Om Lidl en Aldi én Amazon voor te blijven, gaan de Franse en Britse supermarktformules Tesco en Carrefour samen inkopen. Dat moet de boodschappen in hun winkels aan weerszijden van het kanaal goedkoper maken zodat de klanten niet weglopen naar de discounters of de ook in Europa oprukkende bestelformule van Amazon.
Het Britse supermarktbedrijf Tesco en het Franse Carrefour gaan de komende 3 jaar gezamenlijk inkopen bij hun internationale leveranciers en voor hun eigenmerkproducten, marketingdiensten en dataverzameling. De inkoopalliantie moet tot lagere prijzen in de winkels leiden, meldt Bloomberg. Daarmee verwachten Tesco en Carrefour het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende concurrentie van de discounters Lidl en Aldi én internetgrootmacht Amazon - dat in de VS supermarktketen Whole Foods overnam en zich steeds nadrukkelijker aan het boodschappenfront laat gelden.
De Europese detailhandel is zich in snel tempo aan het herschikken. Zo kondigde Carrefour eerder dit jaar al een inkoopsamenwerking aan met het eveneens Franse Système U en meldden Auchan en Casino vorige week op inkoopgebied samen te gaan werken met het Duitse Metro. "Daardoor zullen ook andere supermarktbedrijven, zoals Ahold Delhaize, hun inkoopkracht moeten vergroten", merkt het FD droog op. Ook voor grote leveranciers als Nestlé en Unilever zal de inkoopmachtsconcentratie gevolgen hebben.
Recent stapte Carrefour al in een samenwerking met Google. De Franse Hema-achtige formule Monoprix, die tevens dagelijkse boodschappen verkoopt, ging in zee met Amazon. Waar blijft al in dit bestel- en alliantiegeweld de Nederlands-Belgische combinatie Ahold Delhaize? De dit weekend afgetreden CEO Dick Boer van het concern verklaarde in zijn afscheidsgesprek met het FD een vast vertrouwen te hebben in de toekomst van het winkelbedrijf maar altijd een open oog te hebben gehad voor bestelformules. Hij verwacht bovendien het nodige van aan huis bezorgde horeca-maaltijden.
Dit artikel afdrukken
De Europese detailhandel is zich in snel tempo aan het herschikken. Zo kondigde Carrefour eerder dit jaar al een inkoopsamenwerking aan met het eveneens Franse Système U en meldden Auchan en Casino vorige week op inkoopgebied samen te gaan werken met het Duitse Metro. "Daardoor zullen ook andere supermarktbedrijven, zoals Ahold Delhaize, hun inkoopkracht moeten vergroten", merkt het FD droog op. Ook voor grote leveranciers als Nestlé en Unilever zal de inkoopmachtsconcentratie gevolgen hebben.
Recent stapte Carrefour al in een samenwerking met Google. De Franse Hema-achtige formule Monoprix, die tevens dagelijkse boodschappen verkoopt, ging in zee met Amazon. Waar blijft al in dit bestel- en alliantiegeweld de Nederlands-Belgische combinatie Ahold Delhaize? De dit weekend afgetreden CEO Dick Boer van het concern verklaarde in zijn afscheidsgesprek met het FD een vast vertrouwen te hebben in de toekomst van het winkelbedrijf maar altijd een open oog te hebben gehad voor bestelformules. Hij verwacht bovendien het nodige van aan huis bezorgde horeca-maaltijden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
alternatieve kop "prijzen verder onder druk omdat supermarkten hun inkoopkrachten bundelen"
Hoe valt dit te rijmen met bijvoorbeeld de uitspraak van Gedeputeerde Hester May bij PBL: maak afspraken met de keten in plaats van met de primaire sector. Zijn afspraken überhaupt met retail mogelijk? Wat voor soort afspraken dan? En kom me niet met het A-ware voorbeeld aanzetten.
Door het samengaan op inkoopgebied van deze twee giganten zal de "chantage"kracht toenemen, doch productie- en transport efficiëntie zullen niet tot nauwelijks ontstaan, waardoor ik - als oud inkoper bij z'n organisatie en later leverancier aan dit soort - nauwelijks prijsdalingen zie.
De economie leert zelfs een toenamen van kosten bij nog grotere schaal: denk aan langere financieringen, opslagkosten enz tot een grote partij geleverd kan worden.
De Franse mededingingsautoriteit (l'Autorité de la concurrence) start twee onderzoeken naar de gezamenlijke inkoopkrachtbundeling van enerzijds Auchan, Casino, Metro en Shiever en anderzijds Système U en Carrefour. De autoriteit onderzoekt "de gevolgen van deze fusies voor de mededinging bij de aankoop op de betrokken markten, zowel upstream voor leveranciers als downstream voor consumenten."
Volgens de autoriteit is nieuw onderzoek nodig omdat de inkoopprogramma's een groter bereik hebben: niet alleen trekken de supers samen op bij de inkoop van merkproducten, ze doen het ook voor huismerkproducten en zelfs internationaal (nu Tesco ook meedoet).