Wakker Dier publiceerde vanmorgen een persbericht waaruit blijkt dat de organisatie de strijd aanbindt met de 'tussenkip'. Zo noemt de organisatie de verschillende varianten van de Kip van Morgen waarmee de Nederlandse supermarkten de snelgroeiende 'plofkip' hebben vervangen in de afgelopen jaren. Dat deden ze uiteindelijk in verschillende varianten na een door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als onwettig beoordeeld collectief initiatief om het welzijn van kippenvlees in alle supermarkten tegelijk op een hoger niveau te brengen. De Kip van Morgen was de reactie van de supermarkten op campagnes van Wakker Dier tegen de ploffer.
In het persbericht schrijft Wakker Dier:
Supermarkten doen te weinig om het aanbod van kip met een keurmerk te verhogen. Dat stelt Wakker Dier naar aanleiding van een steekproef bij de twaalf grootste supermarktketens. Daaruit blijkt dat twee derde van de producten in het kipschap zonder keurmerk is. “De supermarkten bepalen met de inrichting van de schappen welke producten het meest verkocht worden. Dat zijn nu dus producten van kippen die het minste welzijn hadden.”
Uit de steekproef van Wakker Dier blijkt dat 29 procent van de producten in het kipschap een keurmerk heeft. Dit is een stijging van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2016 was de stijging nog 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. “Die 7 procent valt daarom erg tegen. Als supermarkten meer keurmerkkip in de schappen leggen, krijgen meer kippen een beter leven”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Plofkip
De plofkip, die twee kilo groeit in zes weken, is bij de meeste supermarkten uit het kipschap aan het verdwijnen. Zes procent van de producten in het kipschap kwam nog van plofkippen. De zogenaamde ‘tussenkip’ vult met 65 procent het grootste deel van het kipschap. Deze kippen groeien minder snel dan plofkippen, maar leven in omstandigheden die niet voldoen aan de criteria van het Beter Leven keurmerk.
Aldi en Hoogvliet
Aldi en Hoogvliet zijn de enige supermarkten die juist meer plofkip in het schap hebben dan vorig jaar. Het aandeel plofkip ging bij Aldi van 12 naar 25 procent en bij Hoogvliet van 11 naar 18 procent. Aldi was bovendien de enige supermarkt waarbij het aandeel keurmerkkip sterk afnam; van 29 procent in 2016 naar 19 procent dit jaar.
Steekproef
Wakker Dier deed de steekproef in juli en augustus in de twaalf grootste Nederlandse supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Per keten werd in drie filialen alle varianten kipproducten in het kipschap geteld, waarbij per product werd gekeken of het een dierenwelzijnskeurmerk had. Vleeswaren en conserven zijn niet meegenomen in het onderzoek.
Merkbouw van buitenaf
Wakker Dier heeft altijd duidelijk gemaakt de Kip van Morgen onvoldoende te vinden. Wel gaf de organisatie steun aan de Nieuwe Standaard-variant van Jumbo. Die kip sneuvelt nu ook in het streven van de organisatie naar steeds een verdere stap in welzijn voor dieren. Dat doet Wakker Dier via beeldvoming over supermarkten bij consumenten. De tactieken van de organisatie lijken als twee druppels water op het creëren van vraag naar nieuwe producten zoals ook de grote merkorganisaties als Unilever of Nestlé dat via reclamecampagnes doen.
Toch is er een belangrijk verschil.
De grote merken geven hun product de ruimte om eerst de investeringen in eerdere versies terug te verdienen. Ze vervangen ze pas als dat gebeurd is en de markt weer ruimte biedt voor nieuwe functionaliteiten of productwaarden. Wakker Dier als merkenbouwer van buitenaf houdt daar geen rekening mee. De organisatie creëert druk op supermarktorganisaties en hun toeleveranciers om die investeringen versneld terug te verdienen. Enige coördinatie tussen de gratis van buitenaf verstrekte campagnes en de bedrijfseconomische uitdagingen waar die boeren en kippenslachters voor stellen, lijkt onontkoombaar in deze fase van nieuwe marktontwikkeling waar Wakker Dier voor zorgt. Het aanbod van kip moet de kans krijgen mee te groeien.
Dit artikel afdrukken
Supermarkten doen te weinig om het aanbod van kip met een keurmerk te verhogen. Dat stelt Wakker Dier naar aanleiding van een steekproef bij de twaalf grootste supermarktketens. Daaruit blijkt dat twee derde van de producten in het kipschap zonder keurmerk is. “De supermarkten bepalen met de inrichting van de schappen welke producten het meest verkocht worden. Dat zijn nu dus producten van kippen die het minste welzijn hadden.”
Uit de steekproef van Wakker Dier blijkt dat 29 procent van de producten in het kipschap een keurmerk heeft. Dit is een stijging van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2016 was de stijging nog 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. “Die 7 procent valt daarom erg tegen. Als supermarkten meer keurmerkkip in de schappen leggen, krijgen meer kippen een beter leven”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Plofkip
De plofkip, die twee kilo groeit in zes weken, is bij de meeste supermarkten uit het kipschap aan het verdwijnen. Zes procent van de producten in het kipschap kwam nog van plofkippen. De zogenaamde ‘tussenkip’ vult met 65 procent het grootste deel van het kipschap. Deze kippen groeien minder snel dan plofkippen, maar leven in omstandigheden die niet voldoen aan de criteria van het Beter Leven keurmerk.
