Albert Heijn heeft stilletjes de prijzen van veel A-merkproducten in prijs verhoogd. In de afgelopen 5 weken werden 1.464 van de 1.806 producten die bij Albert Heijn van prijs veranderden (81%) duurder.
Dat meldt In Prijs Verhoogd (IPV).
Normaal gesproken is het aantal prijsverhogingen en prijsverlagingen min of meer in evenwicht. Supermarkten laten de prijzen van het boodschappenmandje in totaal niet graag snel oplopen. Met prijspromoties ('2 voor de prijs van 1', 'van .. voor ...') lokken ze klanten met steeds wisselende aanbiedingen in de hoop dat ze hun totale mandje bij hen in plaats van een concurrent komen vullen. Daarom valt het IPV op dat 80% van de prijsbewegingen vijf weken lang een verhoging blijkt. Dat komt slechts zelden voor.
De prijsvergelijker schrijft in een persbericht: “Wanneer we kijken naar alle prijsbewegingen de afgelopen vijf weken zien we dat de mediaan, de middelste meting uit een rij getallen, bij Albert Heijn 3.9% omhoog is, bij Jumbo is dat 0,47% omhoog. Dit geeft duidelijk aan dat dit de trend bij Albert Heijn meer omhoog gaat dan bij Jumbo.”
Albert Heijn suggereert in het Algemeen Dagblad dat het nieuws incorrect is: “We hebben in de afgelopen weken een aantal prijzen verhoogd als gevolg van marktontwikkelingen. Het onderzoek van Inprijsverhoogd.nl betreft echter alleen A-merken, waarbij geen rekening is gehouden met onze huismerken, prijsfavorieten en aanbiedingen zoals de (persoonlijke) bonuskortingen. Daarmee zegt het overzicht niets over wat onze klanten nu daadwerkelijk aan de kassa betalen.”
Bij de concurrenten van Albert Heijn, Jumbo, PLUS en COOP, bleef het aantal prijsstijgingen en -dalingen ongeveer gelijk.
Dit artikel afdrukken
Normaal gesproken is het aantal prijsverhogingen en prijsverlagingen min of meer in evenwicht. Supermarkten laten de prijzen van het boodschappenmandje in totaal niet graag snel oplopen. Met prijspromoties ('2 voor de prijs van 1', 'van .. voor ...') lokken ze klanten met steeds wisselende aanbiedingen in de hoop dat ze hun totale mandje bij hen in plaats van een concurrent komen vullen. Daarom valt het IPV op dat 80% van de prijsbewegingen vijf weken lang een verhoging blijkt. Dat komt slechts zelden voor.
De prijsvergelijker schrijft in een persbericht: “Wanneer we kijken naar alle prijsbewegingen de afgelopen vijf weken zien we dat de mediaan, de middelste meting uit een rij getallen, bij Albert Heijn 3.9% omhoog is, bij Jumbo is dat 0,47% omhoog. Dit geeft duidelijk aan dat dit de trend bij Albert Heijn meer omhoog gaat dan bij Jumbo.”
Albert Heijn suggereert in het Algemeen Dagblad dat het nieuws incorrect is: “We hebben in de afgelopen weken een aantal prijzen verhoogd als gevolg van marktontwikkelingen. Het onderzoek van Inprijsverhoogd.nl betreft echter alleen A-merken, waarbij geen rekening is gehouden met onze huismerken, prijsfavorieten en aanbiedingen zoals de (persoonlijke) bonuskortingen. Daarmee zegt het overzicht niets over wat onze klanten nu daadwerkelijk aan de kassa betalen.”
Bij de concurrenten van Albert Heijn, Jumbo, PLUS en COOP, bleef het aantal prijsstijgingen en -dalingen ongeveer gelijk.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het idee dat A-merken ‘beter’ zouden zijn heerst nog wijd en zijd. Consumenten denken dat een hogere prijs betere waar is. Allemaal marketing. Paco koffie 500 gram € 1,89 bij Dekamarkt en Deen. Bij Poiesz € 2,89. ‘Filterkoffie’ van AH € 1,89 – diep bukken. ‘Wat een lekkere koffie hebben jullie toch altijd.’
Als ‘dat zal wel niks wezen’ ooit eens geprobeerd en nooit meer iets anders gekocht. Als je geen koffie kan zetten helpt een pak DE van € 5,89 ook niet meer. AH opent de jacht op de recessie klant duidelijk niet.
Nou, AH heeft ook de prijs van Basic artikelen verhoogt. Een pak Basic suiker is nu 24 cent duurder (van 0,89 naar 1,13).
AH denkt gewoon dat 'ie dat kan maken. We zullen zien...
#1 Ja en Nee.
Wat ik heerlijk fijn vindt aan food is dat je hetgeen wat je koopt 2 ledig kan checken /beoordelen.
1) Ingrediënten lijst
2) Kcal per 100gram
Ik mag graag met een A merk en Bmerk en of Huismerk in mijn hand staan. Helaas is daarvoor de laatste weken geen ruimte voor shopper safari's.
Ps: Mede hierom ben ik een enorme fan van online winkelen. Online bevatten producten veel meer specificaties weergave. Daarmee kan ik ook beter zien waarom ik voor product A of B zou moeten gaan aldaniet van een 'bekend' A merk.
Theo, mijn gevoel is dat jouw denkbeeld minder ontwikkeld is de laatste 20 jaar dan de ontwikkelingen in Marketing.
Marketing is niet meer van vertellen hoe goed je bent, marketing anno 2020 is het creeren van fans die over / voor je vertellen hoe goed product is. EN vertellen waarom ze vinden dat jouw product beter is t.o.v. een andere.
Influencers deel is eigenlijk nog het deel van 'vroeger': Zenden hoe goed je wel niet bent
De prijzen van de agrarische producten zijn niet verhoogd. Het verdwijnt weer in een aantal zakken. De quote 500 lijst.
#4 Nvrooij kosten in de keten bij andere schakels nemen natuurlijk nooit toe.
Enkel boeren worden geconfronteerd met stijgende kostprijzen.
PS: andere schakels in de keten ondervinden ook zaken als deze: Schaalvergroting leidt niet (meer) automatisch tot kostenefficiency