Bij een kwart van de hoofdmaaltijden kiest de Nederlander voor vegetarisch. De nodige Nederlanders eten één of twee dagen per week een vegetarische hoofdmaaltijd (43%). Maar 31% eet nooit een vegetarische hoofdmaaltijd. Tweeëntwintig procent van de Nederlanders at minimaal 3 vegetarische hoofdmaaltijden per week. Drie procent van de Nederlanders eet altijd vegetarisch en twee procent eet geen vlees, maar wel vis.

Dat en nog meer blijkt uit cijfers van het CBS.

Hoogopgeleiden eten vaker vegetarisch dan laagopgeleiden. Van de wo-opgeleiden eet 45% altijd of minstens 3 keer per week vegetarisch. Bij hbo-opgeleiden is dat 32% en bij (v)mbo- of havo-/vwo-opgeleiden is dat 19%.

Jongeren eten vaker vegetarisch dan ouderen. Hetzelfde geldt voor vrouwen (32%) die vaker vega eten dan mannen (23%).

Mensen tussen de 25 en 35 jaar eten relatief vaak een vegetarische hoofdmaaltijd: 32% eet altijd of minstens drie keer per week. Jongeren zijn ook de doelgroep van de nieuwe Nationale week zonder vlees & zuivelcampagne die deze week loopt. Via TikTok daagt de organisatie jongeren samen met hun ouders uit om mee te doen.

Klimaat is de meest genoemde reden om geen of minder vlees te gaan eten. Des te fijner is het voor de onthouders dat afgelopen week uit een onderzoek naar voren kwam dat je zelfs met kleine dieetaanpassingen je ecologische voetafdruk al flink kunt verminderen. Wie de helft van zijn inname van rood en bewerkt vlees vervangt door plantaardig eiwitrijk voedsel, verlaagt de ecologische voetafdruk van zijn dieet met 25%.

Ook de kosten van vlees spelen een steeds grotere rol bij de keuze voor vegetarisch, denkt het CBS. In 2023 koos 5,3% van de Nederlanders voor vegetarisch vanwege de lagere prijzen, terwijl dat in 2020 nog 1,5% was. Ondanks de inflatie zijn de goedkope vlees- en zuivelvervangers juist aanzienlijk in prijs gedaald. Een mandje met plantaardige producten is bij de Dirk, Jumbo en Lidl zo’n €5 goedkoper dan hetzelfde mandje met dierlijke producten.
  • Deel
Druk af