Reeds kleine prijsverschillen zijn effectief om mensen te laten kiezen voor gezondere alternatieven. Dit geldt vooral voor mensen met een laag inkomen, de doelgroep die het gemakkelijkst obees wordt. Een 'real life' onderzoek uit de VS maakt dat inzicht aannemelijk en zorgt voor nieuwe munitie in handen van voorstanders van een vet- en suikertaksen.
Een onderzoek van the Institute for Operations Research and the Management Sciences (INFORMS) laat zien dat kleine prijsverhogingen er al toe kunnen leiden dat mensen met een laag inkomen gezondere eetkeuzes maken.
Gedurende zes jaar volgden de onderzoekers in ruim 1.700 Amerikaanse supermarkten het koopgedrag van consumenten. Ze keken met name naar de verkoop van melk, waarvan de prijs varieert afhankelijk van de locatie en het beleid van de supermarkt met betrekking tot de relatie tussen de prijs en het vetgehalte in de melk.
Prijsvariatie
In supermarkten die de prijs van de melk niet laten afhangen van het vetgehalte, verkozen consumenten volle melk boven varianten met minder vet. Dit gold met name voor mensen uit gebieden met lage inkomens; het marktaandeel van volle melk is 52% in deze gebieden, ten opzichte van 25% in gebieden met hogere inkomens.
Klein prijsverschil
Een belangrijke factor in dit onderzoek is dat de prijs niet afhangt van demografische factoren of concurrentie. Onderzoeker Kanishka Misra van de University of Michigan: “Door de manier waarop de melkprijs in de VS wordt vastgesteld, hebben we een quasi-experimentele studie uit kunnen voeren met een representatieve groep consumenten in de ‘echte wereld’. Zo kunnen we zien wat een potentiële fat-tax op de lange termijn zou doen.” Mede-onderzoeker Vishal Singh van de New York University voegt hieraan toe dat “er over het algemeen wordt aangenomen dat een prijsverhoging van 20-50% nodig is om een verschil te kunnen maken. Deze studie laat zien dat een prijsverschil van 5-10% al voldoende is en vooral effect heeft op een van de belangrijkste doelgroepen.”
De onderzoekers pleiten voor het selectief invoeren van prijsverhogingen binnen een bepaalde categorie, dus de ongezonde variant duurder maken. Dit zou beter werken dan mensen aanbevelen een bepaalde categorie voeding helemaal niet meer te eten.
Fotocredits: Milk Aisle, Wikimedia
Dit artikel afdrukken
Gedurende zes jaar volgden de onderzoekers in ruim 1.700 Amerikaanse supermarkten het koopgedrag van consumenten. Ze keken met name naar de verkoop van melk, waarvan de prijs varieert afhankelijk van de locatie en het beleid van de supermarkt met betrekking tot de relatie tussen de prijs en het vetgehalte in de melk.
Prijsvariatie
In supermarkten die de prijs van de melk niet laten afhangen van het vetgehalte, verkozen consumenten volle melk boven varianten met minder vet. Dit gold met name voor mensen uit gebieden met lage inkomens; het marktaandeel van volle melk is 52% in deze gebieden, ten opzichte van 25% in gebieden met hogere inkomens.
Over het algemeen wordt aangenomen dat een prijsverhoging van 20-50% nodig is om een verschil te kunnen maken. Deze studie laat zien dat een prijsverschil van 5-10% al voldoende isIn supermarkten waar de prijs van de volle melk hoger is, verschoof koopgedrag duidelijk naar magerder varianten. Dat bleek zelfs het geval als het prijsverschil maar 5% is. Dergelijke verschuivingen waren vooral duidelijk zichtbaar in gebieden met lage inkomens.
Klein prijsverschil
Een belangrijke factor in dit onderzoek is dat de prijs niet afhangt van demografische factoren of concurrentie. Onderzoeker Kanishka Misra van de University of Michigan: “Door de manier waarop de melkprijs in de VS wordt vastgesteld, hebben we een quasi-experimentele studie uit kunnen voeren met een representatieve groep consumenten in de ‘echte wereld’. Zo kunnen we zien wat een potentiële fat-tax op de lange termijn zou doen.” Mede-onderzoeker Vishal Singh van de New York University voegt hieraan toe dat “er over het algemeen wordt aangenomen dat een prijsverhoging van 20-50% nodig is om een verschil te kunnen maken. Deze studie laat zien dat een prijsverschil van 5-10% al voldoende is en vooral effect heeft op een van de belangrijkste doelgroepen.”
