Dat meldt de supermarkt in een persbericht.

In een centrale keuken in Amsterdam-West worden op bestelling maaltijden gekookt uit de receptendatabase van de Allerhande, het tijdschrift van Albert Heijn.

Maaltijdbezorgdiensten Thuisbezorgd.nl en Deliveroo bezorgen de gerechten binnen een half uur. Naast gemak en snelheid is er ook aan de gezondheid gedacht, zegt Albert Heijn.

Alle gerechten bevatten minimaal 200 gram groente en klanten kunnen de hoofdgerechten aanvullen met salades, drankjes en nagerechten. Met de bezorging van de warme maaltijden zet Albert Heijn een grote stap in foodservice als logische reactie op veranderend consumentengedrag.

Marit van Egmond, directeur commercie bij Albert Heijn: “We zien een toenemende behoefte bij onze klanten aan maaltijden zoals je die zelf ook zou maken, zonder dat je daarvoor de keuken in hoeft. Dat is precies wat we met Allerhande Kookt doen: de gerechten die je normaal zelf zou koken, maken wij nu voor je en staan binnen een half uur warm op tafel".

'Superants'
Onlangs maakte het FoodService Instituut (FSIN) bekend dat "de bezorging van online bestelde boodschappen en maaltijden jaar in jaar uit ongekende groeicijfers noteert." Net als supermarktketen Jumbo, dat met de overname van LaPlace restaurant-en-supermarktfuncties ging combineren, gaat ook Albert Heijn 'eten ín de supermarkt' verder op de kaart zetten, met 'eethoeken in de winkel' en de nieuwe bezorgservice.

'Superants', noemde FSIN de nieuwe mengvormen tussen supermarkten en restaurants. Ahold Delhaize topman Wouter Kolk was nog duidelijker: "Ik kijk niet meer zo naar de traditionele supermarktcijfers van Nielsen en GfK. Dat is de supermarktsector van €38 miljard. Als ik kijk naar de buitenhuismarkt dan hebben we het ineens over een markt van €65 miljard."

De eerste Allerhande Kookt-keuken kan 500 maaltijden per dag bezorgen in een straal van 3 kilometer rondom de centrale keuken in De Baarsjes, een strategisch goed gekozen locatie tussen het 'rijkere' oud-west en centrum en nieuw-west. Als de proef in Amsterdam succesvol blijkt, volgen in 2019 meer steden.

Voor wie nieuwsgierig is naar wat er op de kaart staat (van stamppot tot sushi), biedt Distrifood een kijkje in de keuken:

menukaart allerhande kookt
Dit artikel afdrukken