"Supermarkt Albert Heijn heeft de meeste aanbiedingen per week en biedt de hoogste korting." Dat concludeert de Consumentenbond in zijn novembereditie, die morgen in de winkels ligt.
De Consumentenbond onderzocht gedurende 8 weken 9 supermarktketens op het aantal aanbiedingen van A-merken, huismerken en verse producten. Waar uit de normale prijsvergelijking blijkt dat Albert Heijn aan de dure kant is, steekt de supermarkt met de meeste aanbiedingen per week met kop en schouders boven de andere supers uit. Ook biedt AH met gemiddeld 34% de hoogste korting.
Gemiddeld heeft Albert Heijn elke week zo’n 1.150 van de 30.000 artikelen uit het assortiment in de aanbieding. Dat kan per filiaal verschillen, maar ze staan allemaal online. Hoogvliet en Jumbo delen de tweede plaats met 600 aanbiedingen die minimaal één week in de aanbieding zijn. Boni, Deka en Dirk hebben de minste aanbiedingen: ongeveer 300. Jumbo biedt bij alle producten de laagste korting, variërend van 22 tot 25%, schrijft de Consumentenbond. Over de gesuggereerde 'prijzenoorlog', in gang gezet door Jumbo, is de Bond kort: "Vooralsnog lijkt het op een storm in een glas water".
In Nederland halen de supermarkten inmiddels een kwart van hun omzet uit aanbiedingen, stelt de Consumentenbond vast. Aanbiedingen zijn dus een belangrijke factor om klanten te trekken. Daarvoor hoeven de klanten overigens niet altijd naar de winkel, de aanbiedingen zijn ook online te vinden. Voor consumenten is koopjesjagen zonder meer aan te bevelen: de 'aanbiedingsbesparing' voor een gezin kan oplopen tot 31% van de wekelijkse boodschappenuitgaven, ofwel op jaarbasis €1.400 in harde euro's.
Dit artikel afdrukken
Gemiddeld heeft Albert Heijn elke week zo’n 1.150 van de 30.000 artikelen uit het assortiment in de aanbieding. Dat kan per filiaal verschillen, maar ze staan allemaal online. Hoogvliet en Jumbo delen de tweede plaats met 600 aanbiedingen die minimaal één week in de aanbieding zijn. Boni, Deka en Dirk hebben de minste aanbiedingen: ongeveer 300. Jumbo biedt bij alle producten de laagste korting, variërend van 22 tot 25%, schrijft de Consumentenbond. Over de gesuggereerde 'prijzenoorlog', in gang gezet door Jumbo, is de Bond kort: "Vooralsnog lijkt het op een storm in een glas water".
In Nederland halen de supermarkten inmiddels een kwart van hun omzet uit aanbiedingen, stelt de Consumentenbond vast. Aanbiedingen zijn dus een belangrijke factor om klanten te trekken. Daarvoor hoeven de klanten overigens niet altijd naar de winkel, de aanbiedingen zijn ook online te vinden. Voor consumenten is koopjesjagen zonder meer aan te bevelen: de 'aanbiedingsbesparing' voor een gezin kan oplopen tot 31% van de wekelijkse boodschappenuitgaven, ofwel op jaarbasis €1.400 in harde euro's.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Inderdaad, ik koop het meeste in de aanbieding en vrijwel uitsluitend bij AH, omdat iedere andere super op minstens 12 km. afstand ligt. Met alleen de fiets is dat geen optie.
Mijn gemiddelde besparing ligt op tussen de 25 en 30%. Daarnaast veel basic producten. En afgeprijsde met de rode 35% sticker. In plaats van de bijna 7 euro die het Nibud per dag berekent voor een alleenstaande volwassen vrouw is mijn voedselbudget per dag iets meer dan de helft daarvan. Met alle schijf van vijf hoeveelheden en ook nog gedeeltelijk biologisch.
Hehe, dat roep ik nu al tijden. Ik heb zelfs ca. een jaar geleden de Consumentenbond daarop geattendeerd, misschien hebben zij die suggestie (ook) meegenomen.
Ik maak wekelijks een lijstje wat ik nodig heb en vergelijk daarbij de websites van supermarkten in mijn buurt.
Mijn boodschappen zijn vnl. gebaseerd op de aangeboden Bonus-aanbiedingen van AH. Dat combineer ik met een aantal Basic-producten (relatief goedkoop), een enkel huisartikel + soms Excellent (relatief duur). En soms ook inderdaad de 35% afgeprijsde artikelen (AH prijst consequent artikelen af die de houdbaarheidsdatum naderen i.t.t. sommige andere supermarkten (zie bijv. Marqt).
AH kent trouwens ook het verschijnsel van persoonlijke Bonus-aanbiedingen: producten die je als klant in het verleden gekocht heb. Als je daar slim mee omgaat kun je ook veel besparen.
Ik doe soms boodschappen bij Dirk van den Broek, Vomar of Lidl, maar summier.
"Ook biedt AH met gemiddeld 34% de hoogste korting." Omdat AH bij de normale prijsvergelijking weer wat aan de hoge kant ligt, moet dat waarschijnlijk met een korrel zout genomen worden.
Ik vind het jammer dat AH hier ± 20 km verderop zit, want Jumbo doet niet aan een 35% sticker. Dit omdat hun klanten niet zouden begrijpen dat dit met de tht-datum te maken zou hebben.
In hoeverre die producten dan worden weggegooid of naar de Voedselbank gaan weet ik niet.
Ria #2 om AH mijn hele doopceel te laten lichten in ruil voor een beetje korting gaat me te ver. Hier heb ik dus geen gepersonaliseerde bonuskaart. Ik vraag me daarnaast af of die persoonlijke aanbiedingen dan ook de basisboodschappen zoals melk, yoghurt, fruit en groente, vis en vlees betreffen of dat het toch alleen maar om verpakte spullen gaat. En of die kortingen hoger of beter zijn dan die in de winkel.
#4 Veronica,
De persoonlijke bonusaanbiedingen variëren. Het gaat (bij mij) om producten die ik al eens eerder hebt gekocht, waaronder (bv) AH biologische granen of peulvruchten in blik en ook wel groenten.
De ene keer komt het me goed uit en de andere keer is die aanbieding me te snel.
Ook wacht ik dan wel eens tot het weekend, zodat ik weet in hoeverre die producten de week erna voor iedereen in de (soms betere) aanbieding komen.