2
Fotocredits: In de bonus, Foodlog Media

Flash Dagelijkse KostConsumentenbond stelt supermarkten aansprakelijk voor fouten op kassabon

Vervelend: je staat bij de kassa van de supermarkt en de korting die je dacht te krijgen, is niet terug te vinden op de kassabon.

Volgens de Consumentenbond komt dit soort fouten nog te vaak voor. De prijs van aanbiedingen blijkt aan de kassa bij Albert Heijn, Jumbo en Plus vaak niet te kloppen. Bij Albert Heijn gaat het om 13% van de aanbiedingen, bij Plus om 15% en bij Jumbo om 20%.

Dat concludeert de Consumentenbond na controle van 240 willekeurige aanbiedingen per supermarktketen, verspreid over 8 filialen in verschillende steden.

De supermarkten beloofden beterschap nadat vorig jaar voor het derde jaar op rij bleek dat de prijs op het schap niet altijd overeenkwam met de prijs aan de kassa.

Vorig jaar nam de bond geen verdere actie naar toezichthouder ACM en vroeg de supermarkten een passende donatie te doen aan bijvoorbeeld Voedselbanken Nederland.

Nu sommeert de Consumentenbond de supermarkten te stoppen met onrechtmatig handelen en de gesignaleerde problemen voor 30 juni 2023 op te lossen. Ook stelt de bond de supermarkten aansprakelijk voor de schade van consumenten door de foute prijzen aan de kassa’s. “En als het nodig is, schromen we een juridische procedure niet”, zegt directeur Sandra Molenaar.

Consumentenbond - Consumentenbond | Altijd de beste keuze, 25 apr 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #2
  • 6 jul '23
  • 17:18

Een van de voordelen voor AH. Een van de nadelen voor de klant.

Fréderique Pruim
Fréderique Pruim Redactie Foodlog
  • #1
  • 6 jul '23
  • 16:30

Bij Albert Heijn staan nog steeds aanbiedingen met een verkeerde prijs op de kassabon. De problemen zijn dus niet zoals beloofd voor 30 juni opgelost. De Consumentenbond wil daarom juridische stappen nemen tegen de supermarkt, aldus het AD.

Er zijn niet alleen fouten op de kassabon gevonden. Albert Heijn komt niet met beloofde rapportages van extra controles en in de winkel hangen nog steeds reclameborden die sinds oktober 2022 niet meer kloppen.

Albert Heijn reageert verbaasd: “We zijn steeds in gesprek met de Consumentenbond en bij Albert Heijn hebben we de afgelopen maanden verbeteringen doorgevoerd. Bij minder dan 1 procent van de aanbiedingen gaat weleens iets fout.”

Plus en Jumbo doen het een stuk beter. Daar zijn bijna geen onjuistheden meer te vinden. Toch moeten alle drie de supermarkten met een plan komen om klanten te compenseren voor fouten van de afgelopen jaren, meldt het RTL Nieuws.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.