De woorden werden opgetekend door De Telegraaf.

Boer zei: „Als je als boer in staat bent een kwalitatief beter en origineler product in de markt te zetten, zijn wij mogelijk geïnteresseerd om het in het assortiment op te nemen", zegt hij in een reactie op de lage rendementen die boeren in ons land op dit moment maken. „Afgelopen week las ik in deze krant een verhaal over een Limburgse boer die met een kloostervarken kwam: Livar. Consumenten weten dat te waarderen en willen daar meer voor betalen dan voor een regulier stukje varkensvlees. Bij de consument zit ook precies de oplossing voor de zorgen over de winstgevendheid in de primaire sector. Die moet het weer meer gaan waarderen.”

Goed getimed
De woorden lijken goed getimed. Op 7 september komen de ministers van Landbouw van de EU bij elkaar om oplossingen te bedenken voor de boerencrisis die Europa treft. In Frankrijk heeft de regering gepoogd supermarkten en verwerkers meer te laten betalen voor een Frans varken en Franse melk dan die op de markt waard zijn. Die poging is weinig gelukt.

Afgelopen week gaf Eurocommissaris Phil Hogan in een opiniestuk te verstaan dat wrevelige boeren in Europa niet op steun moeten hopen maar in ketensamenwerkingen moeten stappen. Ze moeten hun banden met verwerkers en supermarkten nauwer en toekomstgerichter aanhalen. Het is dan ook denkbaar dat Europese retailers druk gaan ontmoeten vanuit hun overheden om dergelijke processen niet moeilijker te maken dan nodig is.

Franse supers en verwerkers gaven vorige week aan het boerenprobleem niet te kunnen oplossen voor hun regering. Het wordt immers veroorzaakt door prijsdumping van onder meer Nederlands en Duits product op hun markten. Dat geldt zowel voor zuivel- als voor varkensvlees(waren).
Ahold lijkt alvast aan te geven dat het best wat wil doen voor onze boeren, maar alleen iets kan doen als die iets te bieden hebben dat verkoopt omdat het origineler moet zijn. Dat is onderhandelingstechnisch een verstandige zet. In tegenstelling tot Frankrijk dat bijvoorbeeld nauwelijks meer varkens produceert dan het zelf opeet, heeft Nederland een dekking van 260%. Dat betekent dat we fors meer maken dan we zelf gebruiken. Om die reden kunnen de Nederlandse supers het probleem van de Nederlandse varkensboer niet oplossen; zijn heil is immers voornamelijk verbonden met zijn export. Daarbij komt ook nog eens dat moeilijk te begrijpen valt hoe de massale productie die achter dat cijfer schuilgaat, ooit voor consumenten 'origineel' te maken valt voor een succesvolle ketensamenwerking.

Fotocredits: Dick Boer, still, Ahold
Dit artikel afdrukken