Google staat er om bekend goed voor zijn werknemers te zorgen. In een keur aan bedrijfsrestaurants en -café’s kunnen medewerkers sinds 1999 ontbijten, lunchen en avondeten. De ‘gratis’ maaltijden moeten medewerkers tevreden houden en leiden tot nieuwe ontmoetingen en ideeën. Maar dat was niet meer genoeg, vond het internetbedrijf vijf jaar geleden. Stilletjes voegde Google daarom een aantal slimme en subtiele voedselhacks (nudges) toe om de Googlers gezond(er) te maken. OneZero nam een kijkje in de Google-keuken.

Keuzevrijheid
Google weet wat het allemaal niet weet. Het bedrijf weet dat er geen gemakkelijke, eenduidige oplossingen zijn voor dé gezondheidsuitdaging van onze tijd: preventie van eet- en leefstijl gerelateerde kwalen. Google experimenteert op verschillende vlakken, ook al is de directe opbrengst nog een grote onbekende. Het bedrijf is bereid tot uitproberen om te zien wat er gebeurt. Wel heeft het een doel: de gezonde keuze de makkelijke keuze maken.

“We geloven heel erg in keuzevrijheid”, zegt de Brabander Michiel Bakker, Google’s kantinebaas, tegen OneZero. “Dus we halen geen dingen weg. Er is geen voorschrift: Gij zult wortelen eten.”

Wat doet Google dan wél?

Lekkerdere opties aanbieden die er aantrekkelijker uitzien en gezonder zijn. Eerst groente neerzetten en dan de rest. Kleinere borden, kleinere porties, open keukens met een andere indeling en gezelliger restaurants en ‘microkeukens’, Google’s koffiecorners.

Voor een fors aantal medewerkers werkt het. Ze voelen zich fit en willen niet weg uit ‘de hemel’ van Google-eten, bang om dan weer overgeleverd te zijn aan de Amerikaanse manier van eten
Ontbijtsalades
Twee jaar geleden aten Googlers nog geen ontbijtsalades. Vanuit de New Yorkse kantoorkeukens van het bedrijf eet inmiddels bijna een kwart van de 10.000 monden groente als ontbijt. De consumptie van vis en zeevruchten steeg tussen 2017 en 2018 met 85%. Google zet in op minder populaire soorten vis en zeevruchten, zoals forel, octopus, staartvis en schelpdieren omdat die duurzamer zijn. Het frisdrankverbruik bleef gelijk met gemiddeld 20 blikjes per persoon per jaar. Wel steeg de waterconsumptie sterk. In 2018 dronken New Yorkse Googlers bijna vijf keer meer gebotteld water dan gebottelde suikerhoudende dranken. Water uit de kraan is daarin niet meegerekend. Dat is geen loze opmerking, want Google verstrekt ook nog eens gratis herbruikbare waterflessen om het plasticverbruik terug te dringen.

Bakker experimenteerde met de inrichting van de microkeukens. Vijf extra stappen moeten zetten naar de snacktafel verminderde de kans op snacken met 23% voor de mannen en 17% voor de vrouwen. Daarom liggen de ongezonde snacks nu ‘verstopt’ in ondoorzichtige bussen of in een lade. In plaats daarvan staat er een grote schaal vers fruit dichtbij de koffieautomaat. Dezelfde theorie paste het team toe op suikerhoudende dranken. Die liggen nu in de onderste helft van koelkasten, van buiten niet te zien door het matte glas. Het gewone water, gearomatiseerde water, yoghurtjes en wortelsnacks zijn wel te zien.

Verlies-verlies
Het gaat niet allemaal zonder slag of stoot. Niet alle Googlers waarderen alle inspanningen in gelijke mate. Zo kwam Red Bull toch het bedrijf in en kreeg de petitie om “vlees te schrappen” meteen een opvolger “om te stoppen met het schrappen van vlees”. Ook het keukenpersoneel was niet in één keer om.

In 2016 wilde Google om gezondheids- en milieuredenen het aanbod plantaardiger maken. De simpele boodschap aan de keuken, ‘kook meer groenten’, bleek niet te werken. Het lekker klaarmaken van groenten bleek arbeidsintensiever dan het bereiden van vlees. Nog afgezien van de hiërarchie van de klassieke keuken: groente is bijzaak, bereid door koks met een lagere status. Ook bleken de koks niet dezelfde complimenten voor de bereide groente te krijgen als voor vleesgerechten. “Zoals velen onder ons, gedijen koks op lof”, aldus Bakker. Vanuit het perspectief van de koks was het serveren van groente een verlies-verlies in plaats van win-win situatie.

Kunst van het groentekoken
Samen met het Culinary Institute of America (CIA) ontwikkelde Bakker daarom een plantaardig kookcurriculum. Revolutionair, noemt Mark Erickson van CIA dat initiatief. Vooral omdat Google van te voren niet weet of en zo ja wat het het bedrijf gaat opleveren. Erickson verwacht dat het nieuwe onderwijsprogramma de manier wordt waarop we in de toekomst zullen denken over en lesgeven in voedsel en koken. Vanaf deze maand moeten alle koks van Google verplicht de cursus over de kunst van het groentekoken volgen.

Cultuurverandering
Google probeert het gedrag van zijn werknemers te veranderen, ook op lange termijn. Een wereld waarin de boerenkoolsalade de voorkeur krijgt boven de hamburger met frietjes en zonder halve liters Caramel Frappuccino’s. Voor een fors aantal medewerkers werkt het. Ze voelen zich fit en willen niet weg uit ‘de hemel’ van Google-eten, bang om dan weer overgeleverd te zijn aan de Amerikaanse manier van eten.

“Wat Google hier probeert, is een ware cultuurverandering”, aldus de Amerikaanse arts David Katz, oprichter van het Preventieonderzoekscentrum van Yale University en voorzitter van het True Health Initiative. "En dat is het niveau dat we moeten bereiken om gedrag en gezondheid een leven lang te veranderen." Een Blue Zone dus, en dat gewoon tussen de kantoormuren.
Dit artikel afdrukken