Aldi en Hoogvliet
Aldi en Hoogvliet zijn de enige supermarkten die juist meer plofkip in het schap hebben dan vorig jaar. Het aandeel plofkip ging bij Aldi van 12 naar 25 procent en bij Hoogvliet van 11 naar 18 procent. Aldi was bovendien de enige supermarkt waarbij het aandeel keurmerkkip sterk afnam; van 29 procent in 2016 naar 19 procent dit jaar.
Steekproef
Wakker Dier deed de steekproef in juli en augustus in de twaalf grootste Nederlandse supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Per keten werd in drie filialen alle varianten kipproducten in het kipschap geteld, waarbij per product werd gekeken of het een dierenwelzijnskeurmerk had. Vleeswaren en conserven zijn niet meegenomen in het onderzoek.
Merkbouw van buitenaf
Wakker Dier heeft altijd duidelijk gemaakt de Kip van Morgen onvoldoende te vinden. Wel gaf de organisatie steun aan de Nieuwe Standaard-variant van Jumbo. Die kip sneuvelt nu ook in het streven van de organisatie naar steeds een verdere stap in welzijn voor dieren. Dat doet Wakker Dier via beeldvoming over supermarkten bij consumenten. De tactieken van de organisatie lijken als twee druppels water op het creëren van vraag naar nieuwe producten zoals ook de grote merkorganisaties als Unilever of Nestlé dat via reclamecampagnes doen.
Toch is er een belangrijk verschil.
De grote merken geven hun product de ruimte om eerst de investeringen in eerdere versies terug te verdienen. Ze vervangen ze pas als dat gebeurd is en de markt weer ruimte biedt voor nieuwe functionaliteiten of productwaarden. Wakker Dier als merkenbouwer van buitenaf houdt daar geen rekening mee. De organisatie creëert druk op supermarktorganisaties en hun toeleveranciers om die investeringen versneld terug te verdienen. Enige coördinatie tussen de gratis van buitenaf verstrekte campagnes en de bedrijfseconomische uitdagingen waar die boeren en kippenslachters voor stellen, lijkt onontkoombaar in deze fase van nieuwe marktontwikkeling waar Wakker Dier voor zorgt. Het aanbod van kip moet de kans krijgen mee te groeien.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Het aanbod van kip moet de kans krijgen mee te groeien."
Met alle respect, Veerman: dezelfde k*tsmoes die je een paar jaar terug hanteerde toen WD op betere kip aandrong, en je meldde dat het wel 20 jaar kom duren eer stallen omgebouwd waren.
Het gaat ook nog eens om niet meer dan ca. 20% van de in Nederland geproduceerde kip:
de 80% export-"rest" blijft doodgewoon ploffen.
Het lijkt me verder van belang dat de Dierenbescherming ook slachtprocessen in haar beoordeling gaat meenemen.
Het kan immers moeilijk "diervriendelijk" genoemd blijven worden dat de NVWA moet constateren dat meer dan 25% van de kippen in Nederlandse slachterijen incorrect bedwelmd wordt.
Dick, dan moet je nog eens toelichten waar ik dat geschreven zou hebben.
Ik zou het als volgt willen zeggen: nu er zo prettig veel campagnegeld is om de vraag te beïnvloeden, zou het ook prettig zijn om echt wat voor dieren te doen en zodanig dat boer en kip er beter van worden. Dan blijft er geld voor voortdurende vernieuwing.
20 jaar terugverdientijd: bij dezen, Dick.
Dankzij de stevige boerenlobby komen er in het regeerakkoord RutteIII nu ook aanpassingen in de concurrentiewetgeving en de ACM: mogelijkheden voor een steviger markt- en onderhandelingspositie voor de primaire producent, en naast nieuwe miljarden aan "innovatie"- subsidies voor strontfabrieken, ook nog eens honderden miljoenen extra voor warme saneringen.
Terwijl Q-koortsslachtoffers zelfs nog een miljoen door de neus wordt geboord:
Rutte zegde eerder 10 miljoen toe, en presteert het zelfs om die fooi naar 9 miljoen terug te schroeven (reminds me: komt er nog een verslagje van Floor Haalbooms zoönosen-symposium:
een eeuw lang boerenbelang boven volksgezondheid?).
In de auto-industrie waren dergelijke langdurige omschakelings- en terugverdienperioden ook gebruikelijk. Dat heeft de nodige fabrikanten de kop gekost.
Het is ook nog maar afwachten of het VW lukt om na jarenlang traineren en sjoemelen nog
tijdig om te schakelen van diesel naar elektrisch.
De sector zal in haar kostprijzen minder (decennia!)lange afschrijvingen van investeringsgoederen moeten gaan incalculeren, of met innovaties wat verder voor de waan van de dag van de kudde moeten durven gaan uitlopen, waardoor investeringen initieel mogelijk minder renderen, maar de economische levensduur over de gehele lifecycle langer kan worden.
Dat die "kip van morgen" niet meer dan een tussenstation is met beperkte extra investeringen,
op de weg naar duurzamer en minder slecht dierwelzijn, was vanaf het begin duidelijk.
De PR en bewustwordingscampagnes bij de klant krijgt de sector alvast gratis & voor niks van clubs als Wakker Dier.
Bij de lobby-club WD moet de schouw ook roken. Verzinnen ze gewoon weer iets. Dat moet ook. Dat is hun reden van bestaan.
Zomaar een vraag die mij te binnen schiet; hoe zou het eigenlijk een kalkoen vergaan?
Of houden we die nog te goed, zodra we over de kippen uitgekakelt zijn?