Een aantal Amsterdamse restaurants gaat via de reserveringswebsite Couverts.nl een aanbetaling inhouden van de creditcard van de gebruiker. Dit moet de grote aantallen no-shows, gasten die na reservering niet komen opdagen, terugdringen in restaurants. Is de pilot een succes, dan rolt de reserveringswebsite het principe van aanbetalen mogelijk ook uit naar de rest van de ruim 2600 aangesloten restaurants.

“Restaurants storen zich aan het gemak waarmee restaurantgasten op het allerlaatste moment een reservering annuleren of zelfs helemaal niet komen opdagen. Dat kost veel geld voor een restaurantondernemer”, aldus Paul Wiertz, initiatiefnemer van Couverts.nl. Wierts vergelijkt het nieuwe systeem met aanbetalingen van een hotel of vlucht. "Op Booking.com is het de normaalste zaak van de wereld dat je je creditcardgegevens opgeeft bij het boeken van een hotelkamer." Couverts.nl gaat eenzelfde soort systeem gebruiken: "als je gewoon komt opdagen na een reservering, blijft de creditcard onaangeraakt. Ook als je je reservering op tijd annuleert, wordt er niks in rekening gebracht."

Duurzaambedrijfsleven ziet de pilot als kans om verspilling in restaurants terug te dringen. Bij minder no-shows is het inkoopbeleid beter af te stemmen op het aantal verwachte gasten en hoeft er minder voedsel de afvalbak in te verdwijnen.

Het inhouden van reseveringskosten zorgt dus voor een dubbele winst: minder leeg blijvende geserveerde tafels (die straks zowel bezet als onbezet iets opleveren) en minder verspilling van eten.

De Nationale Restaurant Week kondigde een soortgelijk initiatief aan. Als je bij de reservering vooraf betaalt met PayPal, krijg je voorrang bij het reserveren van een tafel bij de toprestaurant.
Duurzaam Bedrijfsleven - Kan een aanbetaling verspilling in restaurants voorkomen?
Reageer
  • Deel
Druk af