Een financiële beloning om mensen in beweging te krijgen, werkt. Onderzoekers ontdekten echter dat het pas werkt als je mensen zo'n beloning niet laat verdienen, maar juist afpakt.
In een studie van de University of Pennsylvania testten de onderzoekers drie vormen van financiële beloning om mensen met overgewicht in beweging te krijgen. De effectiviteit van een financiële beloning blijkt afhankelijk van de manier waarop het beloningssysteem is opgezet.
Beloning
In de studie kregen 281 mensen het doel om 7.000 stappen per dag te zetten gedurende 26 weken. Gedurende 13 weken werden de deelnemers ingedeeld in 4 groepen. Groep 1 was de controlegroep die geen financiële beloning kreeg. Groep 2 kreeg $1,40 (€1,26) per dag dat ze het doel behaalden, oplopend tot $42 (bijna €38). Groep 3 kreeg een lot voor een dagelijkse loterij met een mogelijke prijs die overeenkwam met gemiddeld $1,40 per dag. Groep 4 kreeg aan het begin van de maand de $42, maar moesten voor iedere dag dat ze het doel niet behaalden $1,40 teruggeven.
Aversie tegen verlies
Na de eerste 13 weken bleek dat groep 2 en 3 ongeveer even goed scoorden als de controlegroep; op 30-35% van de dagen bereikten zij het doel. De mensen in groep 4, die geld moest inleveren als ze het doel niet behaalden, presteerden beter. Zij behaalden 45% van de tijd de 7.000 stappen. Na het wegvallen van de financiële beloning nam het aantal dagelijkse stappen af en kwam dit weer op gelijk niveau met de controlegroep.
Onderzoeker Mitesh Patel: “Ook al weten de meeste mensen dat beweging goed is voor hun gezondheid, in de praktijk beweegt meer dan 50% van de Amerikanen niet voldoende. Gezondheidsprogramma’s op de werkvloer worden steeds populairder, maar er is te weinig bekend over hoe een financiële beloning mensen stimuleert. Ons onderzoek laat zien dat deze programma’s betere resultaten kunnen behalen als de financiële beloning gebaseerd is op gedragseconomische principes, zoals de aversie tegen verlies.”
Fotocredits: Walking, Pixabay.
Dit artikel afdrukken
Beloning
In de studie kregen 281 mensen het doel om 7.000 stappen per dag te zetten gedurende 26 weken. Gedurende 13 weken werden de deelnemers ingedeeld in 4 groepen. Groep 1 was de controlegroep die geen financiële beloning kreeg. Groep 2 kreeg $1,40 (€1,26) per dag dat ze het doel behaalden, oplopend tot $42 (bijna €38). Groep 3 kreeg een lot voor een dagelijkse loterij met een mogelijke prijs die overeenkwam met gemiddeld $1,40 per dag. Groep 4 kreeg aan het begin van de maand de $42, maar moesten voor iedere dag dat ze het doel niet behaalden $1,40 teruggeven.
Ons onderzoek laat zien dat deze programma’s betere resultaten kunnen behalen als de financiële beloning gebaseerd is op gedragseconomische principes, zoals de aversie tegen verliesIn de tweede helft van de studie kregen de deelnemers geen beloning meer, alleen nog feedback op hun prestaties. Door de beloning voor de drie groepen even hoog te houden, wilden de onderzoekers achterhalen welke manier van aanbieden mensen het meest zou stimuleren om het doel van 7.000 stappen per dag te halen. Met behulp van een smartphone-app werd het aantal stappen geregistreerd.
Aversie tegen verlies
Na de eerste 13 weken bleek dat groep 2 en 3 ongeveer even goed scoorden als de controlegroep; op 30-35% van de dagen bereikten zij het doel. De mensen in groep 4, die geld moest inleveren als ze het doel niet behaalden, presteerden beter. Zij behaalden 45% van de tijd de 7.000 stappen. Na het wegvallen van de financiële beloning nam het aantal dagelijkse stappen af en kwam dit weer op gelijk niveau met de controlegroep.
