In de VS gebruiken scholen beloningen in de vorm van snoep en snacks voor goed gedrag en hoge cijfers. Hoewel dit op korte termijn goed werkt, veroorzaakt het problemen op de lange termijn.
Bovendien ‘ondermijnt het de inspanningen om kinderen een gezond eetgedrag aan te leren’, aldus de directeur van het Yale Center for Eating and Weight Disorders. Alicia Fedewa, hoogleraar schoolpsychologie, onderzocht door middel van een systematische review wat de gevolgen zijn van beloningen in de vorm van eten.
In scholen waar snoepautomaten staan en de kinderen beloningen krijgen in de vorm van snoep, ligt de BMI gemiddeld 10% hoger dan scholen die dat niet doen.
Wanneer kinderen snacks krijgen als beloning, neemt het verlangen naar snoepen alleen maar toe. Kinderen die op ieder moment van de dag snoep kunnen verdienen, eten teveel, wat zelfs kan leiden tot eetstoornissen. Er ontstaat zo een emotioneel verband tussen eten en prestaties. Kinderen met (beginnende) boulimia nervosa blijken harder te werken om de snack te verdienen dan kinderen zonder eetstoornis, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat en de eetstoornis versterkt wordt.
Schoolprestaties
Als kinderen wennen aan beloningen in de vorm van snoep, geeft het behalen van alleen een goed cijfer geen voldoening meer. De intrinsieke motivatie om een taak te volbrengen wordt vervangen door een motivatie om de beloning te verkrijgen. Volwassenen die als kind veelvuldig snoep kregen als beloning, bleken op latere leeftijd nog steeds moeilijkheden te hebben met interne motivatie.
Alternatieven
Fedewa noemt in haar onderzoek eenvoudige alternatieven. Kinderen blijken beter te gaan presteren als ze een persoonlijk compliment krijgen. Zelfs een glimlach of een opgestoken duim blijkt een effectieve strategie te zijn om goed gedrag te belonen. Ook het inlassen van een extra pauze waarin kinderen ook nog wat lichaamsbeweging kunnen krijgen werkt motiverend. Fedewa concludeert dat "het van belang is dat leraren inzien wat de gevolgen zijn van beloningen in de vorm van etenswaren en hier alternatieven voor bedenken".
Het onderzoek is gepubliceerd in the Journal of School Health.
Fotocredits: Donut After the Graduation Ceremony, Michael Bentley
Dit artikel afdrukken
In scholen waar snoepautomaten staan en de kinderen beloningen krijgen in de vorm van snoep, ligt de BMI gemiddeld 10% hogerFysieke en mentale gezondheid
In scholen waar snoepautomaten staan en de kinderen beloningen krijgen in de vorm van snoep, ligt de BMI gemiddeld 10% hoger dan scholen die dat niet doen.
Wanneer kinderen snacks krijgen als beloning, neemt het verlangen naar snoepen alleen maar toe. Kinderen die op ieder moment van de dag snoep kunnen verdienen, eten teveel, wat zelfs kan leiden tot eetstoornissen. Er ontstaat zo een emotioneel verband tussen eten en prestaties. Kinderen met (beginnende) boulimia nervosa blijken harder te werken om de snack te verdienen dan kinderen zonder eetstoornis, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat en de eetstoornis versterkt wordt.
Schoolprestaties
Als kinderen wennen aan beloningen in de vorm van snoep, geeft het behalen van alleen een goed cijfer geen voldoening meer. De intrinsieke motivatie om een taak te volbrengen wordt vervangen door een motivatie om de beloning te verkrijgen. Volwassenen die als kind veelvuldig snoep kregen als beloning, bleken op latere leeftijd nog steeds moeilijkheden te hebben met interne motivatie.
Alternatieven
Fedewa noemt in haar onderzoek eenvoudige alternatieven. Kinderen blijken beter te gaan presteren als ze een persoonlijk compliment krijgen. Zelfs een glimlach of een opgestoken duim blijkt een effectieve strategie te zijn om goed gedrag te belonen. Ook het inlassen van een extra pauze waarin kinderen ook nog wat lichaamsbeweging kunnen krijgen werkt motiverend. Fedewa concludeert dat "het van belang is dat leraren inzien wat de gevolgen zijn van beloningen in de vorm van etenswaren en hier alternatieven voor bedenken".
Het onderzoek is gepubliceerd in the Journal of School Health.
Fotocredits: Donut After the Graduation Ceremony, Michael Bentley
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zou er een relatie op die scholen liggen tussen de cijferlijst en het gewicht van de kinderen. Kinderen met de beste cijfers krijgen namelijk het meeste snoep.
Dat zou dan nivellerend werken... Want ongezond consumeren leidt tot achteruitgang van cognitieve prestaties en tot gedragsproblemen.
Als je ipv snoep een verse smoothie zou serveren (dat vindt ieder kind héérlijk) zouden de verschillen juist groter worden.
Laat ik beginnen met: niet ieder mens/kind is het zelfde.
Ik heb verder niet de tijd om deze meta studie helemaal uit te pluizen maar waar staan de candybar-automaten? Op scholen waar de leerrichting op een lager niveau ligt? Of juist in de gemeenschappen met een gemiddeld lager sociale klasse?
Zou zomaar van invloed kunnen zijn.
Vooropgesteld: ik ben principale tegen beloning in vorm van voedsel (al dan niet smoothie's), je creëert er alleen een soort Pavlov effect mee. Gevolg, als deze kinderen in de grote mensen wereld komen kunnen ze alleen nog maar presteren onder beloning, van wat? En wat als ze na het presteren geen beloning krijgen?
Het alternatief, "Kinderen blijken beter te gaan presteren als ze een persoonlijk compliment krijgen." is in mijn ogen vele malen beter!
Een duim of een schouderklopje kost niets en is veel meer waard. Je krijgt er naast het gevoel dat je het goed doet ook een gebondenheid voor terug, Yes, ik hoor bij de club!
Verbazingwekkend trouwens, dat er kennelijk scholen zijn die hun leerlingen belonen met snoep.
Overigens schrijft Rita Kohnstamm al in de 1981-editie van haar 'Kleine ontwikkelingspsychologie' dat consequent belonen het gewenste gedrag niet bevordert.
Wisten de heren bankiers ook niet.
Arjan: je bedoelt misschien 'werkt bij de heren bankiers ook niet' - des te meer beloning des te meer (sociaal/ economisch) ongewenst gedrag en arrogantie. Het verschil is dat deze spelende kinderen zichzelf mogen belonen. Het is maar net wie wat en hoe beloont.