodig.
Dus ik meld me vrijwillig aan voor een soort Big Brother die precies in de gaten houdt wat ik koop en mij dan in een online "community-achtige omgeving" gaat vertellen wat er goed of mis is aan de produkten die ik koop.
Zou daarin ruimte zijn voor afwijkende waarden? Ik wil bijvoorbeeld liever bespoten groenten en mooi roodgekleurd rundvlees. Het liefste zo goedkoop mogelijk. Dat ze me op die site dan vertellen waar ik het nog goedkoper kan krijgen?
Ik weet het niet of ik me daarvoor aan zou melden. Het idee van een schoolmeester die meekijkt in mijn mandje klinkt nou niet echt heel aanlokkelijk.
Zou er iemand daadwerkelijk gestopt zijn met het kopen van mandarijntjes in blik, na het zien van de laatste uitzending van de KeuringsdienstvWaarde? Ik betwijfel het en ik geloof al helemaal niet in etiketten. Eerder nog in wetten. Het gaat om mentaliteit.
Waarom moet techniek zonodig het overnemen van het spontane waardengevoel/de ethische reflex? Ik geloof er niet in. Het is zoals een vakbondsman op de BBC het eergisteren verwoordde: "er bestaat niet zoiets als goedkope kleding." Net zo is dat met voeding. Als er mensen zijn die absoluut 1000% meer willen betalen voor een glas SPA-water ipv kraantjewater, so be it. Maar ik ben bijv. tegen reclame voor snoep en frisdrank. Of tabak, bijv.
Nee. Wil ik niet. Heeft dure infrastructuur nodig.
* Een hele grote database (en ook nog een onderhoudsintensieve). Dubbel duur.
* Zo'n pasje is ook niet voor niks, zeker als je er gegevens op wilt bewaren en muteren.
* En wie betaalt de lezer/schrijver van het pasje in de winkel?
* Dan moet er ook nog thuis iets uitgelezen kunnen worden. Hoe?
Als het voor de consument gratis is, wie betaalt dat dan allemaal? Juist, marketing van een aantal firma's. Maar die willen natuurlijk alles van mij weten. Dan wordt het een air-miles ++ achtig concept. En dat wil ik weer niet, en betalen wil ik er ook niet voor.
Nou, ik ben bang van wel hoor, Steven. Mensen laten zich makkelijk bang maken. Ik vond het eigenlijk maar een gemene rotuitzending. Zo, kan ik dat mooi ook even kwijt hier. ;)