Van Duijn wees erop dat de prijzen van agrarisch product al decennialang veel minder hard stijgen dan het algemeen prijspeil. Daarom verdienen boeren nog altijd relatief lage inkomens en verdienen ze te weinig om hun bedrijven rendabel te kunnen ontwikkelen. Van Duijn zoals Boerderij hem citeert: “De economische orde deugt niet. Steeds meer geld in de voedselketen blijft ergens anders dan bij de boer hangen. Degenen die het belangrijkst zijn, worden niet beloond. Ik ben een vrije-markteconoom, maar niet voor de land- en tuinbouw. Daar is regulering nodig." Vervolgens noemde hij een klassieke vrije-marktoplossing om uit het inkomensprobleem voor boeren te komen: “productdifferentiatie is de manier om aan de greep van volledige mededinging te ontsnappen.”
Volledige mededinging is een marktsituatie waarin talloze bedrijven precies hetzelfde product maken; ze kunnen slechts met elkaar op prijs concurreren en hollen daardoor elkaars bedrijven steeds verder uit. Gedifferentieerd product creëert zijn eigen markt zodat niet iedereen van iedereen wil winnen met hetzelfde product. In zo'n markt bestaat alleen moordende prijsconcurrentie en opschaling. In een gedifferentieerde markt verleiden slimme ondernemers die specifieke behoeftes onder het publiek weten te ontdekken en ontwikkelen met soms grote, maar ook vaak kleine verschillen heel uiteenlopende groepen kopers. In zo'n markt beperkt het aanbod zich automatisch omdat de ondernemers die daarin actief zijn, snel genoeg merken dat hun producten niet meer lopen.
Jaap van Duin is de laatste spreker op het #BBlandbouwcongres. Hij trapt gelijk goed af: De prijs voor de boer daalt al 200 jaar. Ik kan niet anders concluderen dat er teveel voedsel is. pic.twitter.com/4lWOmCOqSK
— Niels van der Boom (@NielsBenB) December 18, 2018
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Was erbij, viel erg tegen. Een middag opendeuren intrappen, en mr van Duijn met het eerste college macro economie van een gangbare economische opleiding. Waarop een zeer populistisch lulpraatje volgde. Schaalvergroting van onze CBS man en deze zgn proffessor werdt de grond in geboord.
Maar wellicht had ik wat beters verwacht, helaas.
Jaap heeft de sector een spiegel voor gehouden. Was bij de bijeenkomst aanwezig en hoorde daar al reacties, lees ze op het artikel van de Boerderij. In de sector leven ideeën over zaken die de sector aangaan. Men praat te veel met sector genoten, en te weinig met ondernemers buiten de sector, en die bevestigen hun in hun meningsvorming. Zoals Jaap nu doet, de sector een afwijkend verhaal ons voorhoud, zie de reacties.
Zou aan de ondernemers willen vragen, het laatste blok gelezen hebbende, slaat hij de plank mis?
Natuurlijk daar is nog veel over op te merken, en zo makkelijk zou het niet gaan, maar in essentie heeft hij gelijk.
Maar nu hoe gaan we dat invullen, in de markt zetten, gezien de machten en krachten die nu op allerlei manieren die markt domineren? Heb de afgelopen week enkele congressen bezocht, wordt je aangaande dit laatste onderwerp niet vrolijk van, nog een lange weg te gaan.
2# Ja arnold hij slaat daar de plank volledig mis.
Ik heb op Japan gereist met bollen. De sector stuurt daar de volledige markt. Het effect is dat elke ondernemer in leven blijft, of beter gezegd uitsterft. De markt krimpt, Oude vervallen tunnels met onkruid uit het dak is het gevolg.
In elke volwassen markt heb je 20% top ondernemers die verdienen over de jaren heen geld, 40% boert redelijk blijft in leven en heeft over de jaren heen een goed inkomen, 40% zakt weg in het moeras en wordt opgeslokt door de bovenste 60%. Dat heeft deels te maken met schaalvergroting, door andere producten en deels met krimp te maken.
De boeren die jammeren zitten Kunnen beter hun energie in verandering stoppen of cashen.
Daarnaast is er scheefgroei door politiek, en daar kan zal je als belangenorganisaties je druk over moeten maken. Wel zaak dat unilever, campina, vion, cosun etc etc niet aan die tafel zitten. Want die willen vrijheid voor internationale ambities.
En dat is niet alleen in de agro, ook in het MKB, Alibaba krijgt voor nop grond naast de landingsbaan en in de winkelstraat worden de winkeliers uitgemolken door projectontwikkelaars met gratisgeld van de ECB.
De huidige situatie zit hem niet in de vrijemarkt maar in de vriendjes politiek
De analyse van Van Duijn is juist logisch en über klassiek (ik zou het zelf verteld kunnen hebben). Mij verrast de oplossing: tegen de vrije markt en dan toch vóór.
Maar hoe doe je dat nou, een onderscheiden melk maken als alle melk wit is en de melkfabriek er pas kaas, yoghurt en volle melk met een merk van maakt?
Dat is het geheim van de smid en je moet het ook niet verklappen.
#4 Dick, hij gaf een presentatie als een souffleur van de gedachten van een deel van de collega boeren, als een Geert Wilders van de economie. Eenzijdig verhaal over de nadelen van de euro en de vrijemarkt.
Het verhaal van differentiatie en de zoons van Veerman en hun patatfabriek gaat de sector echt niet redden.