'Les moches', dat zijn 'de lelijkerds' in ons nederVlaams.

Intermarché, een van de grote Franse supermarkten, heeft een heus reclame-bureau gezet op 2e keus groenten en fruit gezet die tot voor kort werden (en nog steeds in groten getale worden) doorgedraaid als beestenvoer. Dat meldt de Franse versie van Slate. Het verantwoordelijke bureau, Marcel, kreeg er zelfs een prijs voor. De viral was low budget en raakt mensen direct en duidelijk in het hart met een duidelijke ecologische boodschap waarmee ze meteen dertig procent konden besparen op hun uitgaven voor verse groenten en fruit.

OK, aantrekkelijk & voordeel
Geen voedselverspilling meer, leuk (er zit zelfs aantrekkelijke erotiek in) én voordeel dus. Da's het echt superwerk van verleiden en mee laten nemen die hap. Trouwens, er is zelfs sap van lelijke sinaasappels. Dat is vast iets anders dan sap van sapsinaasappelen. En er is soep van lelijk spul. En natuurlijk ... de verkopen en het bezoek aan de super stegen spectaculair.



Voor wie het Frans te lastig is, is er ook een Engelse versie:



De campagne ziet er zó lekker uit, dat twintig procent korting ook nog wel had gekund. In Amsterdam-Zuid zou zo'n campagne zelfs 15% méér kunnen opleveren. Gelukkig is Intermarché een volks- en geen grachtengordelsuper.

Geen suffe thema-campagne voor broccoli
De campagne is in ieder geval heel wat anders dan de even suffige als onzinnige thematische broccoli-campagne waar zelfs Nederlandse voedselactivisten en dito journalisten voor warm lopen. Suf en onzinnig? Ja, want van thema-campagnes gaat niemand anders eten. We weten allang dat meer groenten goed voor je zijn. We doen het alleen niet; het thema neerzetten is het probleem dan ook niet. 30% goedkoper en nog sexy ook, dat verleidt. Dat is meteen het antwoord.

Dit artikel afdrukken