Albert Heijn lanceert in samenwerking met het UMC Utrecht een nieuwe online-dienst om klanten te helpen bewustere keuzes te maken tijdens het boodschappen doen. Big data en eHealth, gewoon in de supermarkt.
Met ‘Mijn Voedingswaarden’ op ah.nl krijgen consumenten inzicht in de voedingswaarden van producten. Om gebruik te kunnen maken van de dienst moeten klanten over een persoonlijke bonuskaart beschikken.
“Met toestemming van de klant laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezels, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft,” aldus het persbericht. Ook zien klanten de voedingswaarde en hoeveelheid nutriënten per 100 gram. De dienst geeft gezondere alternatieven voor niet-zo-gezonde producten uit het assortiment en maakt daarbij geen onderscheid tussen eigen en overige merken.
Albert Heijn krijgt naar eigen zeggen vaak vragen over hoe gezond of ongezond een product is. Die vraag is moeilijk te beantwoorden omdat de voedingsbehoeften per persoon verschillen. “Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet,” zegt hoogleraar Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: “In de praktijk komen wij toch nog vaak tegen dat patiënten met een hoge bloeddruk denken dat een boterham met kaas een gezonde maaltijd voor hen is. Etiketten lezen en dat vertalen naar wat voor jou gezond is, is moeilijk en de vergelijking maken met alternatieven al bijna onmogelijk. Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet; eiwitrijk voor een sportief leven of zoutarm bij een hoge bloeddruk.”
Het initiatief is een eerste stap op weg naar een vorm van personalised nutrition, op maat gesneden voedingsadvies voor individuele mensen, vanuit de supermarktformule. Van Solinge: "Wij hopen dat dergelijke toepassingen mensen inspireren een gezondere lifestyle aan te nemen. Als je data analytics koppelt aan voeding, zijn de mogelijkheden legio.”
Dit artikel afdrukken
“Met toestemming van de klant laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezels, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft,” aldus het persbericht. Ook zien klanten de voedingswaarde en hoeveelheid nutriënten per 100 gram. De dienst geeft gezondere alternatieven voor niet-zo-gezonde producten uit het assortiment en maakt daarbij geen onderscheid tussen eigen en overige merken.
Albert Heijn krijgt naar eigen zeggen vaak vragen over hoe gezond of ongezond een product is. Die vraag is moeilijk te beantwoorden omdat de voedingsbehoeften per persoon verschillen. “Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet,” zegt hoogleraar Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: “In de praktijk komen wij toch nog vaak tegen dat patiënten met een hoge bloeddruk denken dat een boterham met kaas een gezonde maaltijd voor hen is. Etiketten lezen en dat vertalen naar wat voor jou gezond is, is moeilijk en de vergelijking maken met alternatieven al bijna onmogelijk. Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet; eiwitrijk voor een sportief leven of zoutarm bij een hoge bloeddruk.”
Het initiatief is een eerste stap op weg naar een vorm van personalised nutrition, op maat gesneden voedingsadvies voor individuele mensen, vanuit de supermarktformule. Van Solinge: "Wij hopen dat dergelijke toepassingen mensen inspireren een gezondere lifestyle aan te nemen. Als je data analytics koppelt aan voeding, zijn de mogelijkheden legio.”
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Albert Heijn krijgt naar eigen zeggen vaak vragen over hoe gezond of ongezond een product is.
Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: Het initiatief is een eerste stap op weg naar een vorm van personalised nutrition, Ook zien klanten de voedingswaarde en hoeveelheid nutriënten per 100 gram.
Hoe kan een wetenschapper zich aan zo`n initiatief verbinden als de beweringen wetenschappelijk al worden gelogenstraft. Want de voedingswaarden in de zin van nutriënten per 100 gram voedsel zegt niets over hoe inhoudelijk gezond het voedsel is.
Uittreksel uit een wetenschappelijk rapport.
De definitie van de geneeskunde zou moeten zijn: "De wetenschap en de kunst van het omgaan met het behoud van de gezondheid en de preventie, verlichting of genezing van de ziekte met gezond voedsel."
Het voedsel in balans dat we eten geeft ons lichaam de "informatie" en materialen die ze nodig heeft om goed te functioneren.
Het ontoereikende voedsel dat we eten is een belangrijke factor in dat disfunctioneren, deels omdat onze voeding niet over de noodzakelijke balans aan voedingsstoffen bezitten.
Dat is een heel ander signaal dan Albert Heijn en Wouter W. van Solinge af geven. Hoe kan het zo zijn dat er wetenschappelijke data is die zo duidelijk is, van Albert Heijn kan ik het me voorstellen, maar de uitglijder van Wouter W. van Solingen zet consumenten op het verkeerde been. De som van de nutriënten zegt niets over hoe gezond het voedsel is, de natuurlijke balans daar komt het op aan. Alleen dat is voor een leek maar ook voor de huidige wetenschappers nog ongrijpbaar, maar de vakman snapt het al enige tijd.
In de revolutioneren context heeft ons voedsel, zeker micronutriënteel gezien te weinig voeding.
Die onbalans kan niet met supplementen recht getrokken worden om verschillende redenen.
Adviseert AH dan pindakaas?
Is het de bedoeling dat we ons medisch dossier inleveren bij AH? Laat dan maar zitten...
Fantastisch, die E-Health!
Het wachten is nu natuurlijk weer op een koppeling met de zorgverzekeraars - die NU al in onze medische dossiers gluren om te kijken of je zorgverlener niet misschien te veel factureert -
zodat deze "zorgkostenbewakers" in hun jacht op BIG PatientData - ze blijken uw surfgedrag nu zelfs ook al te verkopen aan Facebook - kunnen gaan bepalen of je geen premieverhoging moet krijgen omdat je misschien te veel suiker en zout bestelt bij AH.
Of sigaretten natuurlijk, zolang AH die sjoemelkankerstokken tenminste nog blijft verkopen.
Ook fijn natuurlijk, dat zo'n E-health-geile Utrechtse professor klinische chemie de privacy van "zijn" patiënten weer zo toegedaan is, en zich zo naïef leent voor Big Data en AH-promotie.
Een UMCU, dat eigenlijk niet zo bekend staat als het gaat om transparantie over het eigen handelen.
Misschien zou deze professor zich beter sterk kunnen maken om
sigaretten uit de schappen van supers als dat AH, en tankstations te weren?
'Personalised nutrition' is een beetje een hype en wordt te pas en te onpas van stal gehaald. Dit heeft er nog niet zoveel mee te maken zou ik zeggen. Eén nadeel is bijvoorbeeld dat mensen nog zélf moeten bedenken wat goed voor ze is. Het wordt klanten niet echt gemakkelijk gemaakt om de eigen behoefte (op basis van je persoonlijke toestand) te koppelen aan producten en bijvoorbeeld de persoonlijke gezondheidseffecten van producten mee te nemen in je keuze.
Nu is het daardoor nog vooral leuk voor mensen die er al lekker inzitten en voor wie de toegevoegd waarde wellicht minder groot is. Ik kijk er wel positief naar! Weer een interessante stap op weg naar adviezen waar je als consument echt wat aan hebt en mooi om te zien dat supermarkten hun klanten hierbij helpen.