Plots heeft de consument Europa als kwaliteitsmerk zelf uitgevonden! De dreigende importen blijven onbesteld!Daar gaan de bazen van de EU in mee omdat ze weten dat ons continent vergrijst en de markt krimpt. Toch moeten ze de omzet en marge van de BV Europa op peil houden om al die ouwe lui een gezellig pensioen te kunnen bieden. Dat lukt het beste met non-food en verwerkte food in een open markt. Daar zit de toegevoegde waarde, niet in de grondstoffen en laagwaardige verwerkingen daarvan. Bovendien zijn Europeanen goed in techniek voor alledaagse gebruiksspullen. Daarom – zo laten alle marktanalisten zien – offeren we de beestenindustrie in ons deel van Europa. Met vleeskippen, eieren en varkens is hier geen geld meer te verdienen. Dat lukt alleen als je er veel waarde aan toe weet te voegen en dat kunnen onze boeren en verwerkers niet op de daarvoor noodzakelijke schaal. Omdat alleen koeienboeren en hun FrieslandCampina’s dat gelukt is, zet Europa in op zuivel. Kippen en varkens mogen blijven als ze een niche vinden, maar dat kost een paar decennia.
Maar toen kwam Lubach en ontdekte de consument TieTIP, een geschenk uit de hemel. Ze is bang vergiftigd te worden door Amerikaanse meuk. Dat is fantastisch. Opeens realiseert de consument zich: wij maken kwaliteit. Laat haar dus vooral klagen over de chloor waarin ze wordt gesmoord. Maak duidelijk dat de Amerikanen een minder veilig voedselveiligheidssysteem hebben dan wij omdat ze er nog veel minder budget aan hebben toegekend. Wie ouderwetse Europese kwaliteitswaar neerlegt, heeft opeens het Varken, de Kip en zelfs het Ei van Morgen gratis en voor niets. Plots heeft de consument Europa als kwaliteitsmerk zelf uitgevonden! De dreigende importen blijven onbesteld. Natuurlijk, merken zijn gebakken lucht, maar werken als een tiet. Dat weet je toch?
Deze column verscheen eerder deze week in de Levensmiddelenkrant
Fotocredits: Protest tegen TTIP in Duitsland, Mehr Demokratie e.V.
Ook in Alkmaar, Groningen, Den Haag en Rotterdam zijn er bijeenkomsten vandaag.
Er zelf iets mee doen @Dick? Bedoel je kwa gedrag? Ik heb o.a. in 1996 geholpen bio in de supermarkten te krijgen! Met resultaat. Bio is gentechvrij.
Ik eet nu 20 jaar zelf consequent biologisch. Via mijn winkelwagen maak ik elke dag goede keuzes. Verder probeer ik zo consequent mogelijk vooral eerst in mijn eigen leven dingen toe te passen. Mijn strategie is 'be the change you want to see'. En ik ben ook liever meer van 'pro' dan 'tegen'beweging.
Maar ik leef niet in een geïsoleerde wereld.
Als ik ergens in een restaurant zit te eten (wat ik graag doe) heb ik bijvoorbeeld nu eenmaal weinig keuze en ontkom ik niet aan voeding van mindere kwaliteit. En om nu altijd overal mijn eigen eten mee naar toe te nemen, erg gezellig is dat niet.
(Maar verder erger ik mij stiekem ook aan het weinig professionele gehalte van organisatie van deze dag, -onder ons gesproken, mijn hemel zeg ik zoek e route in zwolle, en is het de vraag of ik mijn trein nog ga halen. Amsterdam ziet er beter georganiseerd uit).