Woensdag berichtten Duitse media dat Alibaba een 'Europees offensief' zou voorbereiden en daarvoor een nieuw distributiecentrum zou openen in Hamburg; de bestaande 'hub' in België zou de groeiende volumes niet meer aan kunnen. Dat riep veel vraagtekens op, want in logistiek België wist niemand van het bestaan van een dergelijk distributiecentrum. Vandaag lost het mysterie zich op: Liège Airport wordt de draaischijf voor Europa in het wereldwijde logistieke netwerk van Alibaba.
De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat wereldwijd vijf nieuwe distributiecentra openen, waaronder een bij Liège Airport (Luik). De Belgische vestiging wordt de Europese hub van het logistieke dochterbedrijf Cainiao Network, schrijft De Tijd. De andere logistieke draaischijven komen in Dubai, Hangzhou, Kuala Lumpur en Moskou.
Het vliegveld van Luik blijkt al geruime tijd te fungeren als doorvoerhaven. Vanaf Luik vlogen de pakketten meteen door naar Europese bestemmingen, zonder overslag in een distributiecentrum. Dat gaat nu veranderen, want bij de luchthaven bouwt Alibaba nu ook een "zeer groot Europees distributiecentrum", schrijft Gondola. "Alibaba koos onze luchthaven voor zijn flexibiliteit, kwaliteit, locatie en het feit dat we 24 uur, zeven dagen per week open zijn", zegt Luc Partoune, topman van de Luikse luchthaven. Jack Ma, de topman van Alibaba, zou zelf het Belgische balletje aan het rollen hebben gebracht, tijdens het staatsbezoek van koning Filip in 2015.
Met de 5 'hoofdhubs' wil Alibaba waar ook ter wereld binnen 72 uur zijn producten kunnen leveren en daarmee een nog serieuzere concurrent worden van zijn Amerikaanse tegenspeler Amazon. Of er ook fysieke winkels van Alibaba in Europa komen, is niet bekendgemaakt. Met de 5 hubs maakt Alibaba duidelijk dat digitale detailhandel de wereld tot een dorp maakt waarin zelf naar de winkel in een andere stad gaan meer moeite kost dan een bestelling plaatsen bij een Chinese winkel. Over de CO2-footprint van je bestelling moet je maar niet nadenken.
Dit artikel afdrukken
Het vliegveld van Luik blijkt al geruime tijd te fungeren als doorvoerhaven. Vanaf Luik vlogen de pakketten meteen door naar Europese bestemmingen, zonder overslag in een distributiecentrum. Dat gaat nu veranderen, want bij de luchthaven bouwt Alibaba nu ook een "zeer groot Europees distributiecentrum", schrijft Gondola. "Alibaba koos onze luchthaven voor zijn flexibiliteit, kwaliteit, locatie en het feit dat we 24 uur, zeven dagen per week open zijn", zegt Luc Partoune, topman van de Luikse luchthaven. Jack Ma, de topman van Alibaba, zou zelf het Belgische balletje aan het rollen hebben gebracht, tijdens het staatsbezoek van koning Filip in 2015.
Met de 5 'hoofdhubs' wil Alibaba waar ook ter wereld binnen 72 uur zijn producten kunnen leveren en daarmee een nog serieuzere concurrent worden van zijn Amerikaanse tegenspeler Amazon. Of er ook fysieke winkels van Alibaba in Europa komen, is niet bekendgemaakt. Met de 5 hubs maakt Alibaba duidelijk dat digitale detailhandel de wereld tot een dorp maakt waarin zelf naar de winkel in een andere stad gaan meer moeite kost dan een bestelling plaatsen bij een Chinese winkel. Over de CO2-footprint van je bestelling moet je maar niet nadenken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hans, wat mij betreft geheel correct: het ultraconsumentisme is ingegaan en het Chinese Alibaba geeft dat vorm in concurrentie met het Amerikaanse Amazon. De Europese varianten zijn te laat/ouderwets.
#15 Dick, hartgrondig eens met je eerste zin.
