Ilja Gort was donderdag op de radio. Hij brengt wijnen op de markt waarover hij juridisch niet jokt. Maar toch wel een beetje.
Zijn tulp-wijnen laat hij door iemand anders maken. Zijn nieuwe 'Qool' ook. Niettemin zou je zweren dat hij ieder trosje zelf had geplukt, gewijnmaakt, gebotteld en hierheen gebracht. Hij verklaart dat heel simpel: je moet het wel verkopen. Reclame moet. "Be good and tell it." Helemaal eens natuurlijk.
Zoals te horen valt in de uitzending, bleek ook Hubrecht Duijker te zijn opgevallen dat Gort wel een beetje overdrijft. Hij nept, vindt Hubrecht, die net als Ilja van huis uit óók een reclameman is.
Duijker vraagt Gort wáár zijn wijnen gemaakt worden, want La Tulipe en Qool oogst en maakt hij niet zelf. Het antwoord blijf uit. Gort begrijpt helemaal niks van de vraag en volstaat met het vermoeden dat 'meneer Duijker in de war' is. Een 'lieve man' wel hoor, maar ver over de datum. Knap gespeeld: Gort scoort door keihard op de man te spelen en kan zich zo als 'cool' onderscheiden.
Interviewster Pia Dijkstra laat hem er maar mee weg komen.
Naar aanleiding van ons proeverijtje was Petra de Boevere - al jaren scherp op drankmisbruik - opgevallen dat Qool niet ongevaarlijk is. Al helemaal niet als je hem jeugdig positioneert en 'c/qool' laat drinken. Om de doodsimpele reden dat je in een lekker koele Qool niks meer merkt van de 8% alcohol (fors meer dan bier), behalve als je een al een eind op streek bent.
In de uitzending confronteert ze de wijnboer met het feit dat de Qool ook nog eens méér sulfiet bevat dan dezelfde wijn met zijn normale alcoholniveau. Gort beweert glashard van niet en is er kennelijk nogal op gespitst om te zeggen dat hij minder sulfiet bevat dan de maximaal toegestane hoeveelheid. Hij zegt echter iets heel anders: de wijn bevat minder sulfiet dan de minimaal toegestane hoeveelheid . Dat zou toch wel heel bijzonder zijn;-) En niet waar. Gort vraagt zich af hoe Petra aan die kennis komt. Tsja, ik durf het bijna niet te zeggen: van mij. Minder alcohol betekent immers dat je meer sulfiet nodig hebt om hem goed te houden.
Bij wie de wijn wordt gebotteld kun je gewoon lezen op de fles: bij L.C. in 34500 voor Ilja Gort & Zn. Domaine L(a) C(olombette) in Beziers, met de postcode 34500. Ja, inderdaad, in de Languedoc.
Kenners weten dat Gort tot voor kort beweerde dat daar alleen heel vieze wijn vandaan komt. Vincent en François Pugibet, de eigenaren van La Colombette, hebben trouwens echt zelf 5 jaar onderzoek naar de wijn gedaan - toen Gort nog ten strijde trok tegen geitenziek, uilenzeik en andere urine.
De meeste reclamemakers schrijven alsof het echt waar is. Ik bewonder Ilja Gort, want hij kan het zelfs live gesproken. Liegen of het gedrukt staat.
Why? - die witte is best goed (OK, die van Pugibet zelf is beter, maar ook wat duurder).
O ja, op de foto de echte wijnmakers achter Qoole wijn. Kijk nou, zouden ze naar Gort zwaaien?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Op zijn site Qoolwines.nl zegt Ilja Gort dat hij i.s.m. zijn Australische winemaker deze wijn heeft gevinifieerd. Dit veronderstelt tenminste een wezenlijke bemoeienis met het proces: de keuze van de druiven, de gebruikte methode etc. Dat mag best bij een ander op de fabriek zijn gebeurd, maar als die bemoeienis slechts de verkoop/marketing betreft is dit inderdaad compleet nep.
Het verkopen van producten die je niet zelf hebt gemaakt, onder je eigen merk, kun je gezien de huidige praktijk op zich geen nep meer noemen. De huismerkpils van AH wordt niet door AH gemaakt. Is dat erg? (er staat als hint 1628 op het etiket, lang voordat Albert Heijn zijn kruidenierzaak in Oostzaan opende)
@ Wouter, ik kan het voor een deel met je eens zijn, echter: Gort ontkent ronduit de herkomst en de mate van sulfietgebruik. Zonder wat meer sulfiet gaat het binnen de bestaande context technisch nu eenmaal niet. Gort weet dat, en een heleboel anderen ook, maar die zeggen er niets van. Wij vinden dat hij een streep over gaat inzake de puurheid van de informatie.
