Terwijl in Frankrijk supermarkten raar gevormde, 2e keus groenten hip maken, blijkt in Nederland de snelle casual eating formule La Place de eerste te zijn die deze goedkopere, maar hippe vorm van tomaten, wortels en gedraaide en gevlekte paprika's commercieel aan de man gaat brengen. Dat meldt de Levensmiddelenkrant.
Voorlopig gaat het alleen nog om tomaten die La Place betrekt van één telersgroep, Prominent.
De trend en zijn consequenties
Als het semi-hippe La Place de trend weet te zetten, zullen straks ongetwijfeld de supers volgen. Dan ontstaat een boeiende situatie. Nederland exporteert grosso modo 80% van zijn kasgroenten. Als er een run op lelijke, vergroeide maar hippe groenten ontstaat, moeten de duurdere gave groenten voor nog lagere prijzen dan nu reeds het geval is worden geëxporteerd. Aangezien er onvoldoende vraag is, zou zo'n situatie opnieuw druk kunnen zetten op de prijsvorming voor tomatentelers.
Fotocredits: Les Moches, lesgueullescassées
Dit artikel afdrukken
Voorlopig gaat het alleen nog om tomaten die La Place betrekt van één telersgroep, Prominent.
De trend en zijn consequenties
Als het semi-hippe La Place de trend weet te zetten, zullen straks ongetwijfeld de supers volgen. Dan ontstaat een boeiende situatie. Nederland exporteert grosso modo 80% van zijn kasgroenten. Als er een run op lelijke, vergroeide maar hippe groenten ontstaat, moeten de duurdere gave groenten voor nog lagere prijzen dan nu reeds het geval is worden geëxporteerd. Aangezien er onvoldoende vraag is, zou zo'n situatie opnieuw druk kunnen zetten op de prijsvorming voor tomatentelers.
Fotocredits: Les Moches, lesgueullescassées
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het is vooral een zinnige manier van omgaan met voedselindustrie boer levert al tijden 1e en 2e keus. Ik bestel ze beiden. De soeptomaten gaan het eerst op. Soms moet dat heel snel.
Nog niet zo lang geleden waren aanbiedingen ook vaak de rijpere versies, die gewoon snel op moesten. Heerlijk voor soep bijvoorbeeld. Het is de supermarkt zelf geweest die (kennelijk) partijen ging kopen die juist vaker onrijpe aanbiedingen tot gevolg hadden.