In 2030 moet de CO2-uitstoot van Lidl België met 36% zijn verminderd. Om die klimaatambitie te realiseren, stuurt Lidl klimaatadviseurs naar zijn leveranciers.
De klimaatadviseurs bieden de leveranciers voorlichting en sporen hen aan een CO2-actieplan op te stellen. Dat draagt bij aan de klimaatambitie van Lidl, maar kan ook gunstig zijn voor de energierekening van de leverancier zelf. Dit jaar wil Lidl circa 20 leveranciers begeleiden.
“We willen als retailer het voortouw nemen en onze volle verantwoordelijkheid dragen als onderneming: van de klimaatimpact van onze gebouwen tot de productie van het aanbod dat we in de winkels hebben liggen. Daarom willen we nog actiever onze leveranciers overtuigen om mee te stappen in de duurzaamheidsinspanningen van Lidl want CO2 gaat uiteraard verder dan de supermarktmuren”, zegt hoofd duurzaamheid Philippe Weiler in RetailDetail. Van de 900.000 ton CO2 die Lidl België jaarlijks uitstoot, vindt 93% buiten de muren van het bedrijf plaats. Maar liefst 80% van de emissie is afkomstig van een 60-tal leveranciers.
Lidl gaat zich in eerste instantie focussen op leveranciers van vlees en melk, omdat die een zware CO2-voetafdruk hebben.
De aankondiging van Lidl komt enkele dagen na het nieuws dat Unilever CO2-labels op zijn producten zet om leveranciers aan te sporen milieuvriendelijker te werken.
RetailDetail - Lidl stuurt klimaatexperts naar leveranciers
De klimaatadviseurs bieden de leveranciers voorlichting en sporen hen aan een CO2-actieplan op te stellen. Dat draagt bij aan de klimaatambitie van Lidl, maar kan ook gunstig zijn voor de energierekening van de leverancier zelf. Dit jaar wil Lidl circa 20 leveranciers begeleiden.
“We willen als retailer het voortouw nemen en onze volle verantwoordelijkheid dragen als onderneming: van de klimaatimpact van onze gebouwen tot de productie van het aanbod dat we in de winkels hebben liggen. Daarom willen we nog actiever onze leveranciers overtuigen om mee te stappen in de duurzaamheidsinspanningen van Lidl want CO2 gaat uiteraard verder dan de supermarktmuren”, zegt hoofd duurzaamheid Philippe Weiler in RetailDetail. Van de 900.000 ton CO2 die Lidl België jaarlijks uitstoot, vindt 93% buiten de muren van het bedrijf plaats. Maar liefst 80% van de emissie is afkomstig van een 60-tal leveranciers.
Lidl gaat zich in eerste instantie focussen op leveranciers van vlees en melk, omdat die een zware CO2-voetafdruk hebben.
De aankondiging van Lidl komt enkele dagen na het nieuws dat Unilever CO2-labels op zijn producten zet om leveranciers aan te sporen milieuvriendelijker te werken.
Dick Veerman ik lees je #1 nu pas goed. En volkomen eens.
Weten we welke beloftes fabrikanten en retailers in 2010 of 2015 maakte voor 2020? Ik niet meer. Ik kan me wel een duurzaamheidsconvenant herinneren en een verpakkinbgsconvenant. Leuke bijeenkomsten als ‘de doelen worden aangekondigd”. Maar de vraag is altijd hoe dit achteraf zit. Zijn de doelen behaald? Wie controleert dat. Eigenlijk is de vraag wie weet he straks nog?
In 2030 is er niemand meer (denk ik) die weet dat Lidl in 2020 tijdens corona een mooi PR momentje creëerde waarin werd aangekondigde dat in 2030 er minus 36% CO2 emissies zouden zijn.
Cynisch? Wellicht. Maar kijk eens 5 of 10 of 15 jaar terug. Ook toen zijn er de mooiste beloftes gedaan. Waarom zo
PS dit heeft niks met Lidl te maken. Maar Unilever zet nu een stap door CO2 op de labels te zetten. Daar kan je wat van vinden, maar het is wel een 2020 actie en niet een 2030 belofte.
En dat is natuurlijk allemaal heel mooi, maar wie zegt nou dat al die doelen die bedrijven stellen samen het gewenste resultaat opleveren?
In dat kader sprak ik deze week met Berry Marttin van Rabobank. Hij stelt voor om een kloppende set criteria op te zetten waar iedereen goed mee kan werken. En ja, hij is praktisch. Hij weet dat we (= de samenleving) ook moeten beginnen en niet moeten willen wachten tot er een perfect model is.
Van hoeveel bedrijven hebben we nu al gehoord dat ze samen met NGO X of Y en Z een duurzaamheidsraamwerk hebben opgesteld? Ik denk dat we als we op FL gaan zoeken we er al snel een tiental kunnen vinden.