Een aanbieding mag nog zo groot verkondigd staan in de winkel, aan de kassa gaat het 'onacceptabel' vaak fout, ontdekte de Consumentenbond. Mysterieshoppers van de Consumentenbond kochten 90 artikelen die in de aanbieding waren (op een opvallende plek in de winkel of in actiedisplays) bij steeds 3 filialen van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus.

Bij Jumbo ging het 31 keer fout en rekende de kassa een hogere prijs dan op de actieborden stond. Zalm voor €5,99 bijvoorbeeld, terwijl de 'Altijd Lage Prijs' €4,99 beloofde. Bij Albert Heijn was dat 22 keer (Duracell batterijen die volgens het actiebord €5,39 zouden kosten, werden voor €8,99 aangeslagen) en bij Plus 17 keer. Voorgaande jaren scoorde Jumbo ook al slechter dan de overige supermarktketens. Bij Aldi en Lidll ging het maar enkele keren mis en was bovendien de vergissing bijna altijd in het voordeel van de klant.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond reageert uitgesproken: "Dit soort fouten zijn onacceptabel, zeker nu alles duurder wordt en consumenten juist op zoek gaan naar aanbiedingen."

Omdat de supermarktketens in hun reacties erkennen dat het fout gaat en verbetering garanderen - bijvoorbeeld door het invoeren van digitale schapkaartjes - neemt de Consumentenbond geen verdere actie naar de toezichthouder ACM. Wel zal de Bond 'nauwlettend' in de gaten houden of de supermarkten zich aan hun toezeggingen houden. "En omdat miljoenen consumenten de afgelopen jaren te veel betaalden bij Albert Heijn en Jumbo, nodigen we deze supermarkten uit een passende donatie te doen aan bijvoorbeeld Voedselbanken Nederland," besluit Molenaar.
Dit artikel afdrukken