De Nederlandse vleesverwerkende sector is verenigd in het COV, de Centrale Organisatie voor de Vleessector. Het COV plaatst kanttekeningen bij de Week zonder Vlees, die nu de media beheerst. Het zou geen maatschappelijk initiatief zijn, maar een promotieweek voor plantaardige producten.
In een persbericht schrijft het COV:
Er zijn inmiddels nogal wat commerciële partijen betrokken uit de plantaardige hoek, zoals Bonduelle, Celavita, Hak, Iglo, Fruitfunk, Garden Gourmet, Goodbite, Greenery, Heinz, Lassi, Looy Kwekers, Maza, Natures Pride, Next Foods, Oesterzwammen Vereniging, Peulvruchten.nl, Professor Grunschabel, Prolaterre, Protein Ball, Nuts about Nature, Quorn, Royal Zon, Smaakt, Smeding, SoFIne, Vegafit, Vezet, Vivera en Unilever.
Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften. De COV ziet en begrijpt de algemene teneur, dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu.
Het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het milieu slaat echter door.
Er zijn diverse activiteiten met minder primair nut en meer negatieve impact, zoals wereldwijde vliegvakanties, wat kennelijk niet zo makkelijk scoort. De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid.
Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend.
Zorgelijk vindt de COV het, dat partijen de gezondheid van vlees niet goed meer op waarde (willen) schatten. Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een ´maatschappelijk & duurzaam profiel´ en commerciële belangen.
Dit artikel afdrukken
Er zijn inmiddels nogal wat commerciële partijen betrokken uit de plantaardige hoek, zoals Bonduelle, Celavita, Hak, Iglo, Fruitfunk, Garden Gourmet, Goodbite, Greenery, Heinz, Lassi, Looy Kwekers, Maza, Natures Pride, Next Foods, Oesterzwammen Vereniging, Peulvruchten.nl, Professor Grunschabel, Prolaterre, Protein Ball, Nuts about Nature, Quorn, Royal Zon, Smaakt, Smeding, SoFIne, Vegafit, Vezet, Vivera en Unilever.
Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften. De COV ziet en begrijpt de algemene teneur, dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu.
Het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het milieu slaat echter door.
Er zijn diverse activiteiten met minder primair nut en meer negatieve impact, zoals wereldwijde vliegvakanties, wat kennelijk niet zo makkelijk scoort. De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid.
Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend.
Zorgelijk vindt de COV het, dat partijen de gezondheid van vlees niet goed meer op waarde (willen) schatten. Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een ´maatschappelijk & duurzaam profiel´ en commerciële belangen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zo, ik ben echt onder de indruk. Amateurs!
Haha! Iedereen heeft het gedaan ook hè? Huil maar lekker even uit COV. Het is ook niet leuk wat commerciële partijen uit de plantaardige hoek, producenten, retailers, vliegmaatschappijen en al die partijen die de gezondheid van vlees niet goed meer op waarde (willen) schatten jullie aan doen.
En als de traantjes gedroogd zijn, ontsla even iedereen die zijn zegen heeft gegeven op dit persbericht.
Nou gelukkig is het COV er om mij uit te leggen hoe het zit. Was ik toch even bang dat ik een week geen vlees kon eten...
Het blijft echt een drama met die persberichten van het COV. Nooit vanuit eigen kracht, altijd maar zeiken naar anderen.
Zouden die leden nu blij zijn met 'hun' pr-afdeling? Hoe gaan die overleggen en ledenvergaderingen daar? Paar oude grijze mannen die denken te weten hoe het zit in 2019?
Ik dacht, laat ik eens aardig zijn. Een betere wereld begint met compassie ;)
"Het zal u niet zijn ontgaan dat deze week is uitgeroepen tot de "Week zonder vlees". De COV is blij met het feit dat er steeds meer mensen in de samenleving zijn die zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Daarom grijpen we de aandacht voor ons product aan om te benadrukken dat de zorg rond duurzaamheid in de vleessector het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid is voor honderdduizenden boeren en anderen in de vleessector die zorgen voor de Nederlandse voeding.
Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Voortdurend wordt gewerkt aan verbeteringen. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend.
De COV vindt het jammer dat sommige mensen de gezondheid van vlees niet goed meer op waarde (willen) schatten. Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. We benadrukken graag deze voedingsaspecten en nodigen iedereen uit om contact met ons op te nemen voor meer informatie. Aarzelt u ook niet om één van onze boeren te benaderen, velen van hun zullen op afspraak met alle plezier en vol trots hun bedrijf aan u willen laten zien."
(even voor de duidelijkheid, ik ben niet van mijn geloof afgevallen)
Haha Rene, dat is al veel beter. Maar vermoedelijk nog steeds te weinig als we het speelveld bekijken waar onder andere schrijver Tommy Wieringa zich op beweegt met zijn column het Glazen abattoir in de NRC waaruit ik dit stukje kopieer:
"Het woord eenlingbox haal ik uit een lijst met verdoezelende termen uit de vee-industrie, die me werd toegezonden door de Stichting Dier&Recht;. Het woord ‘ongerief’ bijvoorbeeld, wordt door de Universiteit Wageningen en het ministerie van Landbouw gebruikt om angst, pijn en verwondingen bij productiedieren aan te duiden. Denken we bij de term ‘liggend vee’ vooreerst aan de koe die Potter schilderde, in werkelijkheid gaat het om dieren die zo ziek, verzwakt of verwond zijn dat ze niet meer overeind kunnen komen. Liggend vee is in het abattoir vaak ‘eindlijner’, het woord dat wordt gebruikt voor zieke en gewonde dieren die als laatste worden geslacht om de slachtlijn niet te bevuilen. Het fraaie woord ‘verreisd’ dient voor kalveren die tijdens het transport over grote afstand zo verzwakt zijn, dat ze ziek, uitgedroogd of dood op de plaats van bestemming aankomen. ‘Lichamelijke ingrepen’ betreft de amputatie van staarten, testikels, snavels en hoorns. Op de site van MS Schippers, een grote toeleverancier voor de intensieve veehouderij, worden daartoe onder het geruststellende kopje ‘kraamzorg’ de volgende producten aangeboden: een pneumatische tandenslijper, castratiemessen en een boorslijper van het merk Bosch".