Met zachte drang, door nudges, laat Google zijn werknemers al dagelijks gezonder eten. Je voelt je na een goede maaltijd beter dan na een vette hap, zegt de kantinebaas van Google.

De Richtlijnen Gezondere Kantines, opgesteld door het Voedingscentrum, moeten in Nederland ook de bedrijfsrestaurants gezonder maken. Zoals de 'gouden' bedrijfsrestaurant en grand café van de ministeries van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Veel bedrijfskantines zijn alleen nog niet zo ver. Wel is er voor het eerst in Nederland op redelijk grote schaal onderzoek gedaan naar nudging in bedrijfsrestaurant. Dat deed VU-gezondheidswetenschapper Liesbeth Velema. Haar onderzoek is woensdag gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition. Velema concludeert dat je inderdaad “een bedrijfsrestaurant zó kunt inrichten dat het werknemers verleidt om gezonder te gaan eten”.

De meesten hadden niet eens door dat de inrichting van de kantine veranderd was. De eerste week klaagden mensen nog wel dat de kroket niet meer iedere dag werd aangeboden, maar de tweede week hoorde je daar niemand meer over
Minder kroketten
Op initiatief van Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) en in samenwerking me een aantal cateraars onderzocht Velema gedurende 12 weken het effect van een gezondere kantine op het aankoopgedrag van werknemers. In de helft van de 30 bedrijfskantines die Velema onderzocht, paste ze nudging en social marketing technieken toe om te sturen naar de gezondere lunch. Oftewel duwtjes die bepaald gedrag makkelijker maken. De ongezonde opties zoals frituur werden dus niet weggehaald, maar duurder gemaakt en minder vaak aangeboden. In de andere restaurants veranderde ze niets.

Velema onderzocht zeven soorten voedingsmiddelen: belegde broodjes, salades, frituur- en bladerdeeg snacks, kaasbeleg, vleesbeleg, fruit en snoep. Van de gezondere belegde broodjes, 30+ kaas en het fruit werd relatief meer verkocht in de restaurants die deelnamen aan het gezonde bedrijfsrestaurant, dan in de controlerestaurants. Een aantal strategieën bleek goed te werken. Mensen kiezen onbewust voor eten waar het meeste van ligt. Je kunt hen dus sturen door in verhouding meer van het gezonde aan te bieden. “Als er bijvoorbeeld naar verhouding meer magere kaas of volkoren brood uitgestald ligt, wordt daar meer van verkocht”, aldus Velema. Net als het aanbieden van gezondere producten vooraan op de route en het aanbieden van een gezond ‘broodje van de dag’. Ook werd er meer fruit verkocht als dat in plaats van snoepgoed bij de kassa lag. Volgens Venema werkt de combinatie van zulke nudges goed.

Nudging is marketing
En de werknemers zelf? Die vonden het allemaal prima zegt Velema tegen EenVandaag. “De meesten hadden niet eens door dat de inrichting van de kantine veranderd was. De eerste week klaagden mensen nog wel dat de kroket niet meer iedere dag werd aangeboden, maar de tweede week hoorde je daar niemand meer over.”

De onderzoekers hebben op basis van dit onderzoek een handleiding gemaakt voor cateraars en hun opdrachtgevers om hen te helpen hun bedrijfsrestaurant nog gezonder in te richten. Tegen mensen die nudging teveel betutteling vinden zegt Velema's promotor Ingrid Steenhuis: “marketing is ook nudging, en dat vindt men wel acceptabel”.
Dit artikel afdrukken