Eén miljard suikerklontjes, zoveel wil Albert Heijn uit zijn huismerkproducten halen vóór het einde van 2020. Hiervoor gaat de supermarktketen een samenwerking aan met het Diabetes Fonds. Samen nemen ze het voortouw om de suikerberg in het dagelijks leven van de Nederlanders te verkleinen. Via de voedingsmiddelenindustrie, in eerste instantie. De consument zelf komt later aan bod. Behalve bij Albert Heijn natuurlijk. Daar geven nieuwe etiketten alvast meer inzicht.
De suikerreductie moet sneller, vinden Albert Heijn en het Diabetes Fonds. Beide partijen gaan daarom vandaag met verschillende partijen uit de voedingsindustrie in gesprek, als startschot voor de beweging Het Nieuwe Zoet. Een beweging van vernieuwende partijen die gezamenlijk willen bijdragen aan minder suiker en gezonde voeding. Nederlanders krijgen te veel suiker binnen en dat moet sneller veranderen dan nu gebeurt, vindt Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds. "Om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen moet de suikerinname veranderen. Supermarkten en de industrie spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door minder suiker in hun producten te doen, ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden", zegt Dessing.
Alleen, zo eenvoudig is dat allemaal niet, schrijft Albert Heijn in het persbericht. Suiker doet niet alleen iets met de smaak, het is ook bepalend voor de structuur, textuur en houdbaarheid van producten. Albert Heijn heeft de afgelopen jaren geleidelijk al veel suiker uit producten gehaald en tegelijkertijd getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. De teller staat op ruim 300 miljoen klontjes en de ambitie is één miljard minder suikerklontjes eind 2020. Vanaf vandaag zijn ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli's geïntroduceerd met minder suiker. Want het "elke dag vullen van 5 miljoen borden met eten schept een verantwoordelijkheid", zegt Marit van Egmond van Albert Heijn in het AD.
Het Nieuwe Zoet
In de zomer van 2016 beloofde AH al dat eind 2017 huismerkproducten 250 miljoen suikerklontjes lichter zouden zijn. Ook kwam er een suikerwijzer. Om verder de daad bij het woord te voegen sluit de retailer zich vanaf dag één als eerste - en voorlopig enige - retailer aan bij de nieuwe beweging Het Nieuwe Zoet. Dessing hoopt dat het daar niet bij blijft. “Graag nemen we samen met Albert Heijn het voortouw met de overtuiging dat steeds meer partijen zullen aanhaken om deze beweging vorm te geven. Op termijn betrekken we natuurlijk ook de consument bij Het Nieuwe Zoet”, aldus Dessing. “We gaan voor een betere keuze die mogelijk is met een groter aanbod van suikervrij en suikerarm, door verbeterde productsamenstelling én met gezonde schappen.”
Albert Heijn onderstreept de beweging alvast met een eigen suikercampagne. Nieuwe etiketten en een filmpje maken daar deel van uit:
Toegevoegde suikers op etiket
Voor de 11.000 eigen merkproducten ontwikkelde Albert Heijn op basis van klantonderzoek een nieuw etiket, dat meer transparantie moet bieden. Naast het totaal aantal gram suiker en zout wordt ook het aantal gram toegevoegde suikers en zout per 100 gram vermeld. Het etiket geeft ook het percentage weer van de dagbehoefte aan suiker, zout en vet per portie. E-nummers worden vanaf nu uitgeschreven met hun volledige naam, omdat consumenten vaak niet weten waar deze nummers voor staan. Vanaf vandaag liggen de eerste producten met de nieuwe etiketten in de winkels.
Voorbeeld van een nieuw etiket
Dit artikel afdrukken
Alleen, zo eenvoudig is dat allemaal niet, schrijft Albert Heijn in het persbericht. Suiker doet niet alleen iets met de smaak, het is ook bepalend voor de structuur, textuur en houdbaarheid van producten. Albert Heijn heeft de afgelopen jaren geleidelijk al veel suiker uit producten gehaald en tegelijkertijd getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. De teller staat op ruim 300 miljoen klontjes en de ambitie is één miljard minder suikerklontjes eind 2020. Vanaf vandaag zijn ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli's geïntroduceerd met minder suiker. Want het "elke dag vullen van 5 miljoen borden met eten schept een verantwoordelijkheid", zegt Marit van Egmond van Albert Heijn in het AD.
