Albert Heijn gaat verder waar PlanetProof stopt. Dat hoorden we in 2018. En nu blijkt het alweer.
"Wij gaan door waar PlanetProof stopt". Dat hoorden we in 2018 uit de mond van Saïd Belhassan, die toen verantwoordelijk was voor de inkoop van groenten en fruit voor de Zaanse grutter. Nog voor PlanetProof in zuivel stapte, sloot AH in 2017 een overeenkomst met de private zuivelaar A-ware om onderscheidende melk te kunnen bieden.
Dat resulteerde in 'Beter voor Koe, Natuur en Boer'-melk die inmiddels alweer 2 jaar in de schappen te vinden is. Maar die melk is zijn onderscheid inmiddels alweer kwijt door de introductie van de PlanetProof-melk van FrieslandCampina die de andere supers een stap vooruit hielp. De FrieslandCampina-melk met het keurmerk van PlanetProof is inmiddels te vinden in vele supermarkten, van prijsvechter Aldi tot assortimentssuper Jumbo en up-market super PLUS.
Daarom moet Albert Heijn er weer overheen. Het bedrijf stelt een hele reeks extra eisen aan de blauwe boeren - zoals AH ze noemt - die voor Zaandam melken om hun melk door A-ware te laten verwerken voor de klanten van de kleine 1.000 Albert Heijn-winkels in ons land. Daar krijgen ze vanaf augustus dan wel 5 cent in plaats van de huidige 3 cent extra voor ten opzichte van de handelsprijs voor de boer van weidemelk.
De boeren mogen niet meer ploegen (dat is beter voor de bodem en beperkt de CO2-uitstoot); daarmee is blijvend grasland een harde eis. Bovenop de bestaande eisen voor kruiden en klaver komt 10% extensief beheerd kruidenrijk grasland. Tussen april en juni mag niet gemaaid of bemest worden. Ook jongvee moet verplicht de weide in en moet op het eigen bedrijf of binnen een straal van 25 kilometer van de boerderij worden opgefokt. De boeren mogen geen kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen gebruiken. Ook verplicht: alleen groene stroom. De kalversterfte mag per boer niet hoger liggen dan het Nederlandse gemiddelde.
Wordt de melk er lekkerder van? Nee, wel duurzamer en duurder. Of de in de toekomst als gevolg van de coronacrisis vermoedelijk minder koopkrachtige consument dat er voor over heeft, gaat de toekomst AH en de markt leren. In 2018 sprak Foodlog met de boeren van Albert Heijn, die er toen alle vertrouwen in hadden. Nu de markt verandert, kan straks gaan blijken dat FrieslandCampina door achter te blijven toch beter zit.
Dit artikel afdrukken
Dat resulteerde in 'Beter voor Koe, Natuur en Boer'-melk die inmiddels alweer 2 jaar in de schappen te vinden is. Maar die melk is zijn onderscheid inmiddels alweer kwijt door de introductie van de PlanetProof-melk van FrieslandCampina die de andere supers een stap vooruit hielp. De FrieslandCampina-melk met het keurmerk van PlanetProof is inmiddels te vinden in vele supermarkten, van prijsvechter Aldi tot assortimentssuper Jumbo en up-market super PLUS.
Daarom moet Albert Heijn er weer overheen. Het bedrijf stelt een hele reeks extra eisen aan de blauwe boeren - zoals AH ze noemt - die voor Zaandam melken om hun melk door A-ware te laten verwerken voor de klanten van de kleine 1.000 Albert Heijn-winkels in ons land. Daar krijgen ze vanaf augustus dan wel 5 cent in plaats van de huidige 3 cent extra voor ten opzichte van de handelsprijs voor de boer van weidemelk.
De boeren mogen niet meer ploegen (dat is beter voor de bodem en beperkt de CO2-uitstoot); daarmee is blijvend grasland een harde eis. Bovenop de bestaande eisen voor kruiden en klaver komt 10% extensief beheerd kruidenrijk grasland. Tussen april en juni mag niet gemaaid of bemest worden. Ook jongvee moet verplicht de weide in en moet op het eigen bedrijf of binnen een straal van 25 kilometer van de boerderij worden opgefokt. De boeren mogen geen kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen gebruiken. Ook verplicht: alleen groene stroom. De kalversterfte mag per boer niet hoger liggen dan het Nederlandse gemiddelde.
Wordt de melk er lekkerder van? Nee, wel duurzamer en duurder. Of de in de toekomst als gevolg van de coronacrisis vermoedelijk minder koopkrachtige consument dat er voor over heeft, gaat de toekomst AH en de markt leren. In 2018 sprak Foodlog met de boeren van Albert Heijn, die er toen alle vertrouwen in hadden. Nu de markt verandert, kan straks gaan blijken dat FrieslandCampina door achter te blijven toch beter zit.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mooi concept voor een bepaalde groep die er aan kan voldoen, maar de volgend stap is dat RFC er weer overheen moet met de PP melk totdat ze (helemaal) bio zijn en die groep in de wielen rijden.
Als ze dat nu al niet doen....
Waarom een eigen keurmerk optuigen en niet biologische melk verkopen?
Een meerprijs van 5 cent voor ongeveer biomelk terwijl biomelk 10 cent meer opbrengt, zolang er boeren zijn die daar intrappen kan AH zich goedkoop profileren.
Tussen april en juni niet maaien, is dat alleen in mei niet of drie maanden niet? dat betekent dan dat je geen fatsoenlijke eerste snede hebt voor in de winter.
En wat moeten we dan met deze foto? Een doodgespoten weiland met daarnaast een bord met de tekst: "AH is trots op deze melkveehouder van duurzame zuivel". Duurzaam is een rekbaar begrip, maar dat zo rekbaar was....
#3 Ja Jopie dat kan ook nog, net als de bio die antibiotica kan en mag gebruiken, snap jij het nog.
Wij leveren normale witte melk met een gemiddelde dierdagdosering van 0,40 de laatste 5 jaar terwijl bio tot 0,75 mag gebruiken en de gemiddelde gangbare boer 1,5 á 1,7 gebruikt.
En als we dat vergelijk nou eens doortrekken naar menselijk gebruik van medicijnen dan zit de gemiddelde Nederlander daar mijlen ver boven, ook de biologische consumenten.....
Laten we de drugs nog maar even buiten beschouwing.
Niet ploegen of doodspuiten, dan moet je maar hopen dat je geen last van kweek krijgt.