TTIP is slechts nieuws zegt #TTIPalarm. Welnee, zegt Dick Veerman in zijn column voor de Levensmiddelenkrant van afgelopen week. TTIP maakt een kwaliteitsmerk van Europa.
Er zijn nog volksstammen die TuhTIP zeggen, maar iedereen weet opeens dat TieTIP, het Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) eraan komt. Dat kwam door een TV-uitzending van Arjan Lubach. Volgens hem verkwanselen de EU en onze minister Ploumen onze voedselveiligheid. We krijgen chloorkip en erger in onze maag gesplitst. Daar mogen we niets meer van vinden, want tot overmaat van ramp mag straks een geheimzinnige geschillencommissie (ISDS) eventuele geschillen oplossen. Die club heeft het eerste en laatste woord over dingen die wij eventueel niet zouden willen. De Amerikanen koloniseren de wereld nu pas echt met hun vrijhandel.
Maar toen kwam Lubach en ontdekte de consument TieTIP, een geschenk uit de hemel. Ze is bang vergiftigd te worden door Amerikaanse meuk. Dat is fantastisch. Opeens realiseert de consument zich: wij maken kwaliteit. Laat haar dus vooral klagen over de chloor waarin ze wordt gesmoord. Maak duidelijk dat de Amerikanen een minder veilig voedselveiligheidssysteem hebben dan wij omdat ze er nog veel minder budget aan hebben toegekend. Wie ouderwetse Europese kwaliteitswaar neerlegt, heeft opeens het Varken, de Kip en zelfs het Ei van Morgen gratis en voor niets. Plots heeft de consument Europa als kwaliteitsmerk zelf uitgevonden! De dreigende importen blijven onbesteld. Natuurlijk, merken zijn gebakken lucht, maar werken als een tiet. Dat weet je toch?
Deze column verscheen eerder deze week in de Levensmiddelenkrant
Fotocredits: Protest tegen TTIP in Duitsland, Mehr Demokratie e.V.
Dit artikel afdrukken
Plots heeft de consument Europa als kwaliteitsmerk zelf uitgevonden! De dreigende importen blijven onbesteld!Daar gaan de bazen van de EU in mee omdat ze weten dat ons continent vergrijst en de markt krimpt. Toch moeten ze de omzet en marge van de BV Europa op peil houden om al die ouwe lui een gezellig pensioen te kunnen bieden. Dat lukt het beste met non-food en verwerkte food in een open markt. Daar zit de toegevoegde waarde, niet in de grondstoffen en laagwaardige verwerkingen daarvan. Bovendien zijn Europeanen goed in techniek voor alledaagse gebruiksspullen. Daarom – zo laten alle marktanalisten zien – offeren we de beestenindustrie in ons deel van Europa. Met vleeskippen, eieren en varkens is hier geen geld meer te verdienen. Dat lukt alleen als je er veel waarde aan toe weet te voegen en dat kunnen onze boeren en verwerkers niet op de daarvoor noodzakelijke schaal. Omdat alleen koeienboeren en hun FrieslandCampina’s dat gelukt is, zet Europa in op zuivel. Kippen en varkens mogen blijven als ze een niche vinden, maar dat kost een paar decennia.
Maar toen kwam Lubach en ontdekte de consument TieTIP, een geschenk uit de hemel. Ze is bang vergiftigd te worden door Amerikaanse meuk. Dat is fantastisch. Opeens realiseert de consument zich: wij maken kwaliteit. Laat haar dus vooral klagen over de chloor waarin ze wordt gesmoord. Maak duidelijk dat de Amerikanen een minder veilig voedselveiligheidssysteem hebben dan wij omdat ze er nog veel minder budget aan hebben toegekend. Wie ouderwetse Europese kwaliteitswaar neerlegt, heeft opeens het Varken, de Kip en zelfs het Ei van Morgen gratis en voor niets. Plots heeft de consument Europa als kwaliteitsmerk zelf uitgevonden! De dreigende importen blijven onbesteld. Natuurlijk, merken zijn gebakken lucht, maar werken als een tiet. Dat weet je toch?
Deze column verscheen eerder deze week in de Levensmiddelenkrant
Fotocredits: Protest tegen TTIP in Duitsland, Mehr Demokratie e.V.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Helemaal actueel. Juist vandaag laat minister Ploumen weten dat de chloorkip er echt niet in komt en dat - volgens het ANP in ieder geval - ook ten aanzien van andere productcategorieën de Europese standaards overeind moeten blijven.
Helemaal duidelijk is het nog niet zegt ze er gelukkig bij.
Ik zeg: laat maar komen, en buit die chloorkip uit als anti-merk.
Ach, Dijsselbloem vindt bonussen ook immoreel.
Ploumen kan nog zo vaak zeggen wat ze wil en wat ze vindt... De vraag is: wat DOEN die lui er aan.
En dat ze er in de VS een zootje van maken wil nog niet zeggen dat het hier zo veel beter is, Dick.
Kluytmans opperde niet voor niets doorstralen, en meer dan een jaar na introductie is mevrouw Hertzberger nog bar weinig transparant over de resultaten qua bacteriële besmetting van haar Hollandse kip.
Als AH die "Hollandse" kip toch uit het buitenland gaat halen, waarom dan niet uit Denemarken?
30% ESBL-besmet ipv. die bijna 100% ESBL-besmetting hier.
100% ESBLkip - of EU-azijnkip - lijkt me niet zo sterk als "anti-merk" van chloorkip.
Dick, luister vanavond naar Dit is de Dag met Willem van Gelder (Radio 1). Dan kun je daarna vertellen of ik je steun nog heb.
Als die chloorkip niet komt, waarom komt het batterei ei uit de Oekraïne dan wel? Volgens mij moet Ploumen eens babbelen met haar pvda collega Dijksma.
Net geluisterd naar Radio1 Dit is de dag. Conclusie was dat chloorkip een hype is die afleidt van de echte discussie. Die onder meer over ISDS gaat, Investor State Dispute Settlement, waarmee een paar juristen democratische besluitvorming van europese landen zouden kunnen gaan overrulen. En dat ons hierdoor standaarden uit de VS opgedrongen gaan worden, tegen onze zin.