Joost Kos is Head of Research and Development Flowers bij veredelaar Syngenta Seeds. Vorig jaar kondigde de zaadveredelaar en landbouwchemiereus Syngenta aan het roer om te gooien. Het bedrijf investeert $2 miljard dollar om de effecten van klimaatverandering tegen te gaan. Daarmee wil het jaarlijks tenminste twee technologische doorbraken op de markt brengen die de bijdrage van de landbouw aan klimaatverandering verminderen en die helpen de landbouw binnen het draagvermogen van de planeet te houden. We vroegen Kos hoe hij de nieuwe strategie en de resultaten daarvan in zijn dagelijkse praktijk ervaart.
“De beweging naar verduurzaming is binnen Syngenta al langer gaande”, zegt Kos. “Maar sinds vorig jaar is die sterk neergezet. Alle stappen die wij ondernemen zijn bedoeld om het gebruik van chemische middelen te reduceren. Daar hebben ook wij alle belang bij. We passen het bijvoorbeeld al toe in onze eigen productie van zaden. Niet voor niets verschuift ons verdienmodel van het verkopen van gewasbeschermingsmiddelen naar het verkopen van oplossingen. We ontwikkelen liever, misschien tot ieders verbazing, rassen die geen of minder chemicaliën nodig hebben. Dit is voor mij het overtuigende bewijs dat het niet - meer alleen - gaat om de verkoop van gewasbeschermingsmiddelen, maar om de verkoop van totaaloplossingen.”
“Onze transitie is niet eenvoudig; net als anderen zijn ook wij zoekende naar alternatieven. Dat durven we hardop te zeggen. Al onze inspanningen moeten uiteindelijk leiden tot een verbetering van bodemgezondheid, efficiëntie van hulpbronnen en habitatbescherming in belangrijke landbouwgebieden wereldwijd. We investeren bijvoorbeeld heel praktisch in het beperken van spuitdrift (het uitwaaieren van middelen naar plekken waar ze niet voor bedoeld zijn, red). Veel verdergaand is ons investeringsbeleid. Terwijl voorheen weinig support bestond voor investeringen in bijvoorbeeld duurzame energie als de terugverdientijd te lang was, moet er nu een duurzame component zitten in alle investeringen die wij als bedrijf wereldwijd ondernemen en speelt de terugverdientijd niet de hoofdrol meer. Syngenta heeft bovendien een beloningssysteem ontwikkeld voor medewerkers die innovatieve ideeën aanreiken.”
“We staan op een groot keerpunt in denken”, vertelt Kos. “We gaan van een aanpak die uitgaat van de bemesting van de plant en het efficiënt opnemen van voedingsstoffen door de plant, naar het centraal stellen van al het leven in de bodem. Syngenta werkt samen met de Nature Conservancy (TNC) aan het verbeteren van de bodemvruchtbaarheid in Argentinië en Brazilië.
Ik ben ervan overtuigd dat een vruchtbare bodem de weerbaarheid van planten en het rendement van de oogsten verhoogt, waardoor in een later stadium het gebruik van bestrijdingsmiddelen verminderd of zelfs vermeden kan worden. De effectiviteit van groene bestrijdingsmiddelen die vaak ook preventieve middelen zijn, is door de complexiteit van de bodem en alle factoren die daarin tegelijk werkzaam zijn, niet makkelijk en met data vast te stellen. Maar als je in de praktijk ziet dat het werkt, dan ga je om. De toekomst beweegt ons van het voeden van planten, naar het voeden van de bodem.”
Samen naar een oplossing toe
De landbouw bevindt zich momenteel in de frontlinie van de wereldwijde inspanningen tegen klimaatverandering, zegt de CEO van Syngenta Erik Fyrwald. Volgens Kos zal de gehele keten waarin landbouwproducten worden verwerkt tot producten die consumenten kopen, moeten leren samenwerken. Die moet samen vanuit marktkansen nieuwe producten leren ontwikkelen die consumenten willen kopen en tevens een duurzame land- en tuinbouw realiseren. Hij vertelt over de ontwikkeling van een nieuwe variant vlijtig liesje voor de Engelse markt. Dat tuinplantje is daar erg populair, maar ook erg ziektegevoelig geworden. Samen met de Britse retailketen Kingfisher ontwikkelde Syngenta daarom nieuwe resistente rassen vlijtig liesje, dat nieuwe marktkansen bood.
Zit er echt schot in dit soort processen? Kos: “Binnen Syngenta hebben wij gezegd, laten we met elkaar optrekken om de uitdagingen waar wij sector breed voor staan samen op te lossen. Wij zien dat het langzaam begint te werken, maar ondervinden ook hinder aan het ‘chemische’ imago dat aan ons kleeft. Elkaar beconcurreren en wantrouwen, polariseert en blokkeert de innovatieve vooruitgang die nodig is. De oplossing ligt in een nauwe samenwerking met alle uiteenlopende partners. Daar is vertrouwen voor nodig en dat kost tijd.”