Daarnaast mag je van mij aannemen dat Ilja er hooguit bij heeft staan kijken, een wijn maken zou ik hem persoonlijk niet willen toevertrouwen. Dat is een dermate complex proces dat hij naast jingle-keizer en succesvol auteur ook nog oenoloog zou moeten zijn. Dat is toch echt te veel eer voor deze gladjanus.
@Wouter, Gort suggereert dat hij, cq. zijn Australische wijnmaker de wijn hebben bedacht én hem maken, zij het 'elders'. Beide zaken zijn onwaar.
Ik wil het niet eens hebben over de verwarring tussen de kleine boer die hij speelt en de négociant-formule die hij hanteert. Gallo en Castel kunnen er iets van leren.
De wijn waar het hier omgaat is als product geheel ontworpen en gemaakt door Vincent Pugibet, een gepassioneerde en technologisch begaafde innovator met gevoel voor smaak. Die heeft iets sufs gedaan door Gort te vragen een iets mindere versie van zijn eigen wijnen onder de Gort-uitstraling te verkopen/ cq. die op verzoek voor hem te maken. Hoe dat precies is gegaan weet ik nog niet - ik heb hem nog niet gesproken (weet niet of hij het me na deze berichten nog wil vertellen). Gort heeft op z'n best gezocht naar wijnmakers die 'light'voor hem konden maken en vond Pugibet. Vanwege de manier waarop wijnmaakprocessen zijn ingericht kun je er een flink glas op inmemen dat alles bij Pugibet gebeurt. De pijp die je hierboven ziet vormt daar een essentieel onderdeel van.
Bij mijn beste weten is de installatie die Vincent daar heeft staan nog steeds de enige in de wereld: ism technici van een apparatenmaker heeft hij het prototype geheel naar zijn voortschrijdende inzichten geperfectionneerd. Maar dan er nog wat bij kijken. Kennis die Vincent niet zal willen overdragen. Hij zou wel knettergek zijn, want hij heeft iets bijzonders in handen.
De wijn heeft overigens een nog veel leuker verhaal dan Gort erover vertelt: het is de eerste gesloten duurzame cyclus in wijn. Als je zo wijnmaakt kun je de gehele productie ervan van erngie voorzien met de onttrokken alcohol én kun je nog leveren ook aan het stroomnet.
Voorwaar: het is de eerste duurzame wijn in de wereld! Helaas heeft de rode het nog niet (dat heeft een wijntechnische reden en zal altijd moeilijk blijven) - de witte kunnen geweldig zijn.
Geheimpje. De Chardonnay demi-muids van La Colombette behoort tot de toppers in de wereld. Hij is gedesalcoliseerd tot 12 graden alcohol. Da's vakmanschap.
@Ailko, ik heb toch wel degelijk veel respect voor deze reclamemakende componist die zichzelf tot wandelend logo van zijn merk heeft gemaakt. Razendknappe emo-marketing.
Maar bedrog is het.
@Ailko, Dick,
Dit is dus een grove leugen?:
Een paar glazen wijn per dag is gezond, dat is wetenschappelijk bewezen. Maar door het veranderende klimaat bevat wijn tegenwoordig steeds meer alcohol. Ilja Gort en zijn Australische winemaker David Morrison vinifieerden daarom Qool, een kwaliteitswijn waarbij zij op natuurlijke wijze het alcoholpercentage reduceerden, maar de volle wijnsmaak wisten te behouden.
Het zou dus moeten zijn:
"... Ilja Gort selecteerde daarom samen met de Australische winemaker David Morrison een kwaliteitswijn waarbij het alcoholpercentage gereduceerd wordt, maar de wijnsmaak zo veel mogelijk wordt behouden. De techniek daarvoor is door de gerenommeerde Franse wijnmaker Vincent Pugibet na jarenlang onderzoek ontwikkeld. Qool wordt door Pugibets La Colombette geproduceerd. Gort & Fils brengt deze wijn onder de naam Qool naar Nederland."
@ Dick, je kan zeggen wat je wilt het blijft een gladjanus. Hij beroert mij een te hoog gehalte van emo-marketing en is in die zin niet anders dan Albert-Heijn,Becel en Unilever tezamen. Immers die zitten in hetzelfde emo-bootje!