Spreek hardop de naam van de boodschappen die je in huis wilt halen uit en dankzij een slimme huisassistent staan ze even later op je stoep. Voor Amerikanen met een Amazon Prime abonnement is dat nu al mogelijk.

Nu slaan ook Walmart, de grootste supermarktketen ter wereld, en zoekmachine-gigant Google de handen ineen tegen de toenemende dominantie van Amazon in online shopping. Ook de 140 miljoen Amerikaanse Walmart-klanten kunnen straks simpelweg de benodigde boodschappen hardop noemen en Home, Google's huisassistent, zoekt in hun in de 4.700 winkels vastgelegde klantenhistorie het juiste product erbij. Gepersonaliseerde dienstverlening dus, maar zonder lidmaatschapskosten (Prime kost $50 per jaar). Google Express, Google's bestel- en bezorgdienst, bezorgt de bestellingen vervolgens - gratis - thuis. Walmart wil de meerwaarde van zijn winkelnetwerk en assortiment te gelde te maken en zijn online prestaties te verbeteren. Voor Google moet de samenwerking Google Express een boost geven. Of dat met een spraakgestuurde toepassing gaat lukken, is de vraag. "Spraak zal niet de killer app zijn die Amazon helpt winnen of Walmart buiten spel zet", zegt een analist. Daarvoor is Amazon al te alomtegenwoordig in het dagelijks leven van de Amerikaanse consument, denkt hij.
USATODAY - 'No thanks, Alexa.' Walmart teams with Google to offer voice shopping
Reageer
  • Deel
Druk af