De onderzoekers pleiten voor het selectief invoeren van prijsverhogingen binnen een bepaalde categorie, dus de ongezonde variant duurder maken. Dit zou beter werken dan mensen aanbevelen een bepaalde categorie voeding helemaal niet meer te eten.
Fotocredits: Milk Aisle, Wikimedia
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Even ' flabbergasted'; het ging toch allang niet meer over het gevaar van vet?
Waar moet de klok van de klepel zijn werk gaan doen?
Al die magere melken grote onzin. Gewoon volle melk, smaakt ook veel beter.
Het onderzoek is niet "van" INFORMS, de press release is ervan. De auteurs zijn alleen lid van die organisatie.
Het onderzoek is hier te downloaden (al een jaar geleden gepubliceerd trouwens). De auteurs zijn marketingwetenschappers. Interessant is om die paper met een oudere versie uit 2012 te vergelijken:
De titel: "Price Nudge for Obesity" vs "Will a Fat Tax Work?". Eerste zin: "Of the many proposals to reverse the obesity *trend*" vs "Of the many proposals to reverse the obesity *epidemic*". Dat de auteurs marketing bestuderen is wel duidelijk :)
De premisse is "calories in, calories out". De auteurs geven hiervoor drie referenties, waaronder "Why Have Americans Become More Obese?", geschreven door economieprofessors, met deze voetnoot: "There has been controversy in recent years over whether other variables, such as the fat or carbohydrate composition of food, may also influence weight patterns (Atkins, 2000). Given the lack of scientific consensus on the importance of energy composition (Bhargava and Guthrie, 2002; Fumento, 2003), we ignore these issues in this paper"
De andere twee referenties hebben de nodige comments door wetenschappers:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21872749
http://www.sciencemag.org/content/301/5633/598.2.long
Wel weer bemoedigend is dat in de sexed-up versie er een voetnoot is bijgeplaatst:
"We acknowledge that lower fat and other ‘diet’ options are not necessarily healthier. In general we want to remain agnostic about which is the healthier option (which is for health/nutrition professionals to assess), and focus on showing that price based instruments can be effective to shift demand between high versus low calories options." (...En dan op het eind van zo'n zin toch weer terugkomen op de caloriën!)
"The authors of the study are members of ISMS, the INFORMS Society for Marketing Science. ISMS is a group of scholars focused on describing, explaining, and predicting market phenomena at the interface of firms and consumers. This press release was prepared by the authors with the assistance of Gerard J. Tellis, VP of External Affairs of ISMS."
Ria #1, voedingswetenschappers weten niet meer wat gezond is (behalve dan: alles met mate, gevarieerd en natuurlijk lekker bewegen en genoeg slaap). Daar gaat het dus ook niet om; dit onderzoek zou ook kunnen gelden voor suiker. Dit onderzoek maakt duidelijk dat je een macronutrient waar mensen in standaardpatronen teveel van binnenkrijgen door middel van pricing minder kunt laten consumeren
@Herman: ik heb jarenlang niet geweten dat er ook iets anders dan volle melk bestond: eerst in Budel, waar de melkman aan de deur kwam met zijn losse melk die gekookt moest worden (kookte soms over, tot grote ergernis van mijn moeder, en hilariteit van anderen), toen in de derde wereld waar steevast (en nu nog denk ik) melkmeisjes aan je deur kwamen met die losse melk van koeien die dan ergens in de buurt gemolken waren (kosten van die melk voor de veehouder: zero, want van de savanne), toen ik terug kwam in NL was het definitief uit met dit soort onzin, alles in het pak, door de industrie en de supers voor ons bedisseld, hoe sprong mijn hart op toen ik in Moldavie vorig jaar ook nog gewoon dat systeem van losse melk aan de deur tegenkwam(kosten: ook zero, behalve arbeid) het is er nog steeds, maar wel aan de rafelranden van Europa (van een proefschrift van een van JD vd Ploegs pupillen weet ik, ook in Noord Spanje, Baskenland, nog)!!! Als ik die rare schuren in NL zie van veehouders met kostprijzen van 30 of 40 cent/lt, denk ik, wat een onzin! maar moet wel zo natuurlijk, vanwege dit of dat! En van Kooten, las ik tot mijn groot genoegen vandaag ergens, heeft met zijn idee van een 1500 koeienstal in Wichmond, de deksel op zijn neus gekregen van de rechter, heel goed! Het moet maar eens afgelopen zijn met die onzin, in NL dan, want in Brazilie is dat een ministalletje!