Dankzij de kennis van de wijndrinker zal vooral de verkoop van eersteklas wijnen de komende jaren stijgen. Dat denken Amerikaanse marktonderzoekers
Twee enquêtes onder wijnexperts en professionals uit de industrie laten zien dat de consument steeds meer kennis heeft over wijn. Drinkers zoeken naar unieke ervaringen en authenticiteit. Ze proberen nieuwe variaties en smaken uit en zijn vooral geïnteresseerd in premium wijnen. Dat zorgt ervoor dat de verkoop van wijnen boven de $10 stijgt.
Uitdagingen
Wijnhuizen moeten dan ook investeren in kwaliteitswijn. Volgens de University of California, Davis, die de enquêtes uitvoerde, is dit voor sommige bedrijven een grote uitdaging. De prijs van land en druiven is namelijk nog nooit zo hoog geweest. Dat komt deels door een golf investeerders van buitenaf, maar ook de impact van de wijnindustrie op het milieu en water die het moeilijker en minder interessant maakt om druiven te telen. De druiventeelt worden daarom mogelijk verdrongen door andere gewassen, zodat er minder wijndruiven beschikbaar komen. Daar komt nog eens bij dat door fusies van supermarkten en distributeurs niet alle kleinere wijnmakers een plekje op het schap kunnen vinden.
Fotocredits: 'Wine Tasting', Kumweni
Dit artikel afdrukken
Uitdagingen
Wijnhuizen moeten dan ook investeren in kwaliteitswijn. Volgens de University of California, Davis, die de enquêtes uitvoerde, is dit voor sommige bedrijven een grote uitdaging. De prijs van land en druiven is namelijk nog nooit zo hoog geweest. Dat komt deels door een golf investeerders van buitenaf, maar ook de impact van de wijnindustrie op het milieu en water die het moeilijker en minder interessant maakt om druiven te telen. De druiventeelt worden daarom mogelijk verdrongen door andere gewassen, zodat er minder wijndruiven beschikbaar komen. Daar komt nog eens bij dat door fusies van supermarkten en distributeurs niet alle kleinere wijnmakers een plekje op het schap kunnen vinden.
Fotocredits: 'Wine Tasting', Kumweni
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De redactie staat op het verkeerde been, wijnen van nu bestaan uit ingevroren most die in het land van verkoop wordt voorzien van water en een smaakgist om zodoende goedkope "wijnen" te maken (b.v. 4 voor een tientje) het bovenstaande wordt door de media niet onderzocht omdat er belangen mee gediend zijn (geld/reclame/ ook wijnschrijvers willen dat de pijp blijft roken en doen met het spelletje mee) (kijk naar oude uitzending van de keuringsdienst van waarde (onder most)) er wordt op hele grote schaal met ons voedsel gerommeld (e-nummers, vis uit sterk vervuilde wateren, vlees enz) het krijgen van kanker is het gevolg!
Geer, begrijp ik nu dat je van e-nummers en goedkope wijn kanker krijgt?
Je eigen wijn importeren is een oplossing voor het probleem dat belanghebbenden in bovenstaand artikel signaleren. Het nogal een bureaucratische rompslomp, maar dan heb je ook wat. Wat precies, dat blijft tot op zekere hoogte altijd een kwestie van vertrouwen. Maar je kunt er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van uitgaan dat de wijn gewoon uit druiven gemaakt is. En niet in eigen land uit most en water #1 zoals de Kdvw in meerdere afleveringen wel suggereerde, maar niet kon bewijzen.
Henric, Normaal ga ik niet in op vragen waarvan ik vermoed dat de vraagsteller op de hoogte is van het onderwerp maar voor een keer dan. Ik haal aan wat de wetenschap aangeeft! Via internet kun je zoeken naar studies die dit aangeven. ook interessant is het boekje over E-nummers ( Wat zit er in uw eten van Corinne Gouget)
Geer, ik vraag je alleen of ik je ietwat warrige #1 goed begrijp.