De Consumentenbond heeft Albert Heijn gedagvaard vanwege fouten op de kassabon. De bond wil dat de supermarkt interne onderzoeken met haar deelt en consumenten compenseert voor de schade die zij hebben geleden door verkeerde prijzen.
Vorig jaar bleek al dat voor het derde jaar op rij de prijs op het schap niet altijd overeenkwam met de prijs aan de kassa. Volgens het onderzoek van de Consumentenbond was dit het geval bij Albert Heijn bij 13% van de aanbiedingen, bij Plus bij 15% van de aanbiedingen en bij Jumbo bij 20% van de aanbiedingen.
Albert Heijn heeft toen zelf aangegeven onderzoek te doen en stelde dat het probleem veel kleiner was dan de Consumentenbond zei. Albert Heijn weigert echter inzage te geven in hun onderzoeken. Daarom stapt de Consumentenbond naar de rechter. De bond hoopt met het onderzoek van Albert Heijn de aangerichte schade beter vast te kunnen stellen en vervolgens een schadevergoeding af te kunnen dwingen voor consumenten.
Op de vraag waarom die andere supermarkten niet gedagvaard zijn, reageert de Consumentenbond in de Telegraaf: “We moeten ergens beginnen”. Albert Heijn is als grootste supermarkt dus als eerste de dupe.
De Telegraaf - Just a moment...,
16 apr 2024