Sainsbury's en Asda, de nummers twee en drie van het Britse supermarktlandschap, gaan fuseren. Schaalgrootte moet het antwoord zijn op de niet te beteugelen opkomst van het online shoppen (Amazon!) en van de immer populairder wordende discounters Aldi en Lidl.
Sainsbury's biedt 7,3 miljard pond (€8,3 miljard) voor Asda, dat sinds 1999 in handen is van het Amerikaanse Walmart. Walmart krijgt 42% van de aandelen van de nieuwe combinatie. Samen zouden de foodretailers een marktaandeel hebben van circa 32%, waarmee marktleider Tesco (28%) van de troon gestoten wordt, schrijft Bloomberg. De gezamenlijke omzet uit de 2.800 winkels zou uitkomen op zo'n €55 miljard.
Het initiatief voor de deal komt van Sainsbury. Recent keurde de Britse mededingingsautoriteiten de overname van groothandel Booker door Tesco goed, waarmee de fusieplannen een stap verder kwamen. Volgens Sainsbury is er betrekkelijk weinig overlap tussen de beide ketens: Sainsbury (supermarkten en gemakswinkels) is geconcentreerd in het zuiden van Engeland, Asda (grotere supermarkten) zit vooral in het noorden.
Lagere prijzen
De fusie markeert een agressieve sprong voorwaarts in het Britse boodschappenlandschap. Al jaren moeten de Britse 'Big Four' (Tesco, Sainsbury, Asda, Morrisons) opboksen tegen Aldi en Lidl, die met hun lage prijzen en kwalitatief goede producten onstuitbaar oprukken. Schaalvergroting is dé manier om betere inkoopvoorwaarden te bedingen en klanten lagere prijzen te kunnen bieden - Sainsbury's noemt een prijsverlaging van 10% van de de meeste alledaagse producten.
Defensieve reactie op consumentengedrag
Maar de fusiepartners hebben nog een tweede, en wellicht zelfs belangrijker, motief voor hun stap.. In onze manier van boodschappen doen vindt een aardverschuiving plaats, schrijft The Independent. We gaan niet meer naar de winkel-met-een-dak-en-een-deur, maar winkelen online. En dat doen we bij retailers die wel een paar maatjes groter zijn dan de Asda's onder ons, namelijk bij Amazon of Alibaba. Amazon, 's werelds grootste online retailer, is $770 miljard waard, schrijft de krant. Walmart, de grootste 'gewone' retailer, $250 miljard. Sainsbury blijft steken op een kleine $9 miljard. En ook Amazon is niet te stuiten. Vorige week maakte de internetretailer bekend voor het tweede kwartaal op rij meer dan €1 miljard winst gemaakt te hebben. De omzet van het miljardenbedrijf steeg met maar liefst 34% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017.
Geen wonder dus dat The Independent het samengaan van Asda en Sainsbury's een "defensieve fusie" noemt. "We zitten midden in een aardverschuiving in de manier waarop we dingen kopen die net zo ingrijpend is als alles wat er in het verleden al is gebeurd. De fusie is een manier om te reageren op wat wij als consumenten te kennen geven over hoe we ons geld willen uitgeven. De verschuiving zal nog lang naschokken".
Dit artikel afdrukken
Het initiatief voor de deal komt van Sainsbury. Recent keurde de Britse mededingingsautoriteiten de overname van groothandel Booker door Tesco goed, waarmee de fusieplannen een stap verder kwamen. Volgens Sainsbury is er betrekkelijk weinig overlap tussen de beide ketens: Sainsbury (supermarkten en gemakswinkels) is geconcentreerd in het zuiden van Engeland, Asda (grotere supermarkten) zit vooral in het noorden.
Lagere prijzen
De fusie markeert een agressieve sprong voorwaarts in het Britse boodschappenlandschap. Al jaren moeten de Britse 'Big Four' (Tesco, Sainsbury, Asda, Morrisons) opboksen tegen Aldi en Lidl, die met hun lage prijzen en kwalitatief goede producten onstuitbaar oprukken. Schaalvergroting is dé manier om betere inkoopvoorwaarden te bedingen en klanten lagere prijzen te kunnen bieden - Sainsbury's noemt een prijsverlaging van 10% van de de meeste alledaagse producten.
Defensieve reactie op consumentengedrag
Maar de fusiepartners hebben nog een tweede, en wellicht zelfs belangrijker, motief voor hun stap.. In onze manier van boodschappen doen vindt een aardverschuiving plaats, schrijft The Independent. We gaan niet meer naar de winkel-met-een-dak-en-een-deur, maar winkelen online. En dat doen we bij retailers die wel een paar maatjes groter zijn dan de Asda's onder ons, namelijk bij Amazon of Alibaba. Amazon, 's werelds grootste online retailer, is $770 miljard waard, schrijft de krant. Walmart, de grootste 'gewone' retailer, $250 miljard. Sainsbury blijft steken op een kleine $9 miljard. En ook Amazon is niet te stuiten. Vorige week maakte de internetretailer bekend voor het tweede kwartaal op rij meer dan €1 miljard winst gemaakt te hebben. De omzet van het miljardenbedrijf steeg met maar liefst 34% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017.
Geen wonder dus dat The Independent het samengaan van Asda en Sainsbury's een "defensieve fusie" noemt. "We zitten midden in een aardverschuiving in de manier waarop we dingen kopen die net zo ingrijpend is als alles wat er in het verleden al is gebeurd. De fusie is een manier om te reageren op wat wij als consumenten te kennen geven over hoe we ons geld willen uitgeven. De verschuiving zal nog lang naschokken".
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Cécile Janssen Als ik je stuk goed lees moet ik begrijpen dat de aandeelhouders van de supers en de (onwetende) consument bepalen wat voor voedsel landschap er aan het ontwikkelen is.
Die ontwikkelingen zijn overigens niet van vandaag of gisteren.
Heeft de maatschappij de politiek niet in de gaten waar dat toe lijd?
Het gaat ten kosten van onze sociale omgeving, het gaat de maatschappij ontwrichten, de ecologie gaat eraan, en onze gezondheid het ziek en leed wordt niet te overzien.
Onvrede en onrust zullen ons ten deel vallen, en wij vandaag, zullen ter verantwoording geroepen worden door onze steeds zieker wordende kinderen.
Zij zullen ons verwijten hebben jullie je door hebzucht zo laten verblinden en daardoor onze gezondheid status in de waagschaal gesteld.
Las vandaag een bericht van de hersen stichting "Elke dag komen er in Nederland 66 patiënten van de slopende dementie bij" Verkeerde eiwitten in ons lichaam veroorzaken het disfunctioneren van onze hersenen en slopen ons lichaam.
Dit heeft ALLES te maken met de bovenstaande ontwikkelingen.
En dit is maar één voorbeeld van duizenden ziekte gevallen.
Wie heeft de kennis en de ballen dit aan te kaarten en waar te maken tegen de heersende, zoals hierboven omschreven situatie, in.
De huidige situatie in ogenschouw nemende denkt een groep deskundigen dat de consumenten en voedselproducenten hierin een doorbraak kunnen betekenen. Als we dat voor elkaar krijgen zullen we laten zien waar we het onderscheid kunnen maken en lof zullen de gezamenlijke initiatief nemers ten deel vallen. Kijk maar eens naar keer diabetisch om, zij krijgen terecht alle credits, is ook gerealiseerd vanuit het zelfde gedachtengoed en vanuit kennis.
Cécile moeten we de omschreven ontwikkelingen negeren en gezamenlijk onze eigen verantwoordelijkheid pakken? Laten we klein in Nederland beginnen en een voorbeeld stellen.