In ons land daalde het vertrouwen van 65% in 2014 naar 59% in 2015, meldt Edelman Berland in een persbericht. Gemiddeld ligt het vertrouwenscijfer voor de levensmiddelenindustrie wereldwijd op 62%. Dat is aanmerkelijk hoger dan het vertrouwen dat het bedrijfsleven geniet, dat blijft steken bij 48% van de voor de Barometer ondervraagde respondenten.
Levensmiddelenindustrie
De levensmiddelenindustrie kent 5 subsectoren: ‘Retailers’, ‘Manufacturers’, ‘Fast Food Restaurants’, ‘Agribusiness’ en ‘Farming & Fishery’. Van deze 5 geniet Farming & Fishery het hoogste vertrouwen (67%), Fast Food Restaurants het laagste (47%).
De levensmiddelenindustrie investeert enorm in R&D, maar laat kansen liggen in het vertellen van wat ze doen en waarom?Alle subsectoren worden gekenmerkt door een groot aantal 'zwevende kiezers', respondenten die aangeven een zwak of neutraal vertrouwen te hebben (60%). Als de de sector meer inzicht krijgt in deze 'kansrijke' respondenten, "wie zijn zij, wat hebben ze nodig om vertrouwen op te bouwen in de industrie en hoe willen ze betrokken worden", valt hier nog een wereld te winnen, stelt Tish van Dyke, Global Head of Food bij Edelman. “In een wereld waarin de grenzen tussen marketing en corporate reputatie vervagen, is het noodzakelijk consumenten beter te begrijpen en vooral ook te betrekken.”
Innovatie
Het vertrouwen in de levensmiddelensector lijkt samen te hangen met het tempo waarin bedrijven en de industrie innoveren. 51% van de respondenten vindt dat tempo te hoog. Technologie, groeitargets van bedrijven en 'hebzucht' zijn volgens de respondenten de belangrijkste drijfveren voor innovatie.
Opkomende markten staan meer open voor innovatie dan Westerse markten, behalve op het terrein van genetisch gemodificeerde organismen.
Volgens Anneloes Roeleveld, European Head of Food bij Edelman, moeten bedrijven beter communiceren over innovatie. "Consumenten willen de redenen voor innovaties in de levensmiddelenindustrie begrijpen en zien hoe deze bijdragen aan de maatschappij. Ze verlangen meer transparante communicatie over de drijfveren voor en de impact van innovaties. [..] De levensmiddelenindustrie investeert enorm in R&D, maar laat kansen liggen in het vertellen van het verhaal – waar zijn ze mee bezig en waarom?"
Overige bevindingen
- Om vertrouwen te bouwen moet de industrie consumenten en stakeholders op een transparante en betekenisvolle manier betrekken, door de dialoog aan te gaan en te communiceren "over de waarde die zij aan de maatschappij toevoegen"
- Vertrouwen in de industrie staat niet gelijk aan vertrouwen in individuele organisaties binnen de industrie
- In Nederland vindt 64% van de respondenten dat "de levensmiddelenindustrie meer betrokken moet zijn bij het levensmiddelenbeleid van hun land" (wereldwijd is dit 69%)
- In Nederland is 41% van de respondenten van mening dat de industrie niet voldoende gereguleerd is (wereldwijd 51%).
De Trust Barometer is hier te downloaden.
Fotocredits: Illustratie uit Edelman Trust Barometer 2015, Edelman Trust Barometer
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Om wat voor vertrouwen gaat het hier?
Waar aarzel je tussen?
Ik vind deze zin intrigerend: "In Nederland vindt 64% van de respondenten dat "de levensmiddelenindustrie meer betrokken moet zijn bij het levensmiddelenbeleid van hun land" (wereldwijd is dit 69%)"
Wat betekent dat? Vlgs politicus Jesse Klaver hebben we een sterke overheid nodig omdat bedrijven niet te vertrouwen zijn. En dat zou weer komen omdat ze voor hun eigen zak in plaats van de publieke zaak zouden gaan. Wereldwijd en in Nederland lijkt het publiek iets anders te vinden. Maar wat is dat precies?
Dick 3 Inderdaad er bestaat enige discrepantie tussen wat het publiek vind en Jesse denkt.
Toch denk ik dat Jesse het helder ziet en hij geeft dat ook aan. Vandaag aan de dag is de materie zo complex, zijn zaken zo met elkaar verweven dat het voor de gewone consument onmogelijk is om alle consequenties van het handelen te overzien. De industrie en het bedrijfsleven heeft zo veel mogelijkheden en middelen om de consument, en de politieke lobby te overtuigen van hun gelijk. Als je boven gemiddelde kennis van zaken hebt betrap je ze op halve en onwaarheden, en ervaar het dan als commercieel ge……. Zo is er menig besluit genomen om de verkeerde reden.
Misschien is het interessant om er achter te komen wat ze vinden en waarom.
Kletskoekonderzoek denk ik. Wat waren de exacte vragen? Volgens mij creeërt 'onderzoeksbureau' Edelman met zo'n 'onderzoek' zijn eigen nieuwe adviseringsklusjes. En wel hierom:
"...dat bedrijven, non-profit organisaties en overheden voorziet van strategische intelligentie om hun communicatie met stakeholders zo effectief mogelijk in te zetten."
Dus "bel Edelman en ze komen adviseren hoe het dan wél moet"...
Basis van mijn gedachten komt van Edelman zelf:
Boilerplate
Over de Edelman Trust Barometer
Deze resultaten voor de voedingsmiddelenindustrie zijn afkomstig uit de Edelman Trust Barometer 2015 – het vijftiende jaarlijkse wereldwijde onderzoek naar vertrouwen en geloofwaardigheid. De enquête is uitgevoerd door onderzoeksbureau Edelman Berland. Het onderzoek bestond uit een twintig minuten durende vragenlijst, die afgenomen werd tussen 13 oktober 2014 en 24 november 2014. De Trust Barometer 2015 werd uitgevoerd in 27 landen onder 27.000 respondenten uit het algemene publiek en 6.000 uit het geïnformeerde publiek (leeftijdscategorie 25-64 jaar). Geïnformeerd publiek werd gedefinieerd als hogeropgeleiden met een inkomen dat in de top 25 procent ligt van mensen in dezelfde leeftijdscategorie uit hetzelfde land. Ze volgen meerdere keren per week zakelijke en nieuwsmedia en publieke beleidsissues.
Over Edelman Berland
Edelman Berland is een wereldwijd, fullservice marktonderzoeksbureau dat bedrijven, non-profit organisaties en overheden voorziet van strategische intelligentie om hun communicatie met stakeholders zo effectief mogelijk in te zetten. Het bedrijf is gespecialiseerd in kwalitatief en kwantitatief onderzoek in, en meting, tracking en analyse van reputatie, branding en communicatie. Edelman Berland maakt deel uit van Edelman en heeft internationaal meer dan 100 medewerkers.