Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


“Ik wil de teams van Google, zowel in Frankrijk als in Amerika bedanken voor onze strategische samenwerking. Dankzij deze alliantie wordt Carrefour de eerste partner van Google op het gebied van food e-commerce in Europa, wat voor een sterke band tussen de twee bedrijven zorgt. Het is bovendien een belangrijke stap in het nieuwe verhaal dat Carrefour brengt sinds de aankondiging van zijn Carrefour 2022-plan. Dankzij de samenwerking kunnen we onze digitale evolutie versnellen en krijgen we een voorsprong bij de uitrol van onze omnichannel aanpak die we onze klanten willen bieden”, vertelt Carrefour-ceo Alexandre Bompard in Gondola.

Google en Carrefour bundelen hun krachten om de klant een ongeëvenaarde koopbeleving te bieden. "Tegenwoordig krijgen shoppers te maken met gefragmenteerde koopervaringen tijdens het shoppen, wat vaak tot lege winkelmandjes en lage klantenbinding en -tevredenheid leidt. Klanten willen een ondersteunende, eenvoudige en gepersonaliseerde beleving die hen helpt om te beslissen wat ze moeten kopen, die hen helpt om gemakkelijk winkelmandjes te creëren via om het even welk kanaal en die zorgt voor een naadloze check-out," vult Sébastien Missoffe aan, vicepresident en algemeen directeur van Google Frankrijk.

Google Shopping-interface
Vanaf begin 2019 kunnen Franse klanten al hun boodschappen, dus ook vers, doen via de nieuwe interface van de Google Shopping-site. Of het nu via Google Home, de spraakassistenten Google Assistent of Lea (ook een nieuwe ontwikkeling van Carrefour en Google samen), hun mobieltje of internet is, bestellen is straks supersimpel en de boodschappen worden naar keus thuisbezorgd of staan klaar op een pick-up point. Uiteraard kun je ook nog altijd gewoon naar de winkel: "Dankzij deze samenwerking kan Google zijn technologie en skills op het vlak van artificiële intelligentie, de cloud en nieuwe interfaces zoals de Google Assistant, combineren met de kennis van Carrefour op het vlak van logistiek, verkoop en producten”, aldus Bompard.

Primeur of spuit elf?
De samenwerking tussen Google en Carrefour mag in Europa een primeur zijn, wereldwijd is online je versboodschappen doen al geruime tijd in opmars. Voorop loopt natuurlijk pionier AmazonFresh, maar ook Google sloot al eerder allianties rondom het Google Home-platform, onder meer met de Amerikaanse supermarktketen Walmart. En in het verre Oosten zit Alibaba niet stil. In Frankrijk stak Apple Google al de loef af door samen te werken met Casino-dochter Monoprix. Geen wonder dus dat Bompard zijn primeur nauwkeurig afbakent: "Het is de eerste keer dat Google samenwerkt met een retailer in Europa rond de online verkoop van verse voeding."
Dit artikel afdrukken