Dit artikel afdrukken
“Onze transitie is niet eenvoudig; net als anderen zijn ook wij zoekende naar alternatieven. Dat durven we hardop te zeggen. Al onze inspanningen moeten uiteindelijk leiden tot een verbetering van bodemgezondheid, efficiëntie van hulpbronnen en habitatbescherming in belangrijke landbouwgebieden wereldwijd. We investeren bijvoorbeeld heel praktisch in het beperken van spuitdrift (het uitwaaieren van middelen naar plekken waar ze niet voor bedoeld zijn, red). Veel verdergaand is ons investeringsbeleid. Terwijl voorheen weinig support bestond voor investeringen in bijvoorbeeld duurzame energie als de terugverdientijd te lang was, moet er nu een duurzame component zitten in alle investeringen die wij als bedrijf wereldwijd ondernemen en speelt de terugverdientijd niet de hoofdrol meer. Syngenta heeft bovendien een beloningssysteem ontwikkeld voor medewerkers die innovatieve ideeën aanreiken.”
De effectiviteit van groene bestrijdingsmiddelen die vaak ook preventieve middelen zijn, is door de complexiteit van de bodem en alle factoren die daarin tegelijk werkzaam zijn, niet makkelijk en met data vast te stellen. Maar als je in de praktijk ziet dat het werkt, dan ga je omVan Plant Health naar Soil Health
“We staan op een groot keerpunt in denken”, vertelt Kos. “We gaan van een aanpak die uitgaat van de bemesting van de plant en het efficiënt opnemen van voedingsstoffen door de plant, naar het centraal stellen van al het leven in de bodem. Syngenta werkt samen met de Nature Conservancy (TNC) aan het verbeteren van de bodemvruchtbaarheid in Argentinië en Brazilië.
Ik ben ervan overtuigd dat een vruchtbare bodem de weerbaarheid van planten en het rendement van de oogsten verhoogt, waardoor in een later stadium het gebruik van bestrijdingsmiddelen verminderd of zelfs vermeden kan worden. De effectiviteit van groene bestrijdingsmiddelen die vaak ook preventieve middelen zijn, is door de complexiteit van de bodem en alle factoren die daarin tegelijk werkzaam zijn, niet makkelijk en met data vast te stellen. Maar als je in de praktijk ziet dat het werkt, dan ga je om. De toekomst beweegt ons van het voeden van planten, naar het voeden van de bodem.”
Samen naar een oplossing toe
De landbouw bevindt zich momenteel in de frontlinie van de wereldwijde inspanningen tegen klimaatverandering, zegt de CEO van Syngenta Erik Fyrwald. Volgens Kos zal de gehele keten waarin landbouwproducten worden verwerkt tot producten die consumenten kopen, moeten leren samenwerken. Die moet samen vanuit marktkansen nieuwe producten leren ontwikkelen die consumenten willen kopen en tevens een duurzame land- en tuinbouw realiseren. Hij vertelt over de ontwikkeling van een nieuwe variant vlijtig liesje voor de Engelse markt. Dat tuinplantje is daar erg populair, maar ook erg ziektegevoelig geworden. Samen met de Britse retailketen Kingfisher ontwikkelde Syngenta daarom nieuwe resistente rassen vlijtig liesje, dat nieuwe marktkansen bood.
Zit er echt schot in dit soort processen? Kos: “Binnen Syngenta hebben wij gezegd, laten we met elkaar optrekken om de uitdagingen waar wij sector breed voor staan samen op te lossen. Wij zien dat het langzaam begint te werken, maar ondervinden ook hinder aan het ‘chemische’ imago dat aan ons kleeft. Elkaar beconcurreren en wantrouwen, polariseert en blokkeert de innovatieve vooruitgang die nodig is. De oplossing ligt in een nauwe samenwerking met alle uiteenlopende partners. Daar is vertrouwen voor nodig en dat kost tijd.”
Op donderdag 27 februari 2020 organiseert Foodlog de derde editie van het congres Landbouw zonder Chemie – Hoe dan? in Berkel en Rodenrijs. Joost Kos spreekt naast prof. em. Edith Lammerts van Bueren over de kansen die sterkere rassen bieden en voor welke uitdagingen zij zorgen, in relatie tot genetica. Schrijf je hier in. Edith Lammerts van Bueren zal spreken over veredeling vanuit het perspectief van de biologische landbouw. In haar presentatie zal ze op een praktijkgerichte manier de invloed van houdingen (heersen over de natuur of met de natuur samenwerken) op veredeling en samenwerking binnen de keten bespreken. Agrariërs en tuinders profiteren van €100 korting op dit congres.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"landbouwchemiereus Syngenta"
Ow, bij de naam 'Syngenta' gaat het bij mij toch wel een beetje kriebelen. Even tinkelen op GMO en ja, beet. Iets met rechtszaken en ook iets met patenten, waardoor er opeens flink gedokt moet worden voor erfgoed dat van ons allemaal is.
