Serieus, straks spreken de wortelen in de zak bij de Lidl je aan. 'Goed voor je ogen'. Of het kiwi's. 'Goed tegen verkoudheid'. Maar met name producten als Knorr Vie zullen er wel van profiteren. 'Ik bevat van alles wat je nodig hebt de helft' ;-)
Onderzoekers van de universiteit van midden-Zweden hebben samen met het verpakkingsconcern SCA een verpakking ontwikkeld die kan 'praten'. Wanneer iemand op een plek op de verpakking drukt wordt een vooraf opgenomen boodschap afgespeeld. Dat kan een gebruiksaanwijzing zijn, een tip hoe de verpakking kan worden geopend, een actie of iets dergelijks. Of informatie voor blinden. Of een waarschuwing voor de gezondheid, bijvoorbeeld op pakjes sigaretten.
De techniek bestond al voor billboards en interactieve displays, maar is nu ook bruikbaar voor verpakkingen. De verpakking wordt gemaakt van papier bedrukt met grafische codes en elektronisch geleidbare inkt die gevoelig is voor druk. Er worden ook speakers op de verpakking geprint die het geluid versterken.
De onderzoekers gaan nu werken aan het opschalen van de technologie, zodat deze kan worden geïntegreerd in de verpakking. De kosten zijn nu nog te hoog voor veelvuldig gebruik, en onderzoeksleider professor Hans-Erik Nilsson verwacht nog vijf jaar nodig te hebben om de prijs zo te beperken dat deze acceptabel is voor de meeste producenten.
bron: Packaging Gateway
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Soms ben ik blij dat ik redelijk doof ben. Hoor de muzak in de supermarkt al niet, dus dit zal mij gelukkig ook wel ontgaan. Stilte is een groot goed, kun je jezelf tenminste horen denken.
Ze noemen zelf de toepassing in sigaretten-verpakkingen, zodat de gezondheidswaarschuwingen te horen zijn als de gebruiker het pakje oppakt. Maar de mogelijkheden zijn natuurlijk onbeperkt. Een pak melk dat zelf vertelt dat het over de uiterste gebruiksdatum heen is, zal niet lang op zich laten wachten. Verpakkingen die bij aanraking de gebruiksaanwijzing en toepassing van een product uitleggen ("Deze pizza moet 9 minuten op 180 graden in de oven") kunnen dan volgens mij ook niet ver weg meer zijn. En, qua technologie, met dat 'meedrukken' van elektronica en speakers: ik zie al een CD voor me waarop de CD-speler en de speakers op het etiket zijn "meegedrukt"..
Zijn we binnenkort toe aan de "brulbrieven" van Harry Potter? Je neemt een pakje sigaretten op en het begint "blijf van mij af, ik ben gevaarlijk!!!" te huilen?
Ik vind opeens de stiltesupermarkt uit.
@ wouter. In Den Bosch praten de parkeermeters al tegen je, daar word ik ook al zo moe van. De stiltesupermarkt, waar is de eerste vestiging?