Een aanbieding mag nog zo groot vermeld staan in de supermarkt, aan de kassa betaal je 'onacceptabel vaak' een andere en hogere prijs. Dat gebeurt het meest bij Jumbo; bij Lidl en Aldi betaal je soms minder. Dat ontdekte de Consumentenbond die er geen werk van wil maken bij de mededingingsautoriteit, maar vraagt om een gepaste donatie aan de Voedselbanken als boetedoening.
Een aanbieding mag nog zo groot verkondigd staan in de winkel, aan de kassa gaat het 'onacceptabel' vaak fout, ontdekte de Consumentenbond. Mysterieshoppers van de Consumentenbond kochten 90 artikelen die in de aanbieding waren (op een opvallende plek in de winkel of in actiedisplays) bij steeds 3 filialen van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus.
Bij Jumbo ging het 31 keer fout en rekende de kassa een hogere prijs dan op de actieborden stond. Zalm voor €5,99 bijvoorbeeld, terwijl de 'Altijd Lage Prijs' €4,99 beloofde. Bij Albert Heijn was dat 22 keer (Duracell batterijen die volgens het actiebord €5,39 zouden kosten, werden voor €8,99 aangeslagen) en bij Plus 17 keer. Voorgaande jaren scoorde Jumbo ook al slechter dan de overige supermarktketens. Bij Aldi en Lidll ging het maar enkele keren mis en was bovendien de vergissing bijna altijd in het voordeel van de klant.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond reageert uitgesproken: "Dit soort fouten zijn onacceptabel, zeker nu alles duurder wordt en consumenten juist op zoek gaan naar aanbiedingen."
Omdat de supermarktketens in hun reacties erkennen dat het fout gaat en verbetering garanderen - bijvoorbeeld door het invoeren van digitale schapkaartjes - neemt de Consumentenbond geen verdere actie naar de toezichthouder ACM. Wel zal de Bond 'nauwlettend' in de gaten houden of de supermarkten zich aan hun toezeggingen houden. "En omdat miljoenen consumenten de afgelopen jaren te veel betaalden bij Albert Heijn en Jumbo, nodigen we deze supermarkten uit een passende donatie te doen aan bijvoorbeeld Voedselbanken Nederland," besluit Molenaar.
Dit artikel afdrukken
Bij Jumbo ging het 31 keer fout en rekende de kassa een hogere prijs dan op de actieborden stond. Zalm voor €5,99 bijvoorbeeld, terwijl de 'Altijd Lage Prijs' €4,99 beloofde. Bij Albert Heijn was dat 22 keer (Duracell batterijen die volgens het actiebord €5,39 zouden kosten, werden voor €8,99 aangeslagen) en bij Plus 17 keer. Voorgaande jaren scoorde Jumbo ook al slechter dan de overige supermarktketens. Bij Aldi en Lidll ging het maar enkele keren mis en was bovendien de vergissing bijna altijd in het voordeel van de klant.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond reageert uitgesproken: "Dit soort fouten zijn onacceptabel, zeker nu alles duurder wordt en consumenten juist op zoek gaan naar aanbiedingen."
Omdat de supermarktketens in hun reacties erkennen dat het fout gaat en verbetering garanderen - bijvoorbeeld door het invoeren van digitale schapkaartjes - neemt de Consumentenbond geen verdere actie naar de toezichthouder ACM. Wel zal de Bond 'nauwlettend' in de gaten houden of de supermarkten zich aan hun toezeggingen houden. "En omdat miljoenen consumenten de afgelopen jaren te veel betaalden bij Albert Heijn en Jumbo, nodigen we deze supermarkten uit een passende donatie te doen aan bijvoorbeeld Voedselbanken Nederland," besluit Molenaar.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#4 Anita,
Het klopt inderdaad dat je producten met THT=vandaag bij Jumbo gratis kunt meenemen.
Ik zie daar overigens vaak genoeg stickers met 35% korting, maar zij waren daar wel veel later mee dan andere supermarkten.
Hier in de buurt is de AH doorgaans klasse en de Jumbo trash. Bij de AH plakken ze 35% korting stickers op producten die tegen de THT datum aanlopen, bij Jumbo hoorde ik toevallig van een andere klant dat Jumbo product gratis geeft bij THT van vandaag. Daarvoor moet de klant zich melden bij de balie, na aankoop, ongetwijfeld bedoeld om te ontmoedigen. Die klant kocht gericht op die "Jumbo-zekerheid", kreeg leuk geld terug, maar werd bits gecorrigeerd door de Jumbo-baliemedewerker - het was niet de bedoeling dat klanten gericht gingen zoeken naar houdbaarheidsdatums bij het boodschappen doen.
Ook de Jumbo "zekerheid" "vierde klant bij de kassa krijgt de boodschappen gratis" levert steevast een vertoning op, als iemand dat al durft te claimen. Steevast ruzie tussen personeel en de klant (soms een beetje gegeneerd, goh ik ben de vierde, moet ik nu gaan roepen?). Klanten worden altijd zo resoluut tegengesproken, ook al kan iedereen in de winkel zien "tja, deze mijnheer/mevrouw is de vierde klant in de rij" dat het is of die korting wordt ingehouden op het salaris van de cassières, als straf.
Als je kopen wil wat je nodig hebt en dat is toevallig in de aanbieding dan laat je het niet staan omdat het in de aanbieding is. Dan ben je een dief van je eigen beurs.
Sinds de barcodes werden geïntroduceerd speelt dit fenomeen al. Vooral DEEN was hierom berucht. Wat dat betreft is het fijn dat ze de pijp aan Maarten gaven. AH weet er ook flink weg mee. Jumbo geen ervaring, kom er alleen als het even niet anders kan.
Ook zeer hinderlijk in alle supers is het (vaak chronisch) ontbreken van prijskaartjes en ontbreken van zelfscanner om het op te zoeken. Moeilijk om geen voorbedachten rade te vermoeden.
Bij Jumbo vind ik het geen probleem, want als de prijs op het schap lager is dan bij de kassa dan krijg ik het artikel gratis mee. Dit als dank voor het melden.
De verleidingen van aanbiedingen weerstaan is nog immer de beste remedie in mijn optiek. Kopen wat je nodig hebt is vaak het beste voor de huishoudportemonnee. Zeker ook omdat je dan niet teveel cash, nog te besteden geld, al reeds in voorraad voor de 'toekomst' hebt gestoken.
2de punt bij acties is de nieuwe regelgeving van/voor prijs communicatie.
Het jammere is dat de wetgeving die nu aan het ingaan is weinig van toepassing zal zijn op voedsel vanwege deze zin:
Deze wet geldt niet voor beperkt houdbare producten.