Campagneleider Sjoerd van de Wouw verruilde begin deze maand Wakker Dier voor foodwatch. Volgens Van de Wouw laten boeren kansen liggen die Wakker Dier creëert.
Sjoerd van de Wouw vertrekt na 15 jaar als campagneleider bij Wakker Dier, schrijft Boerderij. Hij was als mediastrateeg verantwoordelijk voor de koerswijziging van de dierwelzijnsactivisten. Sinds een jaar of 5 richt Wakker Dier zich niet meer op de boeren als boeven, maar op de supermarkten en A-merkproducenten. Volgens Van der Wouw ziet de veehouderij echter niet - of wil ze niet zien - dat samen optrekken mogelijkheden biedt.
Als voorbeeld noemt hij "dat supermarkten in Nederland alleen nog maar één ster-varkensvlees verkopen, komt de boeren ten goede." Maar boeren zien de kans niet. Dat komt door hun 'onvolwassenheid', stelt Van de Wouw. "Zij willen niet inzien dat campagnes van Wakker Dier de veehouders juist kansen bieden. Natuurlijk leveren wij kritiek, en dat voelen boeren ook zo. Maar als supermarkten door onze kritiek overgaan op beter vlees, profiteren de boeren daarvan. Landbouworganisaties zien dat ook wel, maar zij durven vanwege hun achterban de hand niet uit te steken."
Ook supermarkten laten kansen liggen
Maar ook de supermarkten zouden profijt kunnen trekken van de Wakker Dier-campagnes. "Wij kondigen onze acties ruimschoots van te voren aan bij de bedrijven. Dat biedt ze de kans om onze actie te gebruiken om hun eigen imago op te krikken. Ze kunnen zich profileren door tijdig aan onze eisen te voldoen. Dat kost wat extra, maar publicitair halen ze dat er zeker weer uit", aldus van de Wouw.
Sjoerd van de Wouw geldt als een van de beste campagnemakers van ons land. Van de Wouw werd begin deze maand actief voor foodwatch. Daar is hij campaigner kindermarketing en misleidende reclame. Producenten en verkopers van gesuikerde waar voor kinderen kijken ongetwijfeld met spanning uit naar de eerste spraakmakende campagne van zijn hand.
Fotocredits: Sjoerd van de Wouw, Wakker Dier
Dit artikel afdrukken
Landbouworganisaties durven vanwege hun achterban de hand niet uit te steken'Onvolwassenheid'
Als voorbeeld noemt hij "dat supermarkten in Nederland alleen nog maar één ster-varkensvlees verkopen, komt de boeren ten goede." Maar boeren zien de kans niet. Dat komt door hun 'onvolwassenheid', stelt Van de Wouw. "Zij willen niet inzien dat campagnes van Wakker Dier de veehouders juist kansen bieden. Natuurlijk leveren wij kritiek, en dat voelen boeren ook zo. Maar als supermarkten door onze kritiek overgaan op beter vlees, profiteren de boeren daarvan. Landbouworganisaties zien dat ook wel, maar zij durven vanwege hun achterban de hand niet uit te steken."
Ook supermarkten laten kansen liggen
Maar ook de supermarkten zouden profijt kunnen trekken van de Wakker Dier-campagnes. "Wij kondigen onze acties ruimschoots van te voren aan bij de bedrijven. Dat biedt ze de kans om onze actie te gebruiken om hun eigen imago op te krikken. Ze kunnen zich profileren door tijdig aan onze eisen te voldoen. Dat kost wat extra, maar publicitair halen ze dat er zeker weer uit", aldus van de Wouw.
Sjoerd van de Wouw geldt als een van de beste campagnemakers van ons land. Van de Wouw werd begin deze maand actief voor foodwatch. Daar is hij campaigner kindermarketing en misleidende reclame. Producenten en verkopers van gesuikerde waar voor kinderen kijken ongetwijfeld met spanning uit naar de eerste spraakmakende campagne van zijn hand.
Fotocredits: Sjoerd van de Wouw, Wakker Dier
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ken Sjoerd van mijn studietijd in Wageningen, als een gedreven, sociaal, diervriendelijk en open minded persoon. Dat hij die prijs communicatieman van het jaar 2012 heeft gewonnen verbaast me niet.
Sjoerd, gefeliciteerd met je nieuwe baan!
(En nee ik heb nooit zelf in het dierenactivisme gezeten, voor wie zich dat afvraagt. Ik ben van 't bio promoten, milieuvriendelijke alternatieven bieden enz).
Wat Sjoerd steeds vergeet te vertellen is dat ze maar een kleine minderheid vertegenwoordigen in NL.
En aangezien we nog steeds in een democratie leven is dit voor hun een hard gelach. Maar met hun zeer strategische geschreeuw krijgen ze het toch steeds weer voor mekaar om een breed podium te krijgen.
Verder, tot nu toe is er zelden een boer beter geworden door vlees met sterren te gaan verkopen.
Sjoerd succes met je nieuwe baan.
Voor alle mensen die last van WD hadden, alle plannen overboord en alle pijlen op Foodwatch.
Frank, maar het is toch beslist waar dat Wakker Dier voor boeren die Nederland beleveren iets af kan dwingen? Waar gaat het dan toch mis Frank? Ik bedoel: wat kan jou als boer de consument schelen? Het gaat immers om jouw winst- en verliesrekening. Toch?
Dick, WD probeert politiek en retail NL hun mening (ideaal) op te leggen door blaming en shaming, dit doen ze best succes vol, daar zijn we het beide over eens.
Maar 1 ding wordt steeds vergeten en dat is dat zowel WD als de retail zelf niet de consument is, volgens mij is een ding duidelijk dat de aanbiedingen in het vleessegment een afspiegeling zijn van de consument en wat die wil en vraagt, de retail doet niks anders dan die vraag respecteren en vervullen.
Alle rest, alle sterren producten blijven eigenlijk niche die gebruikt worden door de zelfde retail om heel het krachten veld van WD (toekomst Foodwatch) en de politiek rustig te houden.
En om nog een eurotje te verdienen aan de wel bereidwillige consument, dat is ten slotte waarom ze winkeltje spelen.
Je kunt met een kleine minderheid wel willen maar zo wordt nu eenmaal gekocht. 35.000 spronsoren van WD ten spijt, zij vertegen woordige daarmee 0,2% van onze bevolking, nog wat mensen die ook wel zo denken maar niet betalen en we zitten op de 2,5% die PVdD aan stemmers heeft, deel dat door 2 om de mensen die alleen hun schuldgevoel afkopen door te stemmen en betalen en we komen op 1,25% van de mensen die echt meent dat het veel beter moet.
Daarvan eet 75% misschien niet eens vlees, dus blijft 0,3% van onze NL bevolking als klant van onze retail over die echt anders wil en wat het belangrijkste is, ook wil betalen.
Nu overdrijf ik misschien een beetje, volgens mij is iets van 6% van de verkochte producten bij de retail iets met een plus of bio, waarvan 40% van de 6% echt bio is.
Je kunt dus met de beste wil van de wereld niet anders zeggen dat de mainstream consument een lekker stukje verantwoord vlees voor een scherpe prijs wil.
Mag ik overigens denken/vinden dat het een gekke dag is die Sjoerd heeft uitgekozen om zijn overstap bekent te maken, of denk ik nu weer te ver door.