“Voor de toekomst van ons voedselsysteem zie ik twee strategieën. Enerzijds de ‘duurzame intensivering’ en anderzijds een transformatie van ons voedselsysteem’.
Die woorden sprak Frederike Praasterink in haar inaugurele rede als lector “Future food systems’ aan de HAS Den Bosch op 22 februari. Bij die transformatie denkt ze aan een herontwerp van het voedselsysteem, het opnieuw verbinden van consumenten en producenten en een herwaardering van voedsel in onze samenleving.
“Problemen in ons voedselsysteem kunnen niet opgelost worden op dezelfde manier als waar we goed in zijn, zoals het efficiënt produceren van voedsel. De impact van ons voedselsysteem op volksgezondheid en het milieu zou leidend moeten zijn bij het opnieuw overdenken van ons voedselsysteem”, aldus Frederike Praasterink.
Ze ziet kansen om leidende principes uit de natuur te integreren in het landbouwsysteem: Zorg voor diversiteit met de gewassen, want monocultures zijn niet goed voor de biodiversiteit. Verder noemt ze het gebruik van zonne-energie als bron van voedselproductie en energie. Maar ook principes van ‘zero-waste’ en circulaire landbouw is een principe uit de natuur. Ook het respecteren van de grenzen van de planeet vraagt om verduurzaming van ons voedselpatroon. Ze bepleit daarom een verschuiving naar een dieet met meer plantaardige eiwitten. Een ander principe uit de natuur is de continue innovatie. Dat is ook cruciaal voor onze toekomstige voedselsystemen. Ze houdt daarmee een pleidooi voor de ‘agro-ecologie’, waar ook de Franse regering een warm voorstander van is. En Carrefour, een van de grote Franse supermarkten, liet deze week weten ook die kant op te koersen Volgens Praasterink kan een transitie van ons voedselsysteem Nederland helpen om haar koppositie te kunnen handhaven. “We zijn geen passagiers op het ruimteschip aarde, maar we zijn allemaal bemanningsleden”, waarmee ze duidelijk maakte dat we allemaal aan de slag moeten.
Gedeputeerde Anne-Marie Spierings van Noord-Brabant maakte voorafgaand aan de inaugurele rede duidelijk voor welke drie uitdagingen de provincie staat. Ze wil oplossingen voor de milieuproblemen in de landbouw, de slechte onderhandelingspositie van de boeren in de voedselketen en het onnadenkende koop- en consumptiegedrag van consumenten. Spierings vindt het belangrijk dat Noord-Brabant de meest innovatieve provincie wordt. Landbouw en voedsel maken daar een belangrijk onderdeel van uit.
Dat is geen gemakkelijke opgave. Vandaag werd bekend dat AgriFood Capital, een van de grote initiatieven om Brabant in beweging te krijgen, door ‘een vage organisatie’ lastig van de grond komt.
Dit artikel afdrukken
“Problemen in ons voedselsysteem kunnen niet opgelost worden op dezelfde manier als waar we goed in zijn, zoals het efficiënt produceren van voedsel. De impact van ons voedselsysteem op volksgezondheid en het milieu zou leidend moeten zijn bij het opnieuw overdenken van ons voedselsysteem”, aldus Frederike Praasterink.
Ze ziet kansen om leidende principes uit de natuur te integreren in het landbouwsysteem: Zorg voor diversiteit met de gewassen, want monocultures zijn niet goed voor de biodiversiteit. Verder noemt ze het gebruik van zonne-energie als bron van voedselproductie en energie. Maar ook principes van ‘zero-waste’ en circulaire landbouw is een principe uit de natuur. Ook het respecteren van de grenzen van de planeet vraagt om verduurzaming van ons voedselpatroon. Ze bepleit daarom een verschuiving naar een dieet met meer plantaardige eiwitten. Een ander principe uit de natuur is de continue innovatie. Dat is ook cruciaal voor onze toekomstige voedselsystemen. Ze houdt daarmee een pleidooi voor de ‘agro-ecologie’, waar ook de Franse regering een warm voorstander van is. En Carrefour, een van de grote Franse supermarkten, liet deze week weten ook die kant op te koersen Volgens Praasterink kan een transitie van ons voedselsysteem Nederland helpen om haar koppositie te kunnen handhaven. “We zijn geen passagiers op het ruimteschip aarde, maar we zijn allemaal bemanningsleden”, waarmee ze duidelijk maakte dat we allemaal aan de slag moeten.
