6
Fotocredits: 'Kassabonnen', Sabine van Erp via Pixabay

Flash Dagelijkse KostAlbert Heijn gedagvaard vanwege foute kassabonnen

De Consumentenbond heeft Albert Heijn gedagvaard vanwege fouten op de kassabon. De bond wil dat de supermarkt interne onderzoeken met haar deelt en consumenten compenseert voor de schade die zij hebben geleden door verkeerde prijzen.

Vorig jaar bleek al dat voor het derde jaar op rij de prijs op het schap niet altijd overeenkwam met de prijs aan de kassa. Volgens het onderzoek van de Consumentenbond was dit het geval bij Albert Heijn bij 13% van de aanbiedingen, bij Plus bij 15% van de aanbiedingen en bij Jumbo bij 20% van de aanbiedingen.

Albert Heijn heeft toen zelf aangegeven onderzoek te doen en stelde dat het probleem veel kleiner was dan de Consumentenbond zei. Albert Heijn weigert echter inzage te geven in hun onderzoeken. Daarom stapt de Consumentenbond naar de rechter. De bond hoopt met het onderzoek van Albert Heijn de aangerichte schade beter vast te kunnen stellen en vervolgens een schadevergoeding af te kunnen dwingen voor consumenten.

Op de vraag waarom die andere supermarkten niet gedagvaard zijn, reageert de Consumentenbond in de Telegraaf: “We moeten ergens beginnen”. Albert Heijn is als grootste supermarkt dus als eerste de dupe.

De Telegraaf - Just a moment..., 16 apr 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Sytske Barkhuis
  • #6
  • 19 apr '24
  • 9:08

Houdbaarheidsdatum (voor bij zuivelproducten) is bij Aldi inderdaad altijd opletten en dat doe ik dan ook.
Dat prijzen op het schap (nog) hoger zijn dan op de kassabon (en dat je daar niemand over hoor) heeft te maken met al die prijsverlagingen die Aldi doet. Ze vinden het belangrijker die volop onder de aandacht te brengen ipv de prijskaartjes op de schappen aan te passen (volgens de reactie van Aldi die ik kreeg).

Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #5
  • 18 apr '24
  • 19:27

Bij ALDI is het altijd een zooitje. Opletten met de houdbaarheidsdatum is de eerste vereiste als je daar binnentreedt. Maar eerlijk is eerlijk, de prijzen op de schappen zijn ook vaak hoger dan op de kassabon, dan hoor je niemand, ook ik niet. Bij hun conculega’s is mij dit nog nooit overkomen.

Sytske Barkhuis
  • #4
  • 18 apr '24
  • 16:44

Foute prijzen kom ik hier vooral bij de Aldi tegen, zowel fout op de website als fout op het schap.
Bij Jumbo is het de laatste jaren sterk verbeterd, al let ik er nog vooral op als ik op de website zie dat een product duurder is geworden. Als het schap namelijk nog de oude (lagere) prijs aangeeft dan mag ik het product gratis meenemen.

Frank Eric van der Meer
Frank Eric van der Meer tuinman met biodiversiteit
  • #3
  • 17 apr '24
  • 8:45

Ik denk dat die foute prijzen geen toeval zijn. Bij mij in de Leclerc ook regelmatig, laatste voorval in Roses, Spanje, waar een etiketje van 3 € op een doos koekjes lag, het werkelijke etiket van 6 € helemaal onderaan, nauwelijks zichtbaar.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #2
  • 16 apr '24
  • 23:56

Theo, ik lees hierboven dat het elders erger is. Kan het zijn dat je persoonlijke gevoelens een rol spelen in je oordeel?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.