Dat houdt in de in de komende eeuwen onze ´global economy anno nu´zeer bekritiseerd zal worden. Zelfs als barbaars voor de natuur en de derde wereld.
Wat Alibaba betreft.
Iedere sukkel trapte in de algoritmes van Zuckerberg, door op te geven wat zijn favoriete producten etc. waren. Hij speelt nog steeds onschuld, maar dient zich eigenlijk voor een internationaal hof te verdedigen voor bewijsbaar misbruik van vertrouwen en schade aan het miljoenen individuen.
En Jack Ma, ten onrechte bewonderd, doet hetzelfde versluierd.
Ook alle zoekdata wordt opgeslagen en logaritmisch verwerkt, naast alle financiele data en persoonlijke data.. (*)
En waar wij ijveren voor verboden op tabak, drank, vet en suiker, is het doel van Alibaba de consumptie-verslaving aanjagen. Juist alle gadgets en letterlijk 'hebbedingen' worden gedumpt tegen prijzen die onvoorstelbaar laag zijn.
Ik kom uit een sector waar argwaan noodzakelijk was, daarom het volgende:
China is de facto qua individuele vrijheid, mensenrechten en democratie NIET veranderd. Het autoritaire regime heeft zich aangepast aan de techniek van de tijd.
En jij gelooft dat achter de Alibaba geen politieke thematiek verscholen zit ?
Dat China ons wil laten 'delen' in nieuwe toekomstmogelijkheden ?
(*) De EU in Brussel heeft de bankwereld verplicht o.a. derden/bedrijven als Alibaba (!) de mogelijkheid aan te bieden tot directe toegang aan bankgegevens van cliënten om inzicht te krijgen in hun persoonlijke bestedingspatroon. Om ze beter van dienst te zijn...
De zogenaamde PSD-2 wetgeving..
De infantiliteit waarmee de gemiddelde Nederlander (Europeaan) zich overgaf aan Facebook, zal ook hier op treden.
"Heel eenvoudig hoor ! Je hoef alleen maar het vinkje aan te klikken en wij gaan je nog beter helpen !". Ik zie Jacky Mo al glunderen..
(ik ga terug naar m'n FL-sabbatical)
#15 Dick V, je doelt op de 'joint venture', die de WUR heeft met China, bijvoorbeeld bij het onderzoek naar sla? Kan de link daarover niet vinden, Fresco beweerde dat dit trouwens de eeuw van India wordt, en niet China, maar dat terzijde. In ieder geval niet Westeuropa.
Hans, dan zullen we Trumpiaans met China om moeten gaan. Ik zeg het wel vaker: we zijn in global middle ages beland.
Toch ook dit: meer rijkdom in China gaat zorgen voor meer consumptiegoederen uit het Westen daarheen.
Maar jij hebt natuurlijk gelijk: wij geven kennis (vooral op agrifood-gebied) weg voor niks en zijn er nog trots op ook. In Wageningen horen ze dat liever niet overigens.
#13 Dick
"Europa is het gebied zonder energie dat grondstoffen van elders verwerkt en weer exporteert"
Dick, wij hebben besloten de voorraden gas en olie minder tot niet meer aan te spreken, en we kunnen dus China een hand geven, die echt een groot tekort aan olie en gas heeft.
Niet aan steenkool.
De onrust in de Zuid-Chinese zee is er niet voor niets.
Dat 'gunnen', zoals je het noemt, is een zwaktebod.
Cijfers Eurostat mei 2018
----------------------------
Main Trading partners EU (beperk me tot China)
EU exports to China
jan-mar 2017 47,6 miljard €
jan-mar 2018 47,9
EU import from China
jan-mar 2017 91,5 miljard €
jan-mar 2018 94,3
Trade Balans (negative)
jan-mar 2017 -43,9 miljard €
jan-mar 2018 -46,5
China exporteert zowat 2x zoveel naar de EU als de EU naar China.
We lijden aan het zelfde euvel als de VS: een sterk negatieve handelsbalans.
Alibaba gaat daar verandering in brengen > een nog sterkere stijgende negatieve handelsbalans...
Bron: Eurostat