Gedeputeerde Anne-Marie Spierings van Noord-Brabant maakte voorafgaand aan de inaugurele rede duidelijk voor welke drie uitdagingen de provincie staat. Ze wil oplossingen voor de milieuproblemen in de landbouw, de slechte onderhandelingspositie van de boeren in de voedselketen en het onnadenkende koop- en consumptiegedrag van consumenten. Spierings vindt het belangrijk dat Noord-Brabant de meest innovatieve provincie wordt. Landbouw en voedsel maken daar een belangrijk onderdeel van uit.
Dat is geen gemakkelijke opgave. Vandaag werd bekend dat AgriFood Capital, een van de grote initiatieven om Brabant in beweging te krijgen, door ‘een vage organisatie’ lastig van de grond komt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik heb geen idee welk beeld mensen allemaal van de consument hebben. Je moet misschien een beetje dichter bij de praktijk hebben gestaan (en niet teveel in de wetenschap) om te weten dat ze zich niet met je laten verbinden ("het opnieuw verbinden van consumenten en producenten"). Hun loyaliteit gaat niet zo ver. Ze kijken een beetje naar de prijs/waarde verhouding, laten zich een beetje in de maling nemen (zeer bewust overigens en niet als mak lam) door reclame die ze vertelt dat ze er helemaal bij horen, en verder doen ze veel aan het herhalen van hun koop en gebruiksgedrag. Lekker makkelijk dus. Wil je op consumentenniveau wat veranderen moet je met een beter aanbod komen. In dat aanbod mag iets 'maatschappelijks' zitten, maar niet teveel. Tenminste als je grote groepen wilt aanspreken.
Helemaal eens met JP, er wordt te veel verwacht van het 'verbinden'. Los van die 2 tot 4% die toch al bovenmatig bezig is met voedsel en gezondheid, is het een gevalletje wensdenken. Dat laat alleen prijs als sturend middel over. Dat kan, maar moet politiek worden opgebouwd. En daar lijkt het neoliberale geklets vooralsnog weinig ruimte te laten voor dit soort initiatieven.
Kleine 'maar'... we weten eigenlijk nog niet goed wat er gebeurt wanneer grote delen van de consumenten overstappen naar online aankopen van hun boodschappen en of en hoe 'nudging' online kan helpen om het aankoopgedrag te veranderen. JP, wat denk jij?
Mark, ik ben reclameman, dus ik denk dat er meer is dan prijs. Al is de ruimte gering.
Wat betreft online en dan voor food, ik heb geen idee meer, waar dat heen gaat. Ik link twee artikelen om de verwarring te vergroten :-)
- het einde van de online supermarkt en het gammele verdienmodel van picnic
- robo retail
En in 'nudging' geloof ik al jaren niet. Behalve ja als je dit nudgen noemt: 'De ongezonde opties zoals frituur werden dus niet weggehaald, maar duurder gemaakt en minder vaak aangeboden.'
Maar waar liggen de oplossingen, mooie woorden maar geen oplossingsrichting.
Nieuwe samenwerkingsverbanden?
Analyse van deze woorden tot hier, lijkt als volgt samen te vatten: hoe dan?
En als ik heel eerlijk ben, denk ik dat ook. Dat het moet gaan om integrale oplossingen en dat iedereen daar nog even aan mee moet willen doen door er de producten van te kopen is een no brainer. Hoe je dat aan de gang krijgt, is de vraag.
Twee typen reacties lijken me dan ook mogelijk:
- als de woorden nog steeds niet verder zijn, dan moet er nog een boel gebeuren om op niveau te komen
- de vraag wordt verkeerd gesteld: die is niet wat het doel moet zijn, maar hoe je er enthousiasme voor creëert zodat mensen iets willen gaan doen en daar in onderling vertrouwen het risico voor willen nemen.