Het Nieuwe Zoet
In de zomer van 2016 beloofde AH al dat eind 2017 huismerkproducten 250 miljoen suikerklontjes lichter zouden zijn. Ook kwam er een suikerwijzer. Om verder de daad bij het woord te voegen sluit de retailer zich vanaf dag één als eerste - en voorlopig enige - retailer aan bij de nieuwe beweging Het Nieuwe Zoet. Dessing hoopt dat het daar niet bij blijft. “Graag nemen we samen met Albert Heijn het voortouw met de overtuiging dat steeds meer partijen zullen aanhaken om deze beweging vorm te geven. Op termijn betrekken we natuurlijk ook de consument bij Het Nieuwe Zoet”, aldus Dessing. “We gaan voor een betere keuze die mogelijk is met een groter aanbod van suikervrij en suikerarm, door verbeterde productsamenstelling én met gezonde schappen.”
Albert Heijn onderstreept de beweging alvast met een eigen suikercampagne. Nieuwe etiketten en een filmpje maken daar deel van uit:
Toegevoegde suikers op etiket
Voor de 11.000 eigen merkproducten ontwikkelde Albert Heijn op basis van klantonderzoek een nieuw etiket, dat meer transparantie moet bieden. Naast het totaal aantal gram suiker en zout wordt ook het aantal gram toegevoegde suikers en zout per 100 gram vermeld. Het etiket geeft ook het percentage weer van de dagbehoefte aan suiker, zout en vet per portie. E-nummers worden vanaf nu uitgeschreven met hun volledige naam, omdat consumenten vaak niet weten waar deze nummers voor staan. Vanaf vandaag liggen de eerste producten met de nieuwe etiketten in de winkels.
Voorbeeld van een nieuw etiket
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik heb Jumbo er eerder al op aangesproken dat ze wel een lijstje plaatsen op hun facebookpagina met nieuwe producten + groot aankondigen dat producten in prijs verlaagd worden.
Maar dat je als klant niets te horen krijgt over producten die (tijdelijk) uit het assortiment worden genomen of die deze week opeens duurder blijken te zijn dan vorige week.
Vorige week maandag waren de schappen van zowel de bananen als de bloemkolen leeg, maar toen ik de medewerker (een vaste kracht die daar al jaren werkt) vroeg naar het hoe of wat keek hij me alleen maar glazig aan. Niet even navragen of zo, maar zijn schouder ophalen en mij vertellen dat hij het ook niet wist.
En DAT is nou juist waar ik altijd benieuwd naar ben. Niet alleen maar of ze iets wijzigen aan een product zoals dit met minder suiker, maar of het dan ook nog wel blijft verkopen zoals eerst of dat ze daarna er minder van gaan verkopen. Dat soort dingen hoor je nl nooit naderhand, soms zie je ineens een product uit een schap verwijderd worden, als het er al bij staat dat het uit het ass. gaat staat het er nooit bij en vaak weten de medewerkers het ook niet eens. Ik zou het fijn vinden als dergelijke dingen ook naar buiten gecommuniceerd zou worden, dat de klanten het gewoon nog steeds lekker vinden of dat er ineens een bericht is dat er, sinds er minder suiker in zit, de verkoop van pakken suiker ineens omhoog gaat enz enz. Hoor je volgens mij nooit wat van.
Net als dat voorbeeld van die kip van Aldi, dat ik zei dat er volgens mij nooit een PS'je geweest is dat het probleem opgelost was, waar het door was gekomen enz. Het verschijnt gewoon weer in de winkel en je moet als klant maar vertrouwen hebben.
Ik was nooit gek op al die soorten muesli van de supers juist omdat het allemaal te zoet en plakkerig was/is, maar sinds kort heb ik muesli van Mymuesli, ook met minimaal suiker, meestal zit het extra in de chocola die aan sommige soorten zijn toegevoegd en verder alleen wat er al in de ingrediënten aan natuurlijke suikers zit. Ik vind het heerlijk, eindelijk iets wat niet te zoet en plakkerig is om te eten.
Ik heb geen idee Astrid wat mensen doen als een product opeens anders gaat smaken dan voorheen. Uit het filmpje begrijp ik dat AH al enige jaren bezig is de hoeveelheid suiker te verminderen en in hoeverre dit ook duidelijk zichtbaar was/is op de verpakking (aan de voorkant dus) is mij niet bekend. Ook niet in hoeverre dat soort producten nu opeens minder verkopen.
Dat weet ik Sytske, maar als die veel gekocht worden en men vindt het niet zoet genoeg meer, gaat dan de verkoop van pakken suiker omhoog of koopt men dan de andere merken die wel zoet genoeg naar hun smaak zijn?
#1 Astrid,
Het gaat bij AH alleen om de huismerkproducten...