De cijfers van Albert Heijn vertonen al langere tijd een neerwaartse trend. Klanten bleken weg te lopen naar alle andere formules, van Lidl tot Jumbo en Ekoplaza.
In het vierde kwartaal van dit jaar won het bedrijf als gevolg van prijsacties marktaandeel maar nog niet zijn oude winstniveau terug. Niettemin maakte Ahold vandaag het aantreden een nieuwe topman voor dochter Albert Heijn bekend. Het persbericht is als volgt geformuleerd:
Ahold en Executive Committee lid Sander van der Laan (46) zijn het in gezamenlijk overleg eens geworden dat Sander per 1 februari 2015 aftreedt. Wouter Kolk, de huidige Executive Vice President Specialty Stores & New Markets bij Albert Heijn, is de voorgenomen opvolger van Sander van der Laan als Algemeen Directeur van Albert Heijn en als lid van het Executive Committee van Ahold.
Sander van der Laan kan terugkijken op een lange en succesvolle loopbaan van 16 jaar bij Ahold. Hij begon als Unit Manager Albert Heijn in 1998, werd benoemd tot algemeen directeur Gall & Gall in 2002 en trad toe tot het Albert Heijn directieteam in 2003, met verantwoordelijkheid voor marketing en merchandising als commercieel directeur. In 2008 verhuisde hij naar de Verenigde Staten en werd hij President & CEO van Giant Carlisle. Na zijn terugkeer in 2010 werd hij Algemeen Directeur van Albert Heijn.
Dick Boer, Ahold CEO: "Namens het Executive Committee wil ik Sander graag bedanken voor zijn geweldige inzet en zeer gewaardeerde bijdrage aan onze onderneming. Met Sander aan het hoofd heeft Albert Heijn spraakmakende campagnes gelanceerd, die vele prijzen in de wacht hebben gesleept, en die door onze klanten zeer zijn gewaardeerd. Albert Heijn heeft zich ontwikkeld tot een echt multi-channel merk, dat verder met succes naar nieuwe regio's is uitgebreid. Wij wensen Sander het allerbeste voor de toekomst."
Sander van der Laan: "Ik ben Ahold zeer erkentelijk voor alle kansen die mij al die jaren zijn geboden. Ik heb het als een voorrecht ervaren om bij deze geweldige onderneming te mogen werken, met haar zeer gemotiveerde medewerkers en sterk klantenbestand. Ik wens Wouter, de onderneming en de medewerkers het allerbeste."
EVP Specialty Stores & New Markets Wouter Kolk (48) is in 2013 opnieuw bij Ahold in dienst getreden na zes succesvolle jaren als CEO van de internationale kledingretailer WE Fashion. Hij kwam voor het eerst bij Ahold in dienst in 1991. Tot 2007 heeft hij met succes diverse managementfuncties bekleed, zowel commercieel als operationeel, onder andere als Commercial Director Asia-Pacific met als standplaats Singapore, Regiomanager Albert Heijn, General Manager Gall & Gall en tot 2007 General Manager van Etos.
Dick Boer: "De merkwaarde en het erfgoed, onze positie in de samenleving, en onze relatie met miljoenen trouwe klanten, maken van Albert Heijn een van de beste supermarkten in onze sector. Ik ben blij dat Wouter uit onze eigen organisatie komt. Hij is een ervaren leider met een sterke staat van dienst binnen het hele bedrijf."
Rob van den Bergh, president-commissaris van Ahold: "Namens de Raad van Commissarissen wil ik Sander van harte bedanken voor al zijn inspanningen en sterke bijdrage aan Ahold. Wij wensen hem het beste. Ik wil verder ook Wouter succes wensen. Wij hebben het volste vertrouwen dat de onderneming de komende jaren volop kan profiteren van zijn vaardigheden, kennis en expertise."
Fotocredits: Wouter Kolk, Ahold
Dit artikel afdrukken
In het vierde kwartaal van dit jaar won het bedrijf als gevolg van prijsacties marktaandeel maar nog niet zijn oude winstniveau terug. Niettemin maakte Ahold vandaag het aantreden een nieuwe topman voor dochter Albert Heijn bekend. Het persbericht is als volgt geformuleerd:
Ahold en Executive Committee lid Sander van der Laan (46) zijn het in gezamenlijk overleg eens geworden dat Sander per 1 februari 2015 aftreedt. Wouter Kolk, de huidige Executive Vice President Specialty Stores & New Markets bij Albert Heijn, is de voorgenomen opvolger van Sander van der Laan als Algemeen Directeur van Albert Heijn en als lid van het Executive Committee van Ahold.