Onderzoeker Mitesh Patel: “Ook al weten de meeste mensen dat beweging goed is voor hun gezondheid, in de praktijk beweegt meer dan 50% van de Amerikanen niet voldoende. Gezondheidsprogramma’s op de werkvloer worden steeds populairder, maar er is te weinig bekend over hoe een financiële beloning mensen stimuleert. Ons onderzoek laat zien dat deze programma’s betere resultaten kunnen behalen als de financiële beloning gebaseerd is op gedragseconomische principes, zoals de aversie tegen verlies.”
Fotocredits: Walking, Pixabay.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ja laten we iedereen bashen die niet mee doet, doen ze in Amerika ook!
Ik raak hier in een spagaat. Belonen helpt niet, je moet juist bestraffen!
Oorzaak gevolg, of toch andersom?
Onze generatie (ik ben inmiddels bijna 50) kreeg mee, beloon wat je goed doet. Jij zegt nu bestraf één ieder die het fout doet.
Oftewel een onwillige peuter moet billlekoek krijgen, wie niet horen wil moet maar voelen en anders!?
Wanneer ik dit 10 jaar geleden tegen een peuterleidster zei zat ik nu nog in het gevang!
De wereld kan verkeren.
Ons Westers waarde en normen gedrag is alleen maar op: "Wie goed doet, goed ontmoet!" gebaseerd en dat wil je nu omgooien?
Resultaat van mijn generatie is: Wroeging. Wat hebben we verkeerd gedaan?
Marjolein, ga a.u.b.. terug naar de schoolbanken. En vergeet de woorden: Amerika, Amerikaans en onderzoek!
Zulk soort onderzoeken zijn toch alleen maar gebaseerd op marketing, hoe krijg ik zo veel mogelijk van mijn product (consultentie) in de consument.
Jarno,
Er zit een groot verschil tussen mijn persoonlijke mening en de weergave van onderzoeken die ik hier als redactielid doe. Ik kom veel bij bedrijven en ik weet dat vele daarvan zoekende zijn naar hoe ze hun werknemers in beweging kunnen krijgen. Het straffen -wat volgens dit onderzoek dus enigszins beter blijkt te werken- door het wegnemen van een van tevoren gegeven beloning lijkt mij ook de omgekeerde wereld en sfeer- en motivatie verlagend. Ik zeg ook nergens dat bedrijven dit dus moeten gaan doen. Dit onderzoek zegt ook dat belonen in dit geval niet werkt. Mochten bedrijven dergelijke maatregelen overwegen, zouden ze er misschien goed aan doen om er een tweede keer over na te denken of goed in de gaten te houden of ze het gewenste effect bereiken.
Die onwillige peuter loopt hier momenteel bij mij rond, dus ik weet als geen ander dat je met billenkoek nergens komt. Om mij persoonlijk terug te sturen naar de schoolbanken en te zeggen dat ik het woord ‘onderzoek’ moet vergeten, vind ik niet echt nodig.
Jarno, tsjongejonge. Lees nou toch gewoon dat Marjolein over onderzoek schrijft en rapporteert wat dat zegt. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Wie helpt mij? Ik meen me te herinneren er in de psychologie onderzoek is gedaan waarin is aangetoond dat je gedrag meer wordt bepaald door de kans op een verlies dan de kans op een winst. Als dat zo is, dan passen de bevindingen van dit onderzoek daar toch prima bij?
Blijvend succes krijg je niet door straf noch door beloning noch door het afnemen van vooruit betaalde beloningen. Dat is al bekend en dus was dit onderzoek totaal zinloos. Het enige wat werkt is intrinsieke motivatie en beloning. Gedragsverandering gebeurt alleen als iemand dat vanuit zichzelf wil en het bereiken van de zelfgestelde doelen is de intrinsieke beloning.
Als bedrijven bijvoorbeeld het bewegingsniveau (van werknemers die voornamelijk zittend werk doen) willen verhogen, zullen maatregelen in de indeling van de arbeid en de werkplek veel effectiever zijn.