"bijdrage van de landbouw aan klimaatverandering verminderen"
Naar mijn smaak moet je vooral op korte termijn anticiperen op klimaatverandering. Een miljard boompjes planten ('Trump and the Trillion Trees') bijvoorbeeld lijkt mij vooral money, money. Gesteld dat er echt sprake is van klimaatverandering, anders als ontbossing en uitputting van landbouwgronden door menselijk ingrijpen (hmmm, Syngenta?).
" Bodemleven"
Volgens mij vallen micro-organismes daaronder en ik heb sterk het idee dat Syngenta micro-organismes vooral ziet als schadelijk.
Alles wat ik in bovenstaande artikel lees over bodemleven wordt volgens mij, al ruimschoots toegepast in de ahum 'alternatieve' landbouw. Helemaal niets nieuws dus. Hoogstens dat er wellicht weer iets te patenteren valt?
Samenwerken, vertrouwen, geen concurrentie, klinkt als een soort van grassroots liefdadigheids- instelling.
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn ja, dan is dat het vaak ook. Helaas.
Ik zag dat Syngenta min of meer vaste sprekert is op Foodlog congressen. Wie ben ik dan, armzalige dilettant.
Een ding wil ik nog graag even kwijt: Bloemkool verrijkt met vitamine A is je reinste kolder. Het kan hoogstens pro-vitamine A zijn. Vitamine A komt alleen voor in dierlijke producten. Pro-vitamine A moet omgezet worden in vitamine A. Dit proces is zeg maar, nogal arbeidsintensief voor het lichaam en niet alle mensen zijn daar even goed in.
'Golden rice' een kadootje van Bill Gates bevatte ook extra ' vitamine A' . Godzijdank afgekeurd door de FDA. Lees hier en hier.
Maria Janssens , kun je je voorstellen dat inzichten kunnen veranderen?
En natuurlijk is aandacht voor bodemleven niks nieuws, maar het heeft nogal effect als de gangbare landbouw dit oppikt. Je kunt het ook als positief zien dat een gigant als Syngenta deze kant op gaat.
#2 De samenwerking Syngenta Nature Conservancy (TNC) gaat veel verder dan alleen de twee in het artikel genoemde landen. Te weten, ook China, Kenia, USA.
Bekijk je hun website, dan denk je dat de hemel op aarde is neergedaald. Het zelfde overkwam me bij het bekijken van de Coca cola website. Zelden een meer sociaal bewogen, milieu vriendelijk product gezien.
Hier werd een wat eerlijker beeld gegeven.
Met quote:
Maar naar mijn idee nog niet open genoeg. Na diep graven het boek 'The Great Climate Robbery: How the Food System Drives Climate Change and what we can do about it', van grain.org gevonden.
Hierin wordt voor zover ik uit de gedisplayde bladzijde kon concluderen, uitgelegd wat er werkelijk aan de hand is.
TNC is een NGO dat actief is in de Alliance for Substainable Agriculture. Deze alliantie is opgericht door Yara en andere grote kunstmest produceerders. Ook bijvoorbeeld Walmart , Monsanto en Kelloggs maken er deel van uit. Yara is stevig betrokken bij de implementatie van de 'climate-smart' fertilizer programma’s waar Nestlé, PepsiCo, Syntegra en andere grote bedrijven in Azië en Afrika mee bezig zijn.
In het boek wordt onder andere uitgelegd hoe kleine boeren bedrijven weggedrukt worden door industriële landbouw, terwijl juist de industriële landbouw verantwoordelijk is voor klimaatproblemen. Ook het belang van voedsel soevereiniteit komt aan bod. Hier.
Het is ingewikkelde materie en ik maak mij zorgen over de escapades die grote machtige voedselbedrijven met ons voedsel, onder onze neus uitvoeren. Moet je dit alles willen?
Ik ben ook wantrouwend, maar het zijn toch stappen in de goede richting.
Wordt hier de zachte hand van commissaris Louise Fresco zichtbaar?
Henric Syngenta werkt aan zijn verdienmodel of liever gezegd voor het verdienmodel van zijn aandeelhouders.
Als dat zou sporen met het verdienmodel van de totale maatschappij zou dat geweldig zijn.
Een wijs man zei eens wie of welke partijen de problemen veroorzaakt hebben, of mee geholpen hebben, zijn om meerdere reden niet in staat ze op te lossen.
Wat doen Syngenta, Bayer en vergelijkbare partijen, middelen die problemen moeten voorkomen (preventie) aan de voorkant, voor dat het probleem ontstaat, weg halen en na het probleem inzetten, zo hou je net als de medici je verdienmodel overeind.
De meeste problemen, zijn niet het probleem maar een gevolg. Wanneer gaan we dat eens beseffen?
Wouter je weet toch zachte heelmeesters............
Durft ze niet te zeggen waarop het staat? En waarom niet?