Sander van der Laan kan terugkijken op een lange en succesvolle loopbaan van 16 jaar bij Ahold. Hij begon als Unit Manager Albert Heijn in 1998, werd benoemd tot algemeen directeur Gall & Gall in 2002 en trad toe tot het Albert Heijn directieteam in 2003, met verantwoordelijkheid voor marketing en merchandising als commercieel directeur. In 2008 verhuisde hij naar de Verenigde Staten en werd hij President & CEO van Giant Carlisle. Na zijn terugkeer in 2010 werd hij Algemeen Directeur van Albert Heijn.
Dick Boer, Ahold CEO: "Namens het Executive Committee wil ik Sander graag bedanken voor zijn geweldige inzet en zeer gewaardeerde bijdrage aan onze onderneming. Met Sander aan het hoofd heeft Albert Heijn spraakmakende campagnes gelanceerd, die vele prijzen in de wacht hebben gesleept, en die door onze klanten zeer zijn gewaardeerd. Albert Heijn heeft zich ontwikkeld tot een echt multi-channel merk, dat verder met succes naar nieuwe regio's is uitgebreid. Wij wensen Sander het allerbeste voor de toekomst."
Sander van der Laan: "Ik ben Ahold zeer erkentelijk voor alle kansen die mij al die jaren zijn geboden. Ik heb het als een voorrecht ervaren om bij deze geweldige onderneming te mogen werken, met haar zeer gemotiveerde medewerkers en sterk klantenbestand. Ik wens Wouter, de onderneming en de medewerkers het allerbeste."
EVP Specialty Stores & New Markets Wouter Kolk (48) is in 2013 opnieuw bij Ahold in dienst getreden na zes succesvolle jaren als CEO van de internationale kledingretailer WE Fashion. Hij kwam voor het eerst bij Ahold in dienst in 1991. Tot 2007 heeft hij met succes diverse managementfuncties bekleed, zowel commercieel als operationeel, onder andere als Commercial Director Asia-Pacific met als standplaats Singapore, Regiomanager Albert Heijn, General Manager Gall & Gall en tot 2007 General Manager van Etos.
Dick Boer: "De merkwaarde en het erfgoed, onze positie in de samenleving, en onze relatie met miljoenen trouwe klanten, maken van Albert Heijn een van de beste supermarkten in onze sector. Ik ben blij dat Wouter uit onze eigen organisatie komt. Hij is een ervaren leider met een sterke staat van dienst binnen het hele bedrijf."
Rob van den Bergh, president-commissaris van Ahold: "Namens de Raad van Commissarissen wil ik Sander van harte bedanken voor al zijn inspanningen en sterke bijdrage aan Ahold. Wij wensen hem het beste. Ik wil verder ook Wouter succes wensen. Wij hebben het volste vertrouwen dat de onderneming de komende jaren volop kan profiteren van zijn vaardigheden, kennis en expertise."
Fotocredits: Wouter Kolk, Ahold
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sander was puur en eerlijk en Wouter ziet meer in biologisch. Waarschijnlijk zie ik het te simplistisch.
Sander was ook " gezonde keuze" maar was toch minder gezond in managen van de (economische) verwachtingen. De koploper ligt onder vuur ( en dat is niet slecht voor de consument) en het is nog even afwachten voor de producent ( maar waarschijnlijk schiet die er niets mee op)
De 'Puur & Eerlijk' score @WEfashion leverancier nieuwe CEO @albertheijn: http://www.rankabrand.nl/modeketens/WE+Fashion
Roland, die link breng je vast aan met een bedoeling. Wat lees jij erin?
Voor de liefhebbers zette Distrifood de commentaren op de wisseling Van der Laan/Kolk op een rij.
Barbara Rijlaarsdam zette voor de NRC quotes van Sander van der Laan op een rij.
Dick, ik ben benieuwd naar de aanpak van Wouter t.a.v. verduurzaming. De agenda is duidelijk gemaakt door Simone: http://www.foodlog.nl/short-news/detail/ah-ruilt-puur-en-eerlijk-in-voor-ah-biologisch/allcomments/#comment-147123. Bij We lijkt dat minder gelukt. De recente liquidatie van Puur & Eerlijk gaat daar niet bij helpen. In maart komt het nieuwe Ahold Responsible Retailing rapport uit, laten we eens kijken welke doelstellingen daarin staan. De Albert Heijn Foundation in Afrika gaat gewoon lekker door. Ik hoop dat we nog meer mooie zaken gaan zien. AH heeft genoeg creativiteti in huis om geld te te verdienen en verder